W dniach od 24 września do 4 października br. w Montrealu odbyła się 38. Sesja Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). W Zgromadzeniu wzięły udział Delegacje ze 191 Państw Członkowskich ICAO oraz 54 Delegacje obserwatorów. W Zgromadzeniu uczestniczyła również Polska Delegacja – Pan Piotr Ołowski – Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz dr Małgorzata Polkowska. 38. Zgromadzenie przyniosło wiele ważnych decyzji i ustaleń. Podczas Sesji odbyły się wybory do Rady ICAO, w których Polska po raz pierwszy w historii została wybrana do wąskiego grona 36 Państw Członkowskich zasiadających w Organie Zarządzającym Organizacji – Radzie ICAO. Stałą Przedstawicielką w Radzie została Pani dr Małgorzata Polkowska.
Jednym z najważniejszych ustaleń była decyzja Państw Członkowskich o opracowaniu tzw. Global Market-Based Measure (MBM) dla lotnictwa cywilnego. Przewodniczący Rady ICAO – Pan Roberto Kobeh González podkreślił, że „Porozumienie dotyczące MBM jest kamieniem milowym dla transportu lotniczego i będzie pełniło główną rolę w wielostronnym rozwiązywaniu globalnych problemów klimatycznych. Po raz kolejny nasze Państwa Członkowskie udowodniły, że pewne granice można przekroczyć, gdy Państwa zgadzają się rozpoznać i dostosować do zmieniających się okoliczności dla osiągnięcia wspólnych celów. Dzięki wytrwałości i kompromisowi Państw Członkowskich ICAO i kierunku działań Zgromadzenia (…) mamy ostatecznie ustaloną naszą ekologiczną drogę naprzód.” Państwa Członkowskie ICAO zgodziły się w 2016 roku przedstawić sprawozdanie z propozycją globalnego programu MBM, który będzie mógł być wprowadzony przed 2020 rokiem.
Zgromadzenie ICAO zdecydowanie poparło dwa zaktualizowane Plany Globalne ICAO. Nowe dokumenty strategiczne ICAO będą kluczowe dla współpracy Państw Członkowskich i branży lotniczej w celu zapewnienia bezpiecznego rozwoju ruchu lotniczego w najbliższych dekadach i skutecznego osiągnięcia zakładanego podwojenia ruchu lotniczego do 2030 roku.
Podczas Zgromadzenia rozpatrywano sprawy z zakresu bezpieczeństwa, pojemości i efektywności żeglugi powietrznej, rozwoju transportu lotniczego, ochrony środowiska oraz prawa lotniczego.
W zakresie bezpieczeństwa Zgromadzenie poparło konieczność działań mających na celu zmniejszenie liczby wypadków lotniczych na świecie. Potwierdziło również, że prace będą opierać się na zmienionym Światowym Planie Bezpieczeństwa Lotniczego (GASP), który uzyskał duże poparcie uczestników Zgromadzenia.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa wprowadzone zostaną analizy żeglugi powietrznej i cykle sprawozdawcze wynikające ze Światowego Planu Żeglugi Powietrznej (GANP). GANP pozwoli ICAO praktycznie i elastycznie realizować długotrwałe cele dla zharmonizowanego systemu żeglugi powietrznej dzięki zapewnieniu Państwom i użytkownikom przestrzeni powietrznej bezprecedensowego poziomu przejrzystości i pewności planowania.
W ramach ochrony i ułatwień w lotnictwie cywilnym Zgromadzenie ICAO potwierdziło nacisk na osiągnięcie większej równowagi między skutecznymi środkami kontroli a szerokim systemem łączności i wydajności. Zarządzanie ryzykiem oparte na priorytetach, wzajemnym uznawaniu środków bezpieczeństwa i innych kluczowych zasad będzie teraz służyć jako fundament przyszłych dyskusji ICAO w zakresie ochrony i ułatwień.
Podczas Zgromadzenia zatwierdzono nową Strategię ICAO, której celem jest ekonomiczny rozwój transportu lotniczego. Ponadto zatwierdzone zostały zalecenia Szóstej Konferencji Światowego Transportu Lotniczego (ATConf/6) oraz plan Organizacji w obszarach przewidywania, analizy ekonomicznej i statystyk.
W obszarze ochrony środowiska Zgromadzenie uznało ogromne postępy ICAO na przestrzeni ostatnich trzech lat oraz potwierdziło ambitny program pracy dla budowania i pomocy Państwom w zakresie rozwoju i wdrażania ich planów działania w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Zatwierdzenie Państwowych Planów Działania (State Action Plans) zostało uznane za znaczące osiągnięcie Zgromadzenia. Ponadto zostało osiągnięte przełomowe porozumienie między Państwami Członkowskimi dotyczące MBM, dzięki czemu transport lotniczy stał się jedynym sektorem transportu, który posiada multilateralne porozumienie mające przyczynić się do uregulowania przyszłych emisji gazów cieplarnianych.
W zakresie prawa, Zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie promowania ratyfikacji Konwencji Pekińskiej i Protokołu Pekińskiego z 2010 roku. Te dwa nowe akty poszerzyły i wzmocniły światowy reżim ochrony lotnictwa oraz uregulowały nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa w lotnictwie.