W związku z czasem ferii zimowych i zimowych podróży, w które coraz częściej wybieramy się samolotem, Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina o prawach przysługujących pasażerowi w przypadku, gdy lot został opóźniony, odwołany lub odmówiono pasażerowi wejścia na pokład samolotu. Przypominamy również, o tym jakie przedmioty wolno, a jakich nie wolno przewozić samolotem. Zapraszamy także do zapoznania się z prawami pasażerów pociągów na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) oraz prawami konsumentów opublikowanymi na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
1. W przypadku, gdy lot został opóźniony - przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko).Gdy opóźnienie wynosi powyżej 5 godzin i pasażer zrezygnuje z przelotu, przewoźnik ma obowiązek zwrócić należność za zakupiony bilet. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy) jeżeli w wyniku tego opóźnienia pasażer przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
2. W przypadku, gdy lot zostanie odwołany – pasażer ma prawo do zwrotu (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli pasażer nie został na czas (do 14 dni przed wylotem) poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik jednocześnie nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy). Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
3. W przypadku, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu – przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy) oraz zwrot (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia – przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko).
Jeżeli przewoźnik nie wywiązał się ze swoich obowiązków, należy złożyć do niego reklamację z powołaniem się na rozporządzenie Unii Europejskiej nr 261/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r.
Jeżeli linia lotnicza nie odpowiedziała, bądź jej odpowiedź nie jest dla pasażera zadowalająca może on złożyć skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć:
- kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika,
- kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację,
- kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
Co można przewozić samolotem?
Płyny: Zgodnie z prawem Unii Europejskiej pasażer może wnieść do strefy zastrzeżonej portu lotniczego i na pokład samolotu płyny, aerozole i żele w opakowaniach o pojemności do 100 ml. Płyny powinny być włożone do przezroczystej plastikowej torby o pojemności do 1 litra, przy czym zawartość torby mieści się w niej swobodnie, a torba zostaje całkowicie zamknięta.
Od 31 stycznia w portach lotniczych UE obowiązują nowe zasady przewozu płynów, aerozoli i żeli. Więcej
Jedzenie dla niemowląt: Dozwolone jest wnoszenie na pokład samolotów jedzenia dla niemowląt w tym min.: mleka w proszku, mleka płynnego, wody i soków owocowych w ilościach przeznaczonych do spożycia w trakcie podróży (podlegają kontroli bezpieczeństwa za pomocą dedykowanych urządzeń).
Leki: Leki w płynie możliwe są do transportu w bagażu kabinowym pod warunkiem, że są niezbędne dla pasażera podczas podróży. Operator kontroli bezpieczeństwa może jednak poprosić o potwierdzenie autentyczności lekarstwa. Lekarstwa nie muszą być umieszczane w plastikowej torebce.
Sprzęt elektroniczny: Dozwolony do przewozu w bagażu kabinowym.
Czego nie można przewozić samolotem?
Bagaż kabinowy - nie można zabierać na pokład samolotu przedmiotów ostrych, takich jak: noże o długości ostrza powyżej 6 cm, nożyczki o długości ostrzy powyżej 6 cm mierzonych od punktu połączenia obrotowego. W bagażu kabinowym nie wolno również przewozić sprzętu sportowego, biwakowego, pistoletów i broni palnej.
Bezwzględnie zakazane jest (zarówno w bagażu kabinowym jak i rejestrowanym) przewożenie substancji wybuchowych i łatwopalnych, chemicznych i toksycznych. Lista przedmiotów dozwolonych i zabronionych w tranporcie lotniczym