Działania na rzecz zmniejszenia liczby wypadków podczas podejść i lądowania - zestaw narzędzi FSF ALAR Toolkit

Opublikowany przez Flight Safety Foundation (FSF) zestaw narzędzi „Approach and Landing Accident Reduction (ALAR) toolkit”, wpisujący się w szeroko pojmowany program zmniejszenia liczby wypadków podczas podejść i lądowania, to w dużej mierze materiały doradcze i informacyjne mające na celu ograniczenie częstości i dotkliwości wypadków występujących w fazach podejścia oraz lądowania, w tym wypadków sklasyfikowanych jako kontrolowany lot ku ziemi (CFIT). Zestaw narzędzi ALAR jest wynikiem pracy międzynarodowej grupy zadaniowej ALAR FSF, a jego pierwsza wersja została opublikowana w 1998 roku.

Podstawowa baza danych, na której pracowała ww. grupa, zawierała 76 wypadków związanych z podejściem i lądowaniem, z lat 1984-1997.

Notatki informacyjne (Briefing Notes) są jednym z podstawowych komponentów narzędzia. Poniższe dokumenty są szczególnie istotne dla unikania zdarzeń CFIT:
Notatki Informacyjne (Briefing Notes) od 1.1 do 1.6
Notatki Informacyjne (Briefing Notes) od 2.1 do 2.4
Notatki Informacyjne (Briefing Notes) 3.1 i 3.2
Notatki Informacyjne (Briefing Notes) od 5.1 do 5.4
Notatki Informacyjne (Briefing Notes) od 6.1 do 6.4
Notatki Informacyjne (Briefing Notes) od 7.1 do 7.4

Podstawowe elementy zestawu narzędzi są dostępne na stronie SKYbrary w wersji anglojęzycznej pod adresem internetowym:
https://www.skybrary.aero/index.php/Flight_Safety_Foundation_ALAR_Toolkit

Zestaw narzędzi FSF ALAR można otrzymać ze strony internetowej ALAR Toolkit Web Tool:
(https://flightsafety.org/toolkits-resources/past-safety-initiatives/approach-and-landing-accident-reduction-alar/alar-tool-kit-update-cd).

Dodatkowo bezpośrednio na SKYbrary Bookshelf dostępny jest materiał doradczo-informacyjny dotyczący ALAR Toolkit:
Managing Threats and Errors during Approach and Landing

 pptManaging_Threats_and_Errors_during_Approach_and_Landing.ppt2.65 MB

Prezentacja zawiera przegląd strategii związanych z zapobieganiem przekroczeniom linii dróg startowych (runway overruns), również na poziomie indywidualnym (m.in. pilotów).

 

Inne prezentacje CFIT/ALAR dostępne na SKYbrary Bookshelf:

CFIT/ALAR Tool Kit “A Call For Action”

pptCFITALAR_Tool_Kit_A_Call_For_Action.ppt225 KB

 

An Approach & Landing Accident — It Could Happen to You

pptAn_Approach__Landing_Accident__It_Could_Happen_to_You.ppt1.39 MB

 

Notatki Informacyjne (Briefing Notes) wchodzące w skład zestawu narzędzi ALAR:

- Wprowadzenie do ALAR [Introduction to BN.pdf] pdfIntroduction_to_BN.pdf25.74 KB
- Notatka 1.1 – Filozofia Operacyjna (Operating Philosophy) pdfBN_1.1_-_Operating_Philosophy.pdf296.67 KB
- Notatka 1.2 – Automatyzacja (Automation) pdfBN_1.2_-_Automation.pdf290.14 KB
- Notatka 1.3 – Złote Zasady (Golden Rules)  pdfBN_1.3_-_Golden_Rules.pdf307.7 KB
- Notatka 1.4 – Standardowe frazeologia w komunikacji (Standard Calls)  pdfBN_1.4_-_Standard_Calls.pdf299.79 KB
- Notatka 1.5 – Normalne Listy Kontrolne (Normal Checklists)  pdfBN_1.5_-_Normal_Checklists.pdf268.45 KB
- Notatka 1.6 – Odprawa przed lądowaniem (na początku podejścia) (Approach Briefing) pdfBN_1.6_-_Approach_Briefing.pdf267.85 KB
- Notatka 2.1 – Czynnik ludzki (Human Factors) pdfBN_2.1_-_Human_Factors.pdf285.01 KB
- Notatka 2.2 – Zarządzanie zasobami załogi (Crew Resource Management) pdfBN_2.2_-_Crew_Resource_Management.pdf293.42 KB
- Notatka 2.3 – Komunikacja pilot-kontroler (Pilot-Controller Communication) pdfBN_2.3_-_Pilot-Controller_Communication.pdf314.62 KB
- Notatka 2.4 – Sytuacje odwrócenia-rozproszenia uwagi (Interruptions / Distractions) pdfBN_2.4_-_InterruptionsDistractions.pdf264.49 KB
- Notatka 3.1 - Wysokościomierz barometryczny i wysokościomierz radiowy (Barometric Altimeter and Radio Altimeter) pdfBN_3.1_-_Barometric_Altimeter_and_Radio_Altimeter.pdf367.37 KB
- Notatka 3.2 – Odchylenie wysokości (Altitude Deviations) pdfBN_3.2_-_Altitude_Deviations.pdf263.89 KB
- Notatka 4.1 – Zarządzanie profilem zniżania i podejścia (Descent-and-approach Profile Management) pdfBN_4.1_-_Descent-and-approach_Profile_Management.pdf275.66 KB
- Notatka 4.2 – Zarządzanie energią (Energy Management) pdfBN_4.2_-_Energy_Management.pdf440.44 KB
- Notatka 5.1 – Przegląd zagrożeń podczas podejścia (Approach Hazards Overview) pdfBN_5.1_-_Approach_Hazards_Overview.pdf278.04 KB
- Notatka 5.2 – Teren (Terrain) [BN 5.2 - Terrain.pdf] pdfBN_5.2_-_Terrain.pdf325.07 KB
- Notatka 5.3 – Złudzenia wzrokowe / optyczne / wizualne (Visual Illusions) pdfBN_5.3_-_Visual_Illusions.pdf388.12 KB
- Notatka 5.4 – Uskok wiatru (Wind Shear) pdfBN_5.4_-_Wind_Shear.pdf273.26 KB
- Notatka 6.1 – Stan gotowości / Przygotowany do odejścia na drugi krąg (Being Prepared to Go Around) pdfBN_6.1_-_Being_Prepared_to_Go_Around.pdf270.74 KB
- Notatka 6.2 – Manualne odejście na drugi krąg (Manual Go-around) [BN 6.2 - Manual Go-around.pdf] pdfBN_6.2_-_Manual_Go-around.pdf270.89 KB
- Notatka 6.3 – Manewrowanie w celu unikania terenu (przejście na wznoszenie) (Terrain-avoidance (Pull-up) Maneuver) pdfBN_6.3_-_Terrain-avoidance_Pull-up_Maneuver.pdf281.52 KB
- Notatka 6.4 – Reagowanie w przypadku „kangura” – Przerwane lądowanie (Bounce Recovery — Rejected Landing) pdfBN_6.4_-_Bounce_Recovery__Rejected_Landing.pdf259.07 KB
- Notatka 7.1 – Ustabilizowane podejście (Stabilized Approach) pdfBN_7.1_-_Stabilized_Approach.pdf276.04 KB
- Notatka 7.2 – Nieprecyzyjne podejście o stałym kącie (Constant-angle Nonprecision Approach) pdfBN_7.2_-_Constant-angle_Nonprecision_Approach.pdf325.54 KB
- Notatka 7.3 – Wzrokowe punkty odniesienia (Visual References) pdfBN_7.3_-_Visual_References.pdf285.98 KB
- Notatka 7.4 – Podejście w warunkach widoczności (Visual Approach) pdfBN_7.4_-_Visual_Approach.pdf271.7 KB
- Notatka 8.1 – Wypadnięcie z DS (Runway Excursions and Runway Overrun) pdfBN_8.1_-_Runway_Excursions_and_Runway_Overrun.pdf270.66 KB
- Notatka 8.2 – Prędkość podejścia do lądowania (The Final Approach Speed) pdfBN_8.2_-_The_Final_Approach_Speed.pdf260.45 KB
- Notatka 8.3 – Odległości lądowania (Landing Distances) pdfBN_8.3_-_Landing_Distances.pdf380.17 KB
- Notatka 8.4 – Sposoby i systemy hamujące (Braking Devices) pdfBN_8.4_-_Braking_Devices.pdf382.33 KB
- Notatka 8.5 – Mokre lub zanieczyszczone DS (Wet or Contaminated Runways) pdfBN_8.5_-_Wet_or_Contaminated_Runways.pdf416.04 KB
- Notatka 8.6 – Informacje o wietrze (Wind Information) pdfBN_8.6_-_Wind_Information.pdf397.61 KB
- Notatka 8.7 - Lądowania z wiatrem bocznym (Crosswind Landings) pdfBN_8.7_-_Crosswind_Landings.pdf513.78 KB

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z powyższymi materiałami i wykorzystania ich w praktyce w ramach własnej działalności lotniczej.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

OK