Drony, bez klasy zgodnej z normami UE i których nie skonstruowano do użytku prywatnego, mogą być eksploatowane, jeżeli wprowadzono je do obrotu przed dniem 1 stycznia 2023 r.:
- w podkategorii A1 - o ile bezzałogowy statek powietrzny ma maksymalną masę startową, wynoszącą mniej niż 250 g wraz z obciążeniem użytkowym, a pilot nie wymaga szkolenia;
- w podkategorii A3 - o ile bezzałogowy statek powietrzny ma maksymalną masę startową wynoszącą mniej niż 25 kg wraz z paliwem i obciążeniem użytkowym. Wymagane kompetencje pilota jak dla podkategorii A3.
W okresie przejściowym, tj. do 1 stycznia 2023 r. drony, które nie posiadają klasy zgodnej z normami UE, mogą być użytkowane na następujących warunkach:
- dron o masie do 500 g - w podkategorii A1 może być pilotowany przez pilotów posiadających kompetencje określone przez dane państwo członkowskie;
- dron o masie do 2 kg - w odległości 50 metrów w poziomie od innych osób, a piloci posiadają kompetencje jak dla podkategorii A2;
- dron o masie do 25 kg - w podkategorii A3, a piloci posiadają kompetencje jak dla podkategorii A1.