Kliknij, by wydrukować tę stronę

28.10.2011 Aktualizacja: 08.10.2012

Bezzałogowe statki powietrzne - UAS

W Brukseli, w siedzibie EUROCONTROL odbyło się kolejne spotkanie w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych – UAS (Unmanned Aircraft Systems).

W spotkaniu  zorganizowanym wspólnie przez Komisję Europejską i EUROCONTROL uczestniczyło 167 przedstawicieli przemysłu, jednostek naukowo-badawczych, lotnictwa wojskowego, użytkowników UAS, organizacji międzynarodowych oraz władz lotnictwa cywilnego z 16 krajów, w tym z Polski.

Spotkanie było trzecim z zaplanowanego przez Komisję Europejską cyklu pięciu spotkań poświęconych UAS (poprzednie dotyczyło bezpiecznego wprowadzenia UAS do ogólnodostępnej przestrzeni powietrznej oraz zabezpieczenia częstotliwości radiowych na potrzeby UAS).

Na spotkaniu przedstawiono możliwości i sposoby rozwiązania następujących kwestii:

Kluczowym problemem, nadal nierozwiązanym na poziomie międzynarodowym, pozostaje przyjęcie wspólnej klasyfikacji UAS. Do kryteriów branych pod uwagę przy klasyfikacji należą, między innymi:

Kompilacja wymienionych kryteriów będzie stanowiła podstawę do sklasyfikowania UAS, a w konsekwencji do opracowania zbioru zróżnicowanych, dopasowanych wymagań technicznych i operacyjnych pozwalających na bezpieczną integrację UAS z lotnictwem załogowym. Szczególnie istotne dla lotów BVLOS i BRLOS jest opracowanie wymagań dla systemów wykrywania i unikania kolizji (D&A – Detect and Avoid). W lotach VLOS separowanie odbywa się na podstawie obserwacji wzrokowej prowadzonej przez zdalnego pilota (RP – Remote Pilot) lub jego asystenta. Niemniej ważnym zadaniem jest opracowanie wymagań dla rozwiązań technicznych oraz procedur stosowanych w sytuacjach awaryjnych, miedzy innymi w przypadku utraty przez zdalnego pilota kontroli nad UAS.

W kwestii podziału lekkich UAS, przedstawiono różne lokalne (krajowe) rozwiązania – od bardzo rozbudowanych do uproszczonych. Generalnie, za lekkie uważa się UAS o masie mniejszej niż 25 kg. W dalszej kolejności rozróżnia się bardzo lekkie UAS – VLU (Very Light UAS) o masie od 7kg do 25kg, mini (od 2kg do 7kg) oraz mikro (<2kg) UAS. Wskazane byłoby przyjęcie wspólnych zasad podziału dla wszystkich UAS.

Na spotkaniu przedstawiono cztery warianty uregulowania spraw bezpieczeństwa, OPS, FCL oraz zdatności do lotu:

Podkreślono konieczność gromadzenia i analizy danych dotyczących zdarzeń w lotnictwie związanych z UAS. Zadeklarowano, że możliwości Europejskiego Centrum Koordynacji Systemów Raportowania Wypadków i Incydentów - ECCAIRS (European Co-Ordination Centre for Accident and Incident Reporting Systems) zostaną rozszerzone o raportowanie zdarzeń z udziałem UAS.

Kolejne posiedzenie dotyczące UAS odbędzie się 16 listopada br. i będzie dotyczyło czynników społecznych powiązanych z użytkowaniem UAS, a w szczególności kwestii odpowiedzialności, ochrony prywatności, ochrony danych osobowych, wpływu na zachowania społeczne, spraw etycznych, itp.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies