02.12.2020 Aktualizacja: 03.03.2025

Procedura uzyskania zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej”

Kategoria „szczególna” jest przeznaczona dla operacji o średnim ryzyku, której parametry lotu wychodzą poza kategorię „otwartą”.

Uzyskanie zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej” wymagane jest w przypadku, jeśli operacja nie jest objęta scenariuszem standardowym (STS) lub krajowym scenariuszem standardowym (NSTS).
Niniejszego zezwolenia na operację nie wymaga się od operatora, który posiada certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych (certyfikat LUC) lub w przypadku operacji w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które otrzymały zezwolenie zgodne z art. 16 rozporządzenia (UE) 2019/947.

„scenariusz standardowy” – rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika rozporządzenia (UE) 2019/947, w przypadku, której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w taki sposób, że organowi nadzoru lotniczego mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji

„ULC” – Urząd Lotnictwa Cywilnego
„LBSP” – Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych
„PAŻP” – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
„SAIL” – Specific assurance and integrity level (określony poziom pewności i integralności)
„PDRA” – Predefined risk assessment (predefiniowana ocena ryzyka operacyjnego)
„SORA” – Specific operations risk assessment (ocena ryzyka operacji szczególnych)
„AMC” – Acceptable means of compliance (akceptowalne sposoby spełnienia wymagań)

ETAP I

Etap informacyjny 

Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego ubiegający się o zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej” przed złożeniem wniosku może wystąpić o przeprowadzenie etapu informacyjnego. Na spotkaniu wstępnym zostaną omówione m.in. możliwości wykonania operacji, wybór odpowiedniego rodzaju zezwolenia na lokalizację konkretną albo ogólną, konieczność przeprowadzenia wizji lokalnej oraz wdrożenia odpowiednich środków ograniczających ryzyko. Dodatkowo przeprowadzana jest wstępna analiza trasy planowanych lotów z uwzględnieniem ryzyka naziemnego jak i powietrznego oraz poruszane są inne kwestie istotne dla realizacji i bezpieczeństwa planowanych operacji.

Spotkanie informacyjnie może zostać umówione za pośrednictwem e-mail bądź telefonicznie w dogodnym dla obu stron terminie.

Czas trwania konsultacji nie trwa dłużej niż 60 minut. Spotkanie może być przeprowadzone on-line albo stacjonarnie w siedzibie ULC.

Przed spotkaniem z pracownikami Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych (LBSP) Urzędu Lotnictwa Cywilnego operator systemu bezzałogowego statku powietrznego:

  1. Przygotowuje wstępną ocenę ryzyka operacyjnego sporządzoną w FORMULARZU SORA, uwzględniając następujące:

-­ Etap #1 Opis operacji
­- Etap #2 Początkowa klasa ryzyka na ziemi (iGRC)
­- Etap #3 Określenie końcowej klasy ryzyka na ziemi (GRC)
­- Etap #4 Wstępna klasa ryzyka w przestrzeni powietrznej (iARC)
­- Etap #5 Strategiczne środki ograniczające ryzyko w przestrzeni powietrznej i końcowa klasa ryzyka w powietrzu (ARC) – jeśli dotyczy
­- Etap #6 Taktyczne środki ograniczające ryzyko (TMPR) oraz poziom solidności
­- Etap #7 Określenie poziomu SAIL
­- Etap #9 Przyległy obszar/przestrzeń powietrzna

Jeżeli założenia oceny ryzyka operacyjnego zostaną zatwierdzone podczas spotkania, operator może przystąpić do opracowania wymagań dotyczących celów bezpieczeństwa operacyjnego (OSO) dla poziomu SAIL oraz szczegółowego opisu operacji w INOP (Etap#8, Etap#10).

  2. Konsultuje z PAŻP:

      a) przebieg trasy lotu względem istniejących i planowanych struktur przestrzeni powietrznej, oraz

      b) ustala procedury koordynacji lotu.

 

  Zapytanie do PAŻP zawiera, co najmniej:

1) krótki opis proponowanej operacji

2) wysokość przestrzeni operacyjnej (składającej się z wysokości przestrzeni lotu i wysokości przestrzeni bezpieczeństwa)

3) granice poziome przestrzeni operacyjnej (pozioma przestrzeń lotu i pozioma przestrzeń bezpieczeństwa)

4) odległość pionowej i poziomej przyległej przestrzeni powietrznej

5) plik KML uwzględniający przestrzeń operacyjną oraz bufor ryzyka naziemnego

6) masa startowa (TOM) eksploatowanego systemu bezzałogowego statku powietrznego

7) przewidywana data rozpoczęcia i zakończenia operacji

Wyżej wymienione zapytania należy kierować na adres e-mail: drony@pansa.pl

 

Konsultacja musi zostać przeprowadzona nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku o zezwolenie na operację do ULC.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA WYZNACZENIA STREFY GEOGRAFICZNEJ

  1. Operator SBSP dokonuje konsultacji wstępnych z PAŻP: pansa.pl/strefy-geograficzne/
  2. Integralną częścią konsultacji wstępnych z PAŻP jest geometria w pliku KML zawierająca:

a) przestrzeń lotu

b) przestrzeń bezpieczeństwa

c) bufor ryzyka naziemnego

  1. W wyniku przeprowadzonej konsultacji z PAŻP operator systemu bezzałogowego statku powietrznego otrzymuje potwierdzenie, które dołącza do wniosku składanego do Prezesa ULC o zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej”
  2. Prezes ULC, po pozytywnej weryfikacji wydaje zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej”, którego integralną częścią jest geometria wskazana w punkcie 2 
  3. Na podstawie treści wydanej decyzji PAŻP wyznacza i publikuje strefę geograficzną na wniosek operatora
  4. Podstawą geometryczną do wyznaczenia i publikacji przez PAŻP strefy geograficznej jest:

a) przestrzeń lotu

b) przestrzeń bezpieczeństwa

c) bufor ryzyka naziemnego

  1. W przypadkach szczególnych PAŻP może zmienić geometrię poziomą wyznaczanej strefy geograficznej do wartości ustalonej podczas analizy do wydania dokumentu oceny wstępnej.
  2. PAŻP zmieniając geometrię wyznaczanej strefy geograficznej bierze pod uwagę dostępność przestrzeni służącej wykonywaniu lotów bezzałogowych przez innych użytkowników bezzałogowych (poza podmiotem wnioskującym).

ETAP II

Etap złożenia wniosku do Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Operator, przedkładając wniosek o zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej” definiuje w nim rodzaj lokalizacji określając ją, jako konkretną albo ogólną. Szczegółowe informacje w tym zakresie dostępne są na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakładce „Warunki uzyskania ogólnego albo konkretnego zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej”.

Wniosek o zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej” składa zarejestrowany operator systemu bezzałogowego statku powietrznego.

Wniosek można:

  • przesłać pocztą na adres:

Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
o  02-247 Warszawa, albo

  • złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego

                   o  w godzinach 9:00 – 15:00 od poniedziałku do piątku, albo

  • złożyć poprzez platformę ePUAP: /ULCPR/SkrytkaESP.

 

Wniosek o zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej” należy złożyć na wzorze, który znajduje się na końcu strony w „Dokumentach do pobrania”.

W przypadku, gdy operator ubiega się o zezwolenie ograniczone do określonej liczby lotów lub precyzyjnie zdefiniowanych lokalizacji tj. konkretne zezwolenie na operację, zobowiązany jest dołączyć do wniosku następujące dokumenty:

I. Jeżeli operacja jest zgodna z predefiniowaną oceną ryzyka (PDRA) do wniosku należy dołączyć obowiązkowe załączniki:
a) tabelę PDRA (kliknij aby przejść do wykazu PDRA)
b) plik KML uwzględniający granice przestrzeni operacyjnej oraz bufora ryzyka naziemnego
c) instrukcję operacyjną (INOP)1
d) potwierdzenie opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na operację przy użyciu:

    • jednego systemu bezzałogowego statku powietrznego w wysokości 500 zł
    • roju bezzałogowych statków powietrznych w wysokości 1000 zł

e) przeprowadzoną konsultację z PAŻP w zakresie weryfikacji ryzyka w przestrzeni powietrznej.

II. Jeżeli operacja NIE podlega predefiniowanej ocenie ryzyka (PDRA) należy przeprowadzić pełną ocenę ryzyka operacyjnego metodyką SORA oraz wraz z wnioskiem przedłożyć obowiązkowe 

załączniki:

a) FORMULARZ SORA

b) plik KML uwzględniający granice przestrzeni operacyjnej oraz bufora ryzyka naziemnego

c) instrukcję operacyjną (INOP)1

d) potwierdzenie opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na operację przy użyciu:

    • jednego systemu bezzałogowego statku powietrznego w wysokości 500 zł
    • roju bezzałogowych statków powietrznych w wysokości 1000 zł

e) przeprowadzoną konsultację z PAŻP w zakresie weryfikacji ryzyka w przestrzeni powietrznej.

Ponadto w obu powyższych przypadkach może zaistnieć potrzeba dostarczenia dodatkowych załączników do wniosku:

  1. Formularz deklaracji z MOC 2511-01 - jeżeli w wyniku oceny ryzyka operacyjnego konieczne jest wyposażenie BSP w niezależny system awaryjnego zakończenia lotu (ang. FTS – Flight Termination System). Szczegóły dotyczące wymagań określonych w MOC 2511-01 znajdują się na stronie internetowej pod adresem: Final Means of Compliance with Light-UAS.2511 MOC Light-UAS.2511-01 - Issue 01 | EASA

Wzór formularza do pobrania znajduje się na końcu strony.

  1. Oświadczenie potwierdzające spełnienie wymagań określonych w MOC 2512 – w przypadku zastosowania środka ograniczającego ryzyko na ziemi M2 - Skutki dynamiki uderzenia BSP w ziemię zostają zmniejszone na średnim poziomie solidności, na średnim poziomie solidności. Szczegóły dotyczące wymagań określonych w MOC 2512 znajdują się na stronie internetowej pod adresem: Means_of_compliance_for_mitigation_means_M2_adopted.pdf
  2. Dokumenty i dowody, które operator uzna za istotne w procesie oceny ryzyka (np. zdjęcia z wizji lokalnej, uzasadnienie wielkości obszaru krytycznego dla początkowej klasy ryzyka na ziemi iGRC (wytyczne dot. obliczenia obszaru krytycznego znajdują się na stronie internetowej: https://www.easa.europa.eu/en/downloads/139781/en, kalkulator do obliczenia obszaru krytycznego: https://www.easa.europa.eu/en/domains/drones-air-mobility/operating-drone/critical-area-assessment-tool-caat)
  3. W przypadku ustanowienia pełnomocnika:

     – oryginał pełnomocnictwa dla osoby reprezentującej wnioskodawcę oraz

     – potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. 

     Wzór pełnomocnictwa do pobrania znajduje się na końcu strony.

  1.  Kopia ubezpieczenia OC w przypadku BSP o MTOM > 20 kg lub oświadczenie o posiadaniu ubezpieczenia podczas wykonania operacji.

 

1W przypadku ubiegania się o pierwsze zezwolenie na operację, której poziom pewności i integralności oceny ryzyka operacyjnego nie przekracza SAIL II, operator zobowiązany jest dostarczyć pełną instrukcję operacyjną (INOP) opracowaną dla wnioskowanej operacji.

Natomiast w przypadku składania wniosków dotyczących kolejnych operacji, których poziom pewności i integralności oceny ryzyka operacyjnego nie przekracza SAIL II, istnieje możliwość ograniczenia zakresu dokumentacji do dostarczenia wyłącznie zawartości odpowiednich Części z instrukcji operacyjnej (INOP) jak określono poniżej:

  1. Nowa lokalizacja wykonania operacji:

→ Część C INOP, w której znajduje się zdefiniowana „Część C - Obszar operacyjny nr … dla lokalizacji konkretnej”

→ Plan działań w sytuacjach awaryjnych (ERP), jeżeli zostały zidentyfikowane nowe sytuacje awaryjne oraz kryteria wdrożenia odpowiednich procedur reagowania w celu rozwiązywania tych sytuacji (Załącznik 8.2.12)

→ Tabela zmian z dokładnym wskazaniem wprowadzonych aktualizacji w INOP

  1. Nowa lokalizacja wykonania operacji lub zmiana BSP:

→ Część C INOP pt. „Obszar operacyjny nr … dla lokalizacji konkretnej”, jeżeli operacja planowana jest w nowej lokalizacji

→ Część T INOP, jeżeli operacja jest planowana przy wykorzystaniu innego BSP

→ Część O INOP, jeżeli operacja jest planowana przy wykorzystaniu innego BSP

→ Plan działań w sytuacjach awaryjnych (ERP), jeżeli zostały zidentyfikowane nowe sytuacje awaryjne oraz kryteria wdrożenia odpowiednich procedur reagowania w celu rozwiązywania tych sytuacji (Załącznik 8.2.12)

→ Tabela zmian z dokładnym wskazaniem wprowadzonych aktualizacji w INOP

  1. Zmiana poziomu SAIL na wyższy

→ Wymagane jest dostarczenie pełnej instrukcji operacyjnej (INOP) opracowanej dla planowanej operacji

 

Dobra praktyka: Zalecane jest, aby w ramach opracowania danej części INOP operator utworzył odpowiedni folder, w którym przygotowuje plik z wymaganą dokumentacją. Po jej opracowaniu, operator przekazuje tę część INOP do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w celu uzyskania zatwierdzenia.
Po otrzymaniu akceptacji od ULC, operator wprowadza zatwierdzoną część do pełnej instrukcji operacyjnej (INOP).

 

Jeżeli operator występuje o zezwolenie na operację, które ma zastosowanie do nieokreślonej liczby lotów odbywających się na wskazanych warunkach dla różnych lokalizacji tj. ogólne zezwolenie na operację, zobowiązany jest dołączyć do wniosku następujące dokumenty: 

 I. Jeżeli operacja jest zgodna z predefiniowaną oceną ryzyka (PDRA) do wniosku należy dołączyć:

a) tabelę PDRA (kliknij, aby przejść do wykazu PDRA)
b) instrukcję operacyjną (INOP)1, w której znajduje się zdefiniowana „Część C - Obszar operacyjny nr … dla lokalizacji ogólnej”
c) pliki KML dot. trzech przykładowych lokalizacji wraz z zobrazowaniem przestrzeni operacyjnej oraz bufora ryzyka naziemnego
d) potwierdzenie opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na operację przy użyciu:

    • jednego systemu bezzałogowego statku powietrznego w wysokości 500 zł
    • roju bezzałogowych statków powietrznych w wysokości 1000 zł
e) przeprowadzoną konsultację z PAŻP w zakresie weryfikacji ryzyka w przestrzeni powietrznej.

II. Jeżeli operacja NIE podlega predefiniowanej ocenie ryzyka (PDRA) należy przeprowadzić pełną ocenę ryzyka operacyjnego metodyką SORA oraz wraz z wnioskiem przedłożyć obowiązkowe 

a) formularz SORA
b) instrukcję operacyjną (INOP)1, w której znajduje się zdefiniowana „Część C - Obszar operacyjny nr … dla lokalizacji ogólnej”
c) pliki KML dot. trzech przykładowych lokalizacji wraz z zobrazowaniem przestrzeni operacyjnej oraz bufora ryzyka naziemnego
d) potwierdzenie opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na operację przy użyciu:

    • jednego systemu bezzałogowego statku powietrznego w wysokości 500 zł
    • roju bezzałogowych statków powietrznych w wysokości 1000 zł
e) przeprowadzoną konsultację z PAŻP w zakresie weryfikacji ryzyka w przestrzeni powietrznej

 Dodatkowe załączniki do wniosku:

1.Formularz deklaracji z MOC 2511-01 - jeżeli w wyniku oceny ryzyka operacyjnego konieczne jest wyposażenie BSP w niezależny system awaryjnego zakończenia lotu (ang. FTS – Flight Termination System). Szczegóły dotyczące wymagań określonych w MOC 2511-01 znajdują się na stronie internetowej pod adresem: Final Means of Compliance with Light-UAS.2511 MOC Light-UAS.2511-01 - Issue 01 | EASA

Wzór formularza do pobrania znajduje się na końcu strony.

2. Oświadczenie potwierdzające spełnienie wymagań określonych w MOC 2512 – w przypadku zastosowania środka ograniczającego ryzyko na ziemi M2 - Skutki dynamiki uderzenia BSP w ziemię zostają zmniejszone na średnim poziomie solidności, na średnim poziomie solidności.
Szczegóły dotyczące wymagań określonych w MOC 2512 znajdują się na stronie internetowej pod adresem: Means_of_compliance_for_mitigation_means_M2_adopted.pdf

3. Dokumenty i dowody, które operator uzna za istotne w procesie oceny ryzyka (np. zdjęcia z wizji lokalnej, uzasadnienie wielkości obszaru krytycznego dla początkowej klasy ryzyka na ziemi iGRC (wytyczne dot. obliczenia obszaru krytycznego znajdują się na stronie internetowej: https://www.easa.europa.eu/en/downloads/139781/en, kalkulator do obliczenia obszaru krytycznego: https://www.easa.europa.eu/en/domains/drones-air-mobility/operating-drone/critical-area-assessment-tool-caat)

4. W przypadku ustanowienia pełnomocnika:

     – oryginał pełnomocnictwa dla osoby reprezentującej wnioskodawcę oraz

     – potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej w wysokości 17 zł        

     Wzór pełnomocnictwa do pobrania znajduje się na końcu strony.

5. Kopia ubezpieczenia OC w przypadku BSP o MTOM > 20 kg lub oświadczenie o posiadaniu ubezpieczenia podczas wykonania operacji.

 

1W przypadku ubiegania się o pierwsze zezwolenie na operację, której poziom pewności i integralności oceny ryzyka operacyjnego nie przekracza SAIL II, operator zobowiązany jest dostarczyć pełną instrukcję operacyjną (INOP) opracowaną dla wnioskowanych operacji.
Natomiast w przypadku składania wniosków dotyczących kolejnych operacji, których poziom pewności i integralności oceny ryzyka operacyjnego nie przekracza SAIL II, istnieje możliwość ograniczenia zakresu dokumentacji do dostarczenia wyłącznie zawartości odpowiednich Części z instrukcji operacyjnej (INOP) jak określono poniżej:


1. Nowe założenia operacji

→ Część C INOP pt. „Obszar operacyjny nr … dla lokalizacji ogólnej”
→ Tabela zmian z dokładnym wskazaniem wprowadzonych zmian w INOP

2. Zmiana BSP

→ Część T INOP
→ Część O INOP
→ Tabela zmian z dokładnym wskazaniem wprowadzonych zmian w INOP

3. Nowe założenia operacji oraz zmiana BSP

→ Część C INOP pt. „Obszar operacyjny nr … dla lokalizacji ogólnej”
→ Część T INOP
→ Część O INOP
→ Tabela zmian z dokładnym wskazaniem wprowadzonych zmian w INOP

Dobra praktyka: Zalecane jest, aby w ramach opracowania danej części INOP operator utworzył odpowiedni folder, w którym przygotowuje plik z wymaganą dokumentacją. Po jej opracowaniu, operator przekazuje tę część INOP do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w celu uzyskania zatwierdzenia.
Po otrzymaniu akceptacji od ULC, operator wprowadza zatwierdzoną część do pełnej instrukcji operacyjnej (INOP).

 

ETAP III

Etap oceny wniosku i wydania zezwolenie w drodze decyzji

Po złożeniu wniosku o zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej” następuje analiza dokumentacji z etapu II oraz jeżeli operator spełnia wymagania, Prezes ULC udziela zezwolenia na operację w drodze decyzji administracyjnej.

W przypadku eksploatowania bezzałogowych statków powietrznych o wadze powyżej 25 kg, roju bezzałogowych statków powietrznych lub wynikającego z oceny ryzyka operacyjnego podwyższonego poziomu ryzyka operacji (SAIL III), przed wykonaniem pierwszej operacji mogą zostać przeprowadzone przez pracowników LBSP czynności sprawdzające na miejscu planowanej operacji, oględziny systemu bezzałogowego statku powietrznego bądź audyt organizacji.

W przypadku braków formalnych lub merytorycznych we wniosku wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia braków. Postępowanie do czasu uzupełnienia wniosku przez wnioskodawcę w terminie wskazanym w wezwaniu zostaje zawieszone.

Jeżeli nastąpi konieczność uzyskania dodatkowych informacji lub wyjaśnienia treści dokumentów bądź zamiarów operatora, może zostać wezwany do złożenia wyjaśnień w określonym terminie nie krótszym niż 7 dni, w formie pisemnej lub ustnej.

Nieusunięcie powyższych w terminie wskazanym w wezwaniu spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Po analizie dokumentacji i stwierdzeniu, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków, Prezes ULC odmawia wydania zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej”.

 

ETAP IV

Zezwolenie na operację

Zezwolenie na operację pozostaje ważne w terminie określonym w decyzji administracyjnej oraz jeżeli w okresie ważności zezwolenia operator systemu bezzałogowego statku powietrznego spełnia warunki i ograniczenia wskazane w wydanej decyzji, z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów UE i krajowych oraz wytycznych Prezesa ULC.

Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zobowiązany jest do złożenia wniosku o zaktualizowanie zezwolenia na operację, jeżeli operacja lub środki ograniczające ryzyko wymienione w zezwoleniu uległy znacznym zmianom. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zmiany podlega opłacie lotniczej w wysokości 500 zł.

Jeżeli zmianie uległy dane o operatorze należy je zaktualizować w pierwszej kolejności w systemie rejestracji operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych: https://drony.gov.pl/, a następnie złożyć wniosek o zmianę w wydanym zezwoleniu.

Jeżeli operator wyrazi chęć przedłużenia terminu wydanego zezwolenia na operację zobowiązany jest złożyć wniosek o zmianę w wydanym zezwoleniu w okresie ważności tego zezwolenia, nie później niż 30 dni przed końcem ważności zezwolenia, jeżeli nie uległy zmianie zakres, warunki i ograniczenia przedłużanego zezwolenia. W przypadku zezwoleń na operacje, których termin ważności jest nie dłuższy niż 30 dni, operator SBSP składa wniosek o przedłużenie nie później niż 12 dni przed końcem ważności tego zezwolenia. Przedłużenie ważności zezwolenia podlega opłacie lotniczej za rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w wysokości 250 zł.

Wzór wniosku o zmianę w wydanym zezwoleniu na operację znajduje się na końcu strony. 

 

Informacje ogólne

• Opłatę lotniczą należy wnieść na konto bankowe Urzędu Lotnictwa Cywilnego: https://www.ulc.gov.pl/pl/oplaty-lotnicze-i-skarbowe/292-konto-bankowe-urzdu-lotnictwa-cywilnego-opaty-lotnicze
• Ustanowienie pełnomocnika podlega opłacie skarbowej (w przypadku, jeżeli podmiot jest reprezentowany przez pełnomocnika).
• Opłatę skarbową wnosi się na konto bankowe Centrum Obsługi Podatnika: https://www.ulc.gov.pl/pl/operacje-lotnicze/oplaty-lotnicze-i-skarbowe-operacje-lotnicze/oplaty-skarbowe
• Formalnie, proces wydania zezwolenia nie powinien trwać dłużej niż jeden miesiąc od dnia złożenia wniosku, w sytuacji, gdy wniosek wraz z dokumentacją jest przygotowany przez operatora poprawnie i nie zawiera błędów. W przypadku operacji o dużym stopniu skomplikowania, proces rozpatrzenia może zostać przedłużony do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. W związku z powyższym operator powinien złożyć dokumenty z odpowiednim wyprzedzeniem.
• Termin ważności zezwolenia zostaje określony na podstawie uzgodnień z wnioskującym.
• Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zobowiązany jest do złożenia wniosku o zaktualizowanie zezwolenia na operację, jeżeli operacja lub środki ograniczające ryzyko wymienione w zezwoleniu uległy znacznym zmianom.
• Kontakt w sprawie wydawania zezwoleń na operację e-mail: specificUAS@ulc.gov.pl

 


 WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH

Wykaz aktów prawnych mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych dostępny jest na stronie ULC pod linkiem: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/akty-prawne

 

DOKUMENTY DO POBRANIA

 

    • dokumenty pomocnicze dotyczące środków ograniczających ryzyko na ziemi

M1 Strategiczne środki ograniczające ryzyko na ziemi

M2 Skutki dynamiki uderzenia BSP w ziemię zostają zmniejszone

M3 ERP (Plan działań w sytuacjach awaryjnych)

    • dokumenty pomocnicze w zakresie celów bezpieczeństwa operacyjnego (OSO)

OSO SAIL I

OSO SAIL II

    • tabela TMPR

- TMPR dla ARC-b

TMPR dla ARC-c

 

FORMULARZ OPERACJI LOTNICZEJ (dokumentu nie należy wysyłać do ULC)

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies