Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

Uprzejmie informujemy o powstaniu nowej strony internetowej dedykowanej kolizjom statków powietrznych z ptakami www.kolizjezptakami.pl Strona powstała w związku z realizacją jednego z zadań Komitetu– poszerzaniem świadomości związanej z zarządzaniem zagrożeniami, jakie może powodować obecność zwierząt na lotnisku i w jego otoczeniu.
Na stronie znajduje się m.in. 5 zasad jak uniknąć kolizji z ptakami jeszcze przed startem, procedurę zgłaszania zdarzeń, informacje na temat obszarów koncentracji ptaków i wiele innych rad i wskazówek.

***

W dniach 15-19 maja 2017 roku Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), we współpracy z Międzynarodowym Zrzeszeniem Portów Lotniczych (ACI) zorganizowała sympozjum „Wildlife Strike Hazard Reduction” - dotyczące zmniejszania zagrożeń powodowanych przez zwierzęta dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi kwestiami omówionymi podczas konferencji.
docplik do pobrania66 KB

***

Spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami.

Uprzejmie informujemy, że kolejne spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami planowane jest na dzień 19 grudnia 2017 r. Tegoroczne podsumowanie zagadnień znajdujących się w obszarze dotyczącym zagrożeń powodowanych przez zwierzęta dla bezpieczeństwa operacji lotniczych odbędzie się dzięki uprzejmości Zarządzającego lotniskiem Chopina w Warszawie.
 
Do uczestniczenia w spotkaniu zapraszamy przedstawicieli portów lotniczych, specjalistów z zakresu zagrożeń powodowanych przez zwierzęta oraz systemu zarządzania bezpieczeństwem, ornitologów, teriologów, biologów, przedstawicieli strony wojskowej, resortu środowiska, jak i przedstawicieli Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Dodatkowe informacje dotyczące komitetu uzyskać można również na stronie www.kolizjezptakami.pl a szczegóły dotyczące spotkania uzyskać można również pod numerem telefonu 22 520 74 67.

 

Spotkanie Komitetu ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

W dniu 21 grudnia 2016 roku w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się kolejne spotkanie Komitetu ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami. Komitet działa na podstawie Decyzji nr 3 Prezesa Urzędu z 2013 roku i pełni rolę platformy wymiany informacji i doświadczeń uczestników, umożliwia zapoznanie się z najnowszymi technologiami stosowanymi w kraju i za granicą oraz ułatwia rozpowszechnianie wiedzy w zakresie zarządzania zagrożeniami ze strony zwierząt i krzewienie świadomości istniejących zagrożeń dla lotnictwa cywilnego.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele portów lotniczych, specjaliści z zakresu systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) i zagrożeń powodowanych przez zwierzęta, ornitolodzy, przedstawiciele strony wojskowej oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

W czasie spotkania przedstawiono szereg prezentacji, które dotyczyły m.in. aktualnie obowiązujących przepisów krajowych i międzynarodowych (UE, ICAO) w zakresie zarządzania zagrożeniami ze strony zwierząt i projektowanych zmian, zaprezentowano działanie systemu raportowania zdarzeń (ECCARIS) oraz przedstawiono praktyczne przykłady zderzeń statków powietrznych z ptakami, ich konsekwencje oraz podejmowane środki zaradcze i działania profilaktyczne. Szczególnie interesujące były przykłady zderzeń z ptakami w Lotnictwie Sił Zbrojnych PR oraz wyniki realizacji Programu Ograniczania Zagrożeń Środowiskowych w bazach lotniczych.

Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznania się z najnowszymi urządzeniami wykorzystywanymi do ochrony lotnisk przed zagrożeniami ze strony zwierząt, takimi jak: kamery termowizyjne, radary służące do wykrywania aktywności ptaków oraz systemy monitorowania lotniska stosowane m.in. w Danii i Wielkiej Brytanii.

W czasie spotkania dokonano podsumowania dotychczasowych prac komitetu i zaplanowano działania na przyszły rok, w tym zmianę decyzji powołującej komitet. Najważniejszym zadaniem Komitetu jest obecnie wsparcie stworzenia spójnego systemu regulacji w zakresie zagrożeń powodowanych przez zwierzęta na lotniskach cywilnych i wojskowych oraz doregulowanie kwestii związanych z wykonywaniem operacji lotniczych m.in. nad obszarem rezerwatów i parków narodowych. W celu realizacji tych zadań niezbędna będzie aktywna współpraca wszystkich zainteresowanych stron, w tym instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego, przewoźników lotniczych oraz Ministerstwa Środowiska.


Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami przedstawionymi podczas spotkania. Za koordynację prac Komitetu odpowiada pani Beata Grabowska p.o. Naczelnika Wydziału Analiz i Standardów Lotniskowych ULC. e-mail: bgrabowska@ulc.gov.pl, tel.: +48 22 520 74 89

pdfZajmujący przypadek kolizji z czajką

pdfSystem Eccairs w raportowaniu zdarzeń ze zwierzętami

pdfWskaźniki bezpieczeństwa SPI w zakresie zdarzeń lotniczych z udziałem zwierząt

pdfPtaki na lotnisku inaczej

pdfStandardy szacowania zagrozeń ryzyka kolizji statków powietrznych z ptakami i zwierzetami

pdfStrefy R nad Parkami Narodowymi ochrona przyrody bezpieczenstwo lotnictwa

pdfRegulacje ICAO UE krajowe w zakresie wildlife


***

Uprzejmie informujemy, iż dzięki uprzejmości Zarządu Portu Lotniczego Wrocław S.A., kolejne spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami odbędzie się w dniach 15-16 stycznia 2015 roku we Wrocławiu.

Główne zagadnienia podejmowane w trakcie spotkania dotyczyć będą m.in.:

  •  uzgodnienia propozycji zmiany zapisu art. 87 ust. 6 ustawy Prawo lotnicze;
  •  identyfikacji zagrożeń i oceny ryzyka;
  •  zaangażowania ATC, linii lotniczych, pilotów;
  •  współpracy lotniska z otoczeniem;
  •  hodowli gołębi w otoczeniu lotnisk.

Komitet powołany został w celu identyfikowania i monitorowania zagrożeń występujących na lotniskach oraz w ich otoczeniu, powodowanych przez zwierzęta (w tym również ptaki). Jednym z celów działalności komitetu jest m.in. wypracowanie działań zmierzających do zmniejszania zagrożeń zderzeń.

Do udziału w spotkaniach zapraszamy przedstawicieli m.in. zarządzających lotniskami, przewoźników, kontrolerów ruchu lotniczego, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, w spotkaniach również udział mogą brać osoby zainteresowane lub posiadające doświadczenie, wiedzę i chęci współdziałania, dla których zagrożenia powodowane przez zwierzęta dla lotnictwa (i vice versa) są istotne.

Szczegóły dotyczące działalności komitetu dostępne są w zakładce „Lotniska”.

***

Decyzją nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pana Piotra Ołowskiego, podpisaną dnia 14 stycznia 2013 roku działalność „Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami” została oficjalnie i formalnie usankcjonowana. Głównym celem Komitetu jest monitorowanie zagrożeń występujących na lotniskach oraz w ich otoczeniu powodowanych przez zwierzęta, a także wypracowywanie i proponowanie najbardziej efektywnych działań zmierzających do zmniejszania zagrożeń dla operacji lotniczych.

Spotkania Komitetu (dwa razy w roku) mają na celu wymianę informacji i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi podmiotami, w kontekście sposobów postępowania z zagrożeniami ze strony zwierząt.

Prace Komitetu polegają również na proponowaniu i opiniowaniu opracowań, projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów związanych bezpośrednio lub pośrednio z problematyką dotyczącą zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami.

Niezwykle cennym wkładem w profilaktykę bezpieczeństwa jest również upowszechnianie wyników prac analitycznych, prac przeglądowych, opracowań statystycznych oraz poradników dotyczących kompleksowego zabezpieczenia lotnisk i ich otoczenia przed zagrożeniem powodowanym przez zwierzęta.

W zakresie swoich kompetencji Komitet współpracuje z Komitetami ds. zagrożeń powodowanych przez zwierzęta dla operacji lotniczych państw członkowskich ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) w ramach funkcjonowania WBA (Międzynarodowego Stowarzyszenia ds Zderzeń z Ptakami).

Aktualnie w ramach Komitetu opracowywane są m.in. procedura związana ze zbieraniem i analizą szczątków zwierząt, które zostały znalezione na terenie lotniska oraz materiał analityczny związany z ryzykiem kolizji. Umożliwi to Zarządzającym lotniskami prawidłowe oszacowanie ryzyka kolizji z ptakami i innymi zwierzętami oraz opracowanie efektywnego Planu Kontroli Środowiska (zgodnie z zaleceniami Podręcznika ICAO 9137 punkt 3.4.1).

We współpracy z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, którego przedstawiciel uczestniczy w pracach Komitetu, opracowywany jest również wzór wniosku dotyczącego postępowania ze zwierzętami mogącymi zagrażać bezpieczeństwu operacji lotniczych, wraz z załącznikiem zawierającym listę gatunków zwierząt oraz krótką instrukcją dotyczącą składania wniosków. Będzie to istotne z punktu widzenia Zarządzających lotniskami, gdyż usprawni całą procedurę składania i rozpatrywania wniosków.

***

Uprzejmie informujemy, że na terenie Portu Lotniczego Kraków-Balice, w dniach 26-27 czerwca 2014 roku odbyło się piąte spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami.

pdfssaki_zagrozenia.pdf1.37 MB

pdfotoczenie_lotniska.pdf1.94 MB

pdfkolizje_ze_zwierzetami.pdf975.91 KB

pdfbociany_bezpieczenstwo.pdf2.46 MB

pdfanalizy_kolizji.pdf1.28 MB

***

Uprzejmie informujemy, że kolejne spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami, dzięki uprzejmości Zarządu Portu Lotniczego Kraków-Balice odbędzie się w dniach 26-27 czerwca 2014 roku w Krakowie.  


Główne zagadnienia podejmowane w trakcie spotkania dotyczyć będą:

  • analizy przepisów wykonawczych zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającym wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 - w zakresie zagadnień dotyczących zagrożeń powodowanych przez zwierzęta;
  • uzgodnienia projektu procedury zbierania szczątków zwierząt i ich identyfikacji;
  • uzgodnienia propozycji zmiany zapisu art. 87 ust. 6;
  • omówienia statystyki zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami w Polsce w latach 2010-2013;
  • zastosowania zasad SMS i zrównoważonego rozwoju w lotniskowym programie zarządzania zagrożeniami powodowanymi przez zwierzęta – dr Dionysios Ntampakis (prezentacja w języku angielskim);
  • problemu powodowanego przez bociany tj. lokalizacji gniazd i zagrożeń przez nie powodowanych;
  • statystki zdarzeń statków powietrznych ze zwierzętami rejestrowanych na lotniskach wojskowych.

W celu uzyskania dodatkowych informacji odnośnie spotkania prosimy o przesłanie zapytania na adres bgrabowska@ulc.gov.pl

Decyzja nr 3 Prezesa ULC z dnia 14 stycznia 2013 roku w sprawie powołania Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami

pdfpobierz plik pdf495.16 KB

Wytyczne nr 10 Prezesa ULC z dnia 22 października 2013 roku Poz. 100, w sprawie ogłoszenia wymagań ustanowionych przez ICAO w Doc 9137- „Podręcznik służb portu lotniczego”, część 3 „Kontrola i zmniejszanie zagrożenia ze strony zwierząt”

pdfpobierz plik pdf698.42 KB

 

Plakat BL 2014

jpg
pobierz plik384.66 KB

 

Plakat Komitetu na Krajową konferencję bezpieczeństwa lotów:

jpgPlakat_BL.jpg1.29 MB

Działania profilaktyczne podejmowane przez Zarządzających lotniskami:

pdfpobierz plik509.11 KB

Prezentacje z drugiego spotkania Komitetu:

pdfBC-Łódź.pdf1.57 MB

pdfBiologiczna_ochrona_lotniska_metodą_sokolniczą_praca_sokolnika.pdf768.25 KB

pdfKolizje_w_lotnictwie_sił_zbrojnych_RP.pdf2.28 MB

pdfKolizje_w_portach_lotniczych.pdf1.38 MB

pptprobl_odp_skarbu_panstwa.ppt1.88 MB

Prezentacje z trzeciego spotkania Komietu:

pdfPrezentacja_MERLIN.pdf2.42 MB

ppsstatystyki_Prezentacja_12_06_2013_ZAB.pps516.5 KB

ppsOdpowiedzialnosc_lotniska_M_Gierada_ZAB.pps165.5 KB

ppsOdpowiedzialnosc producenta w przypadku BS Sznajder ZAB.pps682.5 KB

Uprzejmie informujemy, że w dniu 16 grudnia 2013 roku na zaproszenie Zarządu Lotniska Warszawa - Modlin odbyło się kolejne, czwarte spotkanie uczestników „Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami”. Miło nam, iż spotkania cieszą się coraz większym zainteresowaniem i dają możliwość ich uczestnikom wymiany informacji m.in. na temat sposobów postępowania z pojawiającymi się w otoczeniu lotnisk zagrożeniami powodowanymi przez zwierzęta. Jednocześnie zachęcamy również do udziału w spotkaniach przedstawicieli przewoźników lotniczych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Dowództwa Sił Powietrznych. Podczas spotkania zaprezentowane zostały następujące informacje:

  • Zgłaszanie zdarzeń lotniczych – a ograniczenie ryzyka kolizji;
  • Gatunki ptaków i kolizje – wielkość, zachowanie, zagrożenie;
  • Otoczenie lotniska – rozważenie zmiany art. 87  ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393);
  • Ochrona biologiczna, jako element zarządzania przyrodą na terenie Lotniska Warszawa- Modlin;
  • System Zarządzania Bezpieczeństwem;
  • Wstęp do prezentacji terenowe radaru;
  • Bird Strike Management doświadczenia Wizzair;
  • Planowanie i realizacja inwestycji infrastruktury lotniskowej (zabudowa lotniskowa) w aspekcie odstraszania ptaków.

Organizatorzy spotkania umożliwili uczestnikom zapoznanie się z infrastrukturą lotniska, a przede wszystkim z możliwościami praktycznymi radaru „ptasiego” stosowanego przez Zarządzającego lotniskiem oraz specjalnie przystosowaną sokolarnią. W ramach licznych dyskusji podejmowanych podczas spotkania, zwrócono szczególną uwagę na konieczność przygotowania procedury (wraz z wnioskami) umożliwiającej służbom operacyjnym zbierania szczątków zwierząt, w celu określenia ich gatunków oraz zawarcia tych informacji w raportach dot. zderzeń oraz uszczegółowienia zapisów dot. otoczenia lotniska w zakresie dot. obecności zwierząt.

Prezentacje z czwartego spotkania Komitetu:

pdfGatunki ptaków2.27 MB

pdfOtoczenie3.9 MB

pdfZgłaszanie zderzeń3.27 MB

pdfZgłaszanie zderzeń - doświadczenia Wizz Air1.89 MB

Uprzejmie informujemy, że w dniach 15-19 maja 2017 roku Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), we współpracy z Międzynarodowym Zrzeszeniem Portów Lotniczych (ACI) zorganizowała sympozjum „Wildlife Strike Hazard Reduction” - dotyczące zmniejszania zagrożeń powodowanych przez zwierzęta dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Poniżej w pliku, opisane zostały najważniejsze kwestie omawiane podczas konferencji. Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

OK