Przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego uczestniczyli w 49 Sesji Europejskiej Grupy Planowania Żeglugi Powietrznej (European Air Navigation Planning Group 49 - EANPG 49).
Spotkanie odbyło się w siedzibie Regionalnego Biura ICAO dla Regionu Europy i Północnego Atlantyku w Paryżu.
Sesje Europejskiej Grupy Planowania Żeglugi Powietrznej są dorocznymi wydarzeniami organizowanymi przez Regionalne Biuro ICAO dla Regionu Europy i Północnego Atlantyku (The ICAO European and North Atlantic Office - EUR/NAT).
Paryskie Biuro ICAO jest organizatorem pracy dwóch regionalnych grup planowania i implementacji: mianowicie Europejskiej Grupy Planowania Żeglugi Powietrznej (EANPG) oraz Grupy Planowania Północnego Atlantyku (the North Atlantic Systems Planning Group - NATSPG). Sprawy żeglugi powietrznej w 53 krajach regionu są koordynowane przez EUR/NAT.
Europejska Grupa Planowania Żeglugi Powietrznej powołała stałą grupę roboczą odpowiedzialną za przygotowania kolejnych edycji Planu Żeglugi Powietrznej dla Regionu Europy oraz koordynację programów realizowanych przez EANPG (EANPG Programme Coordinating Group), a także następujące stałe grupy tematyczne:
- Aeronautical Fixed Services Group (AFSG),
- Air Traffic Management Group - Eastern Part of the ICAO EUR Region (ATMGE),
- All Weather Operations Group (AWOG),
- Frequency Management Group (FMG),
- Meteorology Group (METG),
- Route Development Group East (RDGE).
W 49 Sesji EANPG uczestniczyli przedstawiciele 31 państw regionu Europy, w tym również państw sąsiadujących, takich jak Algieria i Tunezja czy Stany Zjednoczone. Obok reprezentacji narodowych w obradach Sesji wzięli udział przedstawiciele organizacji międzynarodowych, a w tym innymi EUROCONTROL, Komisja Europejska, IATA oraz międzynarodowych organizacji pozarządowych skupiających pilotów i kontrolerów lotniczych.
Podczas sesji omówiono najważniejsze wydarzenia 2007 r. dotyczące żeglugi powietrznej i lotnictwa cywilnego oraz przyjęto szereg informacji i dokumentów dotyczących:
- propozycji zmian i uzupełnień w Planie Żeglugi Powietrznej, Załącznikach ICAO 10, 11 i 15, EUR SUPPS (Doc. 7030/4) oraz PANS-ATM (Doc. 4444),
- monitoringu bezpieczeństwa ATM, a w tym przeglądu badań nad stanem bezpieczeństwa ATM prowadzonych przez EUROCONTRL od 2002 roku w ramach Programu ATM SAFETY FRAMEWORK MATURITY SURVEY a wcześniej w ramach Strategic Safety Action Plan (SSAP),
- systemu raportowania i analizowania zdarzeń lotniczych (Reporting and analysis system),
- dublowania się zapisów regulacji wydawanych przez EUROCONTROL i Unię Europejską. Analizę takich przypadków oraz różnego podejścia do tego samego zapisu powierzono specjalnie w tym powołanej grupie roboczej (Double Regulation Ad-Hoc Group - DRAHG),
- Służb CNS, a w tym stanu aktualnego i kierunków dalszego działania (Communication Roadmap), wdrażania radiokomunikacji z odstępem międzykanałowym 8.33 kHz, wdrażania systemu koordynacji częstotliwości SAFIRE, podzakresu częstotliwości VHF dla potrzeb transmisji danych (VHF Data Link sub-band), transmisji cyfrowych i odporności na zakłócenia (Digital broadcast/Aeronautical systems immunity), tendencji i uwarunkowań dotyczących wprowadzania opłat za korzystanie z częstotliwości lotniczych (Aviation spectrum pricing), globalnego systemu obiegu komunikatów ATS (ATS Message Handling System - AMHS), kodu lokalizacji w systemie lotniczej łączności naziemnej (AFS location indicator), sposobów i procesów oceniania infrastruktury systemu nawigacji (RNAV-1 Infrastructure assessment procedure) na podstawie nowego dokumentu EUROCONTROL Guidance material for RNAV-1 infrastructure assessment,
- realizacji programu doskonalenia umiejętności językowych zgodnie z dokumentami ICAO i planem regionalnym (Language Proficiency Implementation Action Plan), który ma wspomagać państwa w spełnianiu aktualnie obowiązujących wymogów w tym zakresie,
- Służb AIS, a w tym programu przejścia od służby AIS do AIM (Aeronautical Information Management -AIM), elektronicznej bazy danych o przeszkodach nawigacyjnych (Electronic Terrain and Obstacle Data - eTOD),
- osłony meteorologicznej, a w tym interpretacji pojęcia władza meteorologiczna (Guidance on the use of the term "Meteorological Authority"), stanu wdrażania IAVW w regionie, wdrażania SIGMET i AIRMET, przejścia do zoptymalizowanego regionalnego systemu OPMET od MOTNE do EUR Regional OPMET Data Exchange (RODEX), nowych zapisów dotyczących TAF (terminal aerodrome forecast), osłony meteorologicznej służb ATM, zmiany zasad funkcjonowania grupy meteorologicznej w ramach EANPG (Meteorology Group - METG),
- regionalnego systemu monitoringu bezpieczeństwa RVSM, a w tym dokumenty dotyczące zasadniczych elementów zawartych w raporcie z monitoringu za 2007 (the 2007 Safety Monitoring Report),
- Informacji o wynikach dotychczasowych prac i zamierzeniach TRANS-REGIONAL AIRSPACE AND SUPPORTING ATM SYSTEMS STEERING GROUP (TRASAS).