Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Ponad 1000 spraw wpłynęło w tym roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów (KOPP) kontroluje przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE. Zajmuje się rozpatrywaniem indywidualnych skarg pasażerów na przewoźników lotniczych naruszających ich prawa w przypadku:

  • odwołania lotu,
  • znacznego opóźnienia rejsu oraz
  • odmowy przyjęcia pasażera na pokład samolotu.

Porównanie ilości spraw, które wpłynęły do KOPP w 2006 i 2007r.

Rok 2006: ogółem 1068, w tym:

  • Skargi na odwołanie lotu 467
  • Skargi na opóźnienia lotu 240
  • Skargi na odmowy przyjęcia na pokład 78
  • Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień: 283

Rok 2007: ogółem 1090, w tym:

  • Skargi na odwołanie lotu 472
  • Skargi na opóźnienia lotu 191
  • Skargi na odmowy przyjęcia na pokład 86
  • Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień: 341

Prezes Urzędu - na wniosek Komisji - wydał łącznie 474 decyzje, w tym:

  • 338 decyzji stwierdzających naruszenie przepisów
  • 69 decyzji stwierdzających brak naruszenia
  • oraz 67 decyzji o umorzeniu postępowania w danej sprawie.

Prezes ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów w m.in. za brak opieki nad pasażerem, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o prawach przysługujących pasażerom. Wysokości tych kar to: od 200 do 4.800 zł. W 2007 r. nałożono na przewoźników lotniczych 12 kar administracyjnych. Przewoźnicy, w większości przypadków, zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, overbooking (sprzedaż większej ilości biletów niż jest miejsc w samolocie), niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, brak opieki - zwłaszcza nad matkami podróżującymi z małoletnimi dziećmi.

W 2007 r. Komisja Ochrony Praw Pasażerów przeprowadziła również kontrole w portach lotniczych mające na celu sprawdzenie, czy przewoźnicy lotniczy przestrzegają postanowień rozporządzenia 261/2004/WE. Dotychczas przeprowadzono kontrole w: Gdańsku, Katowicach (wspólna kontrola KOPP i przedstawicieli Komisji Europejskiej), Krakowie i Warszawie. Kolejne mają odbyć się w: Poznaniu, Łodzi i Rzeszowie. W wyniku kontroli nie stwierdzono rażących naruszeń. Przewoźnicy w sposób zgodny z zapisami rozporządzenia informowali pasażerów o przysługujących im prawach, a na pokładach samolotów umieszczali ulotki opisujące procedurę dochodzenia roszczeń w przypadku powstania naruszenia.

W przyszłym roku nacisk zostanie położony na doraźne kontrole przewoźników lotniczych. Będą je przeprowadzali pracownicy KOPP wspólnie z inspektorami ULC zatrudnionymi w delegaturach terenowych.