Ponad 1000 spraw wpłynęło w tym roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów.
Komisja Ochrony Praw Pasażerów (KOPP) kontroluje przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE. Zajmuje się rozpatrywaniem indywidualnych skarg pasażerów na przewoźników lotniczych naruszających ich prawa w przypadku:
- odwołania lotu,
- znacznego opóźnienia rejsu oraz
- odmowy przyjęcia pasażera na pokład samolotu.
Porównanie ilości spraw, które wpłynęły do KOPP w 2006 i 2007r.
Rok 2006: ogółem 1068, w tym:
- Skargi na odwołanie lotu 467
- Skargi na opóźnienia lotu 240
- Skargi na odmowy przyjęcia na pokład 78
- Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień: 283
Rok 2007: ogółem 1090, w tym:
- Skargi na odwołanie lotu 472
- Skargi na opóźnienia lotu 191
- Skargi na odmowy przyjęcia na pokład 86
- Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień: 341
Prezes Urzędu - na wniosek Komisji - wydał łącznie 474 decyzje, w tym:
- 338 decyzji stwierdzających naruszenie przepisów
- 69 decyzji stwierdzających brak naruszenia
- oraz 67 decyzji o umorzeniu postępowania w danej sprawie.
Prezes ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów w m.in. za brak opieki nad pasażerem, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o prawach przysługujących pasażerom. Wysokości tych kar to: od 200 do 4.800 zł. W 2007 r. nałożono na przewoźników lotniczych 12 kar administracyjnych. Przewoźnicy, w większości przypadków, zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, overbooking (sprzedaż większej ilości biletów niż jest miejsc w samolocie), niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, brak opieki - zwłaszcza nad matkami podróżującymi z małoletnimi dziećmi.
W 2007 r. Komisja Ochrony Praw Pasażerów przeprowadziła również kontrole w portach lotniczych mające na celu sprawdzenie, czy przewoźnicy lotniczy przestrzegają postanowień rozporządzenia 261/2004/WE. Dotychczas przeprowadzono kontrole w: Gdańsku, Katowicach (wspólna kontrola KOPP i przedstawicieli Komisji Europejskiej), Krakowie i Warszawie. Kolejne mają odbyć się w: Poznaniu, Łodzi i Rzeszowie. W wyniku kontroli nie stwierdzono rażących naruszeń. Przewoźnicy w sposób zgodny z zapisami rozporządzenia informowali pasażerów o przysługujących im prawach, a na pokładach samolotów umieszczali ulotki opisujące procedurę dochodzenia roszczeń w przypadku powstania naruszenia.
W przyszłym roku nacisk zostanie położony na doraźne kontrole przewoźników lotniczych. Będą je przeprowadzali pracownicy KOPP wspólnie z inspektorami ULC zatrudnionymi w delegaturach terenowych.