Prawdopodobnie największym zwrotem w historii polskiego transportu lotniczego była jego liberalizacja po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, w maju 2004 roku, w konsekwencji czego polski rynek przeszedł ogromną metamorfozę. W 2012 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 3,5-krotnie więcej pasażerów niż w roku 2003 r, co przełożyło się na wzrost o 17 milionów. Warto dodać, że w 2002 roku liczba pasażerów korzystających z transportu lotniczego była o jedyne 4 miliony większa niż w roku 1993.
Po gwałtownym spadku w 2009 roku, wywołanym przez kryzys, polski rynek obecnie znów notuje wzrost. W 2012 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 12,5% więcej pasażerów w porównaniu z rokiem 2011, co należy uznać za bardzo dobry wynik zarówno w perspektywie europejskiej, jak i światowej.
Ruch pasażerski i dynamika rozwoju pomiędzy 1993 a 2012 r.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Dynamiczny rozwój po 2004 roku jest rezultatem pojawienia się usług świadczonych przez nowych przewoźników na polskim rynku. Warto wspomnieć, że w 2003 roku polską koncesję posiadało jedynie pięciu przewoźników, a w 2013 roku ich liczba wzrosła do dwudziestu. Na rewolucyjne zmiany wpływ miało także wejście wielu europejskich przewoźników, wśród których znaczącą rolę odgrywają przewoźnicy niskokosztowi. Ich udział w przewozach pasażerskich w Polsce wzrósł z marginalnego poziomu w 2003 roku do ok. 50% udziału pomiędzy rokiem 2007 a 2012.
Największymi beneficjentami liberalizacji polskiego rynku lotniczego (w kontekście geograficznym) są lotniska regionalne. Mimo że w 2012 roku warszawskie porty zdołały obsłużyć 100% więcej pasażerów niż w roku 2003, na regionalnych lotniskach ta liczba powiększyła się 7-krotnie. W portach regionalnych wzrosła również liczba międzynarodowych tras - z 20 w 2003 roku do 200 w roku 2013. W rezultacie, podczas gdy w 1993 roku regionalny ruch lotniczy stanowił nieco ponad 10%, obecnie sięga prawie 60%.
Udział regionalnych lotnisk na rynku

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Na koniec warto zauważyć, że ostatnio dwa nowe polskie lotniska rozpoczęły działalność, a dwa kolejne są w fazie projektów.