Z dniem 1 stycznia 2008 r. Polska przystąpi do wielostronnego systemu opłat trasowych Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL.
Polska jest członkiem EUROCONTROL od 1 września 2004 r., jednak w momencie przystępowania do tej organizacji wynegocjowała okres przejściowy na pełne dostosowanie do wymogów tej organizacji w zakresie ustalania i pobierania opłat trasowych (tzw. integrację techniczną). Okres ten upływa z dniem 31.12.2007 r.
Urząd Lotnictwa Cywilnego wraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (przy udziale Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Finansów) współpracowały z EUROCONTROL, w szczególności przekazując wymagane informacje i dokumenty potwierdzające, iż podstawa kosztowa opłat nawigacyjnych pobieranych w polskiej przestrzeni powietrznej spełnia wymogi tej organizacji.
W dniu 21 listopada 2007 r. Centralne Biuro Opłat Trasowych (ang. Central Route Charges Office - CRCO) - jednostka organizacyjna EUROCONTROL, potwierdziło zgodność zasad ustalania opłat trasowych w Polsce z przepisami obowiązującymi w tym zakresie w ramach EUROCONTROL, jak również przygotowanie techniczno-operacyjne Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do uczestniczenia w systemie, tym samym potwierdzając gotowość Polski do przystąpienia do systemu z dniem 1.01.2008 r.
Wielostronny system opłat trasowych utworzony został na mocy Umowy Wielostronnej w sprawie Opłat Trasowych sporządzonej w Brukseli w dniu 12 lutego 1981 r. Na podstawie tej umowy, państwa członkowskie EUROCONTROL zgodziły się na przyjęcie wspólnej polityki w zakresie pobierania opłat trasowych* za loty w ich przestrzeni powietrznej, tworząc tym samym wspólny, wielostronny system ustanawiania i pobierania tych opłat.
System ten obsługiwany jest przez Centralne Biuro Opłat Trasowych (ang. Central Route Charges Office - CRCO) - jednostkę organizacyjną EUROCONTROL, która w imieniu państw członkowskich nalicza, fakturuje oraz pobiera należności z tytułu opłat trasowych. Tym samym począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. wszystkie faktury obejmujące należności z tytułu opłat trasowych za loty wykonane w polskiej przestrzeni powietrznej będą wystawiane przez CRCO, a nie jak dotychczas przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
* opłaty trasowe są jednym z dwóch rodzajów opłat nawigacyjnych (obok opłat terminalowych), stanowiących zwrot kosztów związanych ze świadczeniem usług nawigacyjnych na rzecz użytkowników przestrzeni powietrznej.