Projekt rozporządzenia został przedłożony przez Komisję Europejską w dniu 30 października 2009 r. i dotychczas prace legislacyjne nad nim toczyły się w ramach grupy roboczej Rady UE ds. lotnictwa oraz w Komitecie Stałych Przedstawicieli.
Przyjęcie przez Radę Ministrów tzw. podejścia ogólnego nie kończy procedury legislacyjnej w ramach której przyjmowany jest dany projekt. Prace nad nim nadal toczyć się będą w Radzie UE oraz Parlamencie Europejskim.
Głównym celem nowego rozporządzenia jest zastąpienie dotychczasowej nieformalnej współpracy krajowych organów ds. badania zdarzeń lotniczych współpracą dobrowolną w prawnie wiążących ramach. Na mocy proponowanego rozporządzenia ta nieformalna współpraca zostanie przekształcona w europejską sieć organów ds. badania zdarzeń w lotnictwie cywilnym, a jej celem będzie większe ujednolicenie oraz lepsze wdrażanie i wykonywanie unijnych przepisów dotyczących badania zdarzeń w lotnictwie cywilnym. Projekt ponadto m.in. odnosi się do kwestii przekazywania w krótkim czasie przez przewoźników lotniczych, potwierdzonego i opartego na najpewniejszych dostępnych informacjach wykazu wszystkich osób przebywających na pokładzie statku powietrznego, który uległ wypadkowi.