Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Informacja dotycząca statusu prawnego i możliwości dalszego użytkowania statków powietrznych, którym cofnięto certyfikat typu (TC) wydany lub uznany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

***

W związku z zapytaniami  kierowanymi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego dotyczącymi statusu prawnego i możliwości dalszego użytkowania statków powietrznych, których certyfikat typu (TC) wydany lub uznany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) został cofnięty skutkiem:

  • stwierdzenia niezgodności projektu z wymaganiami,
  • rezygnacji właściciela z posiadania certyfikatu,
  • ogłoszenia upadłości w stosunku do właściciela

lub krajowy certyfikat typu nie został uznany przez EASA informujemy użytkowników i właścicieli o konsekwencjach braku lub utraty certyfikatu EASA w zależności od kwalifikacji danego statku powietrznego.

1. Statki powietrzne, które spełniają wymagania by być zakwalifikowane do Aneksu II do Rozporzadzenia  (WE) 216/2008 z dnia 20 lutego 2008r.:

1.1. Jeśli EASA TC został cofnięty, ale był uznany w oparciu o (krajowy) polski TC to:

  • statek powietrzny będzie mógł być eksploatowany zgodnie z wymaganiami ICAO, więc  wydane zostanie Świadectwo Zdatności do Lotu (CofA) zgodne z Aneksem 8 ICAO,
  • statkiem takim nie będzie można wykonywać przewozów lotniczych (samoloty już od lipca 2008, śmigłowce po wejściu w życie EU-OPS 3). Eksploatację w przewozach umożliwić może jedynie zgoda Komisji Europejskiej na odstępstwo od istotnych wymagań!,
  • modyfikacje i naprawy będą mogły być wykonywane przez certyfikowane organizacje w uzgodnieniu z krajowym  posiadaczem TC, po ich uprzednim zatwierdzeniu przez ULC.

Taki status mają obecnie samoloty AN-2 i śmigłowce Mi-2.

1.2.   Jeśli został cofnięty zarówno EASA TC jak i polski TC  to:

  • statek powietrzny może przejść do kategorii "Specjalny",
  • każdy egzemplarz wówczas jest traktowany indywidualnie i musi być złożony do ULC wniosek   celem wydania Pozwolenia na Lot w kategorii "Specjalny", 
  • statek powietrzny w kategorii "Specjalny" nie może być użyty do szkolenia do licencji i uprawnień realizowanych w ramach wymagań JAR-FCL,
  • w lotach międzynarodowych statek powietrzny w kategorii "Specjalny", będzie musiał uzyskać zgodę władz lotniczych, krajów do których chce wlecieć lub gdzie chce wykonywać loty, 
  • modyfikacje i naprawy może wykonywać właściciel po uzgodnieniu i pod nadzorem ULC.

Taki status mają obecnie np. samoloty PZL-101 Gawron i Jak-12, szybowce: MDM-1M FOX, SZD-54-2 Perkoz.

2.  Statki powietrzne, które nie spełniają wymagań by być zakwalifikowane do Aneksu II do Rozporządzenia (WE) 216/2008, z dnia 20 lutego 2008r.: 

  • statek powietrzny zostanie przeniesiony do grupy tzw. "sierot" (orphans), tzn. statków powietrznych pozbawionych aktywnego posiadacza TC,
  • będą mogły być eksploatowane na podstawie tzw. Specjalnych Wymagań Zdatności (Specific  Airworthiness Specifications) wydanych przez EASA,
  • nie będą mogły otrzymać standardowego Świadectwa Zdatności (CofA), a tym samym  nie będą mogły być używane do m.in. przewozów lotniczych i szkolenia chyba, że Komisja Europejskiej wyraziła zgodę na odstępstwo od istotnych wymagań!,
  • na tego typu statki powietrzne zostanie wydany Permit to Fly (PtF) zgodnie z Rozporzadzeniem (WE) 1702/2003 Part 21 "P", upoważniający do wykonywania lotów międzynarodowych na terenie państw członkowskich UE bez konieczności uzyskiwania specjalnych zgód lokalnych władz lotniczych,
  • modyfikacje i naprawy muszą być uzgodnione i zatwierdzone przez EASA (organizacje nie będą mogły robić tego samodzielnie).

Taki status mają obecnie samoloty M-20 Mewa  i An-28.

Certyfikaty typu wydawane są też dla silników i śmigieł. Problemy związane z brakiem właściciela TC w całości dotyczą tych wyrobów i statków powietrznych, na których były montowane i eksploatowane.

ULC nie może pełnić roli właściciela TC.

Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać w:

Departamencie Techniki Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego 

ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa

tel.: (22) 520 73 36, fax : (22) 520 73 73

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.