Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Informacja dla właścicieli/operatorów statków powietrznych.

Informacja dla właścicieli/operatorów statków powietrznych zaprojektowanych wg dawnego systemu obowiązującego w Związku Radzieckim, którzy mogli się ubiegać o zastosowanie wobec nich postanowień Artykułu 2c Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1702/2003 ustanawiającego zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących, zmieniona Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 375/2007 z dnia 30 marca 2007.

1. Parlament Europejski i Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1592/20021 nakłada, na wszystkie statki powietrzne zarejestrowane w państwach członkowskich, obowiązek posiadania Świadectwa Zdatności lub Pozwolenia na Lot wydanych zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1702/20032 z 24 września 2003.

Ponieważ, tak jak można było przewidzieć, wydanie takich świadectw jest czasochłonne, Artykuł 56 punkt 2 zezwolił na przedłużenie terminu spełnienia tego wymagania o maksymalnie 42 miesiące.

2. Postanowienia wymienionego artykułu weszły w życie Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1702/2003,które wyłącza niektóre statki powietrzne z konieczności spełnienia tego wymagania, ale zobowiązało Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, (dalej zwana Agencją), do określenia przed 28 marca 2007 warunków zatwierdzonego projektu zezwalających na wydanie takim statkom powietrznym Świadectwa Zdatności do lotu lub Pozwolenia na Lot.

3. Ponieważ Agencja, w wyznaczonym czasie, nie była w stanie określić warunków dla wielu produktów lotniczych, ze względu na brak odpowiednich wniosków od ich projektantów, Komisja postanowiła dokonać zmiany Rozporządzenia 1702/2003 celem tymczasowego zwolnienia z tego obowiązku niektórych z tych statków powietrznych i wydania im ograniczonego Świadectwa Zdatności na podstawie specjalnych wymagań zdatności do lotu (SAS - specific airworthiness specifications) określonych w nowym artykule 2c, które weszło w życie 30 marca 2007.

4. Celem złagodzenia ryzyka związanego z ograniczoną wiedzą techniczną, jaką posiada Agencja, a dotyczącą projektów odnośnych produktów oraz celem zachęcenia projektantów do współpracy z Agencją w pracach związanych z określaniem niezbędnych warunków dla zatwierdzonego projektu, celem pełnego zintegrowania ich statków powietrznych z systemem wspólnotowym, artykuł ograniczył ważność specjalnych wymagań zdatności (SAS) do 12 miesięcy, tj. do 28 marca 2008.

5. Jednakże uznając, że dla przeprowadzenia certyfikacji lub uznania odnośnych wyrobów potrzebny jest czas, nowy artykuł przewiduje możliwość przedłużenia okresu ważności o maksymalnie dalsze 18 miesięcy, pod warunkiem, że proces certyfikacyjny rozpoczął się przed 28 marca 2008 i może zostać zamknięty w tych dodatkowych 18 miesiącach, tj. do dnia 28 września 2009. Artykuł upoważnia Komisję do podjęcia decyzji o przedłużeniu lub nie, w oparciu o oświadczenie Agencji, że powyższe warunki są spełnione dla konkretnego typu statku powietrznego.

6. Okres ważności specjalnych wymagań zdatności (SAS), określonych w artykule 2c dobiega końca i tylko kilka statku powietrznych będzie mogło skorzystać z możliwości jego przedłużenia, oferowanej przez ten artykuł. Od 30 marca 2007 Agencja otrzymała wnioski tylko od projektantów samolotu Antonov typ 26 i niektórych śmigłowców Kamov typ 32. Wnioski zostały przyjęte przez Agencję, a wnioskujący dokonali odpowiednich wpłat. W obu przypadkach Agencja dokonała uzgodnień z Władzami Lotniczymi państwa projektu:

- Międzypaństwowym Komitetem Lotniczym WNP i Państwową Władzą Lotniczą Ukrainy dla An-26 i

- Międzypaństwowym Komitetem Lotniczym WNP dla Ka-32.

7. Ponieważ procesy certyfikacyjne, o których mowa powyżej, przebiegają w sposób zadawalający, w dniu 15/02/2008 Agencja wydała i zgodnie z artykułem 2c Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1702/2003 wraz ze zmianami, poinformowała Komisję decyzją 2008/001/R, że procesy certyfikacyjne samolotu Antonov typ 26 i śmigłowca Kamov typ 32A11BC i 32A12 zostaną zakończone przed końcem września 2009, tak więc okres ważności specjalnych wymagań zdatności (SAS) może być przedłużony o 18 miesięcy, t.j. do 28 września 2009. Jeżeli Komisja zdecyduje się uznać rekomendację Agencji to statki powietrzne 27 An-26 i 7 Ka-32 będą mogły kontynuować wykonywanie operacji lotniczych.

8. Powyższa możliwość nie może zostać zastosowana wobec żadnych innych statków powietrznych, gdyż jak dotąd ich projektanci nie złożyli wniosków o zatwierdzenie swoich produktów. W konsekwencji, w dniu 28 marca 2008 te statki powietrzne zostaną pozbawione możliwości wykonywania lotów chyba, że zgodnie z Rozporządzeniem Komisji 1702/2003, a szczególnie z jego aneksem Part 21, ich właściciele/operatorzy pilnie podejmą konieczne działania dla uzyskania niezbędnych zatwierdzeń projektów.

9. Zgodnie z wiedzą posiadaną przez Agencję dotyczy to następujących statków powietrznych:

- duże samoloty wykonujące zarobkowy transport powietrzny:
An-24, An 72 i An 74
Tu-154
Yak-40

- samoloty lotnictwa ogólnego:
An-28
Su-26M, Su-26M2, Su-29, Su- 31and Su- 31M
Yak-54, Yak-55,Yak-55M i Yak-18T
Interavia Servis SA 62TA, SA 70TA, SA 80TA i SA 82TA

- duże śmigłowce:
Ka-26, Ka-32AO, Ka-32C i Ka-32T

(Dopisek ULC):
- oraz - samoloty lotnictwa ogólnego ("sieroty"): Socata Gardan GY-80-160
Koliber PZL-111
Kos PZL-102B
Kruk PZL-106 A/AR/AS/BR/BS/BSA
Mewa M-20, M-20-03 - balony("sieroty"):
Avipol BC-1
Rsz Ax-7, Ax-8
Sekpol N-22
Tomi Ax-7

10. Agencja uważa, że jedynym sposobem utrzymania i kontynuowania możliwości wykonywania operacji przez te statki powietrzne jest złożenie przez ich właścicieli/operatorów wniosków i uzyskanie zatwierdzenia projektu w postaci specjalnych wymagań zdatności (SAS) zgodnie z 21A.184, Co prawda, na tym etapie Agencja nie może zapewnić, że proces zatwierdzania projektu zakończy się wynikiem pozytywnym, szczególnie dla statków powietrznych, które nie są wspierane przez władze lotnicze państw projektu, to jednak dołoży starań aby uruchomić tę możliwość, która jest jedyną pozwalającą na kontynuowanie operacji zarobkowych.

11. Właściciele i operatorzy muszą jednak pamiętać, że ta opcja umożliwi wydanie tylko Ograniczonego świadectwa zdatności do lotu (RCofA), a wykorzystywanie statku powietrznego posiadającego takie świadectwo do operacji zarobkowych wymaga zgłoszenia odstępstwa od postanowień Rozporządzenia (EEC) 3922/913 z 16 grudnia 1991, zmienionego Rozporządzeniem (EC) 1899/20064 z 12 grudnia 2006 (zwanego EU-OPS), które zacznie obowiązywać 16 lipca 2008. Odstępstwo należy zgłosić zgodnie z artykułem 8 Rozporządzenia.

12. Alternatywą jest wystąpienie o warunki wykonywania lotów, zgodnie z postanowieniami Sub-Part P Part 21. Skorzystanie z tej opcji pozwoli na wydanie "Pozwolenia na loty" i kontynuowanie operacji przez niektóre statki powietrzne, pod warunkiem udowodnienia, że wcześniej opisana opcja nie ma zastosowania w przypadku danego statku powietrznego.

(Dopisek ULC):
Właściciele statków powietrznych wyszczególnionych w pkt. 9 z dopiskiem ULC powinni wystąpić do Prezesa ULC z Wnioskiem o: zatwierdzenie warunków wykonywania lotów (druk EASA ULC form 37+18b) oraz o wydanie Pozwolenia na loty (druk EASA ULC form 21) podając jako cel lotu: (15) Dla niekomercyjnej działalności lotniczej na indywidualnych nieskomplikowanych statkach powietrznych albo typach, dla których wydanie Świadectwa Zdatności albo Ograniczonego Świadectwa Zdatności nie jest właściwe.

Pozwolenia na loty będą wydawane na okres do 12 miesięcy.

***

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Komisji (WE) Nr 1592/2002 z 15 lipca 2002 sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (OJ L 240, 7.9.2002, str.1), ostatnio zmienione przez Rozporządzenie (WE) Nr 334/2007 (OJ L 88, 29.3.2007, str. 39).

2 Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1702/2003 z 24 września 2003 ustanawiające zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (OJ L 243, 27.9.2003, p.6), ostatnio zmienione przez Rozporządzenie (WE) Nr 375/2007 (OJ L 94, 4.4.2007, str. 3).

3 Rozporządzenie Komisji (EEC) No 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w obszarze Lotnictwa cywilnego (OJ L 373, 31.12.1991, str.4), zmienione Rozporządzeniem Komisji (EC) No 8/2008 z 11 grudnia 2007 (OJ L 10, 12.1.2008, str. 1).

4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i rady (EC) No 1899/2006 z 12 grudnia 2006 zmieniające Rozporządzenie Komisji (EEC) No 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w obszarze Lotnictwa cywilnego.