Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

W Montrealu w dniach od 13 do 31 stycznia 2014 roku odbyła się faza komitetowa 201. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. W spotkaniach uczestniczyła Pani Małgorzata Polkowska – Stały Przedstawiciel Polski w Radzie. W pierwszym tygodniu Sesji odbyło się szereg spotkań, w tym dwa spotkania koordynacyjne krajów Unii Europejskiej.

Podczas, pierwszego ze wspomnianych spotkań koordynacyjnych poruszono m.in. kwestie związane z pakietem lotniskowym, prawami pasażerów, systemem handlu emisjami (European Trading Scheme, ETS) oraz przygotowaniami do Szczytu Lotniczego krajów Unii Europejskiej z krajami Azji Południowo-Wschodniej (EU-ASEAN Aviation Summit), który odbędzie się w dniach od 11 do 12 lutego w Singapurze. Celem pierwszego szczytu UE-ASEAN Aviation jest wzmocnienie dialogu strategicznego między UE a ASEAN, oraz omówienie korzyści z promocji i budowania bliższych stosunków lotniczych między krajami. Jest on organizowany  wspólnie przez Komisję Europejska, Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) oraz Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN).

Dotychczas omówiono także raport z ostatniego Posiedzenia Dyrektorów Generalnych Lotnictwa Cywilnego państw ECAC, które odbyło się w Paryżu w dniu 12 grudnia 2013 roku oraz raport ze spotkania ECAC przygotowującego spotkanie Grupy Sterującej Komitetu do Spraw Ochrony Środowiska w Lotnictwie (CAEP), które odbędzie się w dniach 23 i 24 stycznia w Montrealu.

Podczas drugiego spotkania koordynacyjnego, które odbyło się 20 stycznia 2014 roku Pani Małgorzata Polkowska - Stały Przedstawiciel Polski w Radzie, zgłosiła uwagi do dwóch dokumentów przygotowanych na posiedzenie Komitetu Transportu Lotniczego (Air Transport Committee), który ma odbyć się 23 stycznia br. Pani Polkowska zauważyła, że w propozycjach działań zabrakło odniesienia do stworzenia narzędzi, które ułatwiłyby wymianę informacji pomiędzy państwami członkowskimi i w efekcie przyczyniłyby się do bardziej spójnych regulacji dotyczących rynku transportu lotniczego na świecie. Pani Polkowska zwróciła również uwagę, że planowany termin realizacji propozycji międzynarodowego porozumienia dotyczącego liberalizacji własności i kontroli przewoźników lotniczych w 2016 roku jest zbyt odległy z punktu widzenia priorytetów dyskutowanych podczas Zgromadzenia. Jest to również jeden z wiodących celów Unii Europejskiej i pozostałych państw ECAC. Pani Polkowska odniosła się również do planów stworzenia w ramach ICAO dobrowolnego funduszu wspierającego działania dotyczące transportu lotniczego. Pani Polkowska zwróciła uwagę, że powinien być on skonstruowany w sposób, który zapewni równy status w ramach ICAO, zarówno państw w nim partycypujących oraz państw, które nie zdecydowały się przeznaczyć środków na ten cel. Ponadto zadania finansowane przez planowany fundusz nie powinny angażować zasobów ICAO, w sposób, w który będą negatywnie oddziaływać na procesy realizowane w ramach statutowej działalności organizacji i finansowane z ogólnego budżetu.

Podczas fazy komitetowej 201 Sesji Rady odbyło się również szereg spotkań Stałych Przedstawicieli w Radzie oraz członków Komisji Żeglugi Powietrznej. W czasie ich trwania poruszono m.in. tematy związane z bezpieczeństwem (Safety) oraz ochroną i ułatwieniami w lotnictwie cywilnym (Security and Facilication). Przedstawiono cele strategiczne ICAO w wymienionych powyżej obszarach oraz propozycje zmian norm i zalecanych metod postępowania (SARPs) w tym zakresie. Omówiono ponadto wyzwania, które zamierza podjąć Komisja Żeglugi Powietrznej w przyszłości w tym założenia implementacji dwóch globalnych planów ICAO – GANP i GASP.

W dniu 22 stycznia odbyło się posiedzenie Komitetu Finansowego ICAO, w którym uczestniczyła polska delegacja. Podczas spotkania przedstawiono szereg dokumentów, w tym m.in. Raport Komitetu Doradczego do spraw oceny i audytu (Review of the Evaluation and Audit Advisory Committee), sprawozdanie z wyników prac nad wytycznymi ICAO oraz Projekt Zarządzania Wydajnością Prac (ICAO Performance Managment Project). Omówiono również propozycje ICAO dotyczące weryfikacji płac oraz zapoznano uczestników z programem prac Komitetu Finansowego na 202 Sesję Rady ICAO.

Następnego dnia tj. 23 stycznia odbyło się posiedzenie Komitetu Transportu Lotniczego ICAO, podczas którego omówiono uchwały i decyzje Zgromadzenia dotyczące ekonomicznego rozwoju transportu lotniczego oraz ochrony i ułatwień. Przedstawiono także program prac na 202 Sesję Rady ICAO. Polska delegacja odniosła się również do propozycji zastąpienia wyrażenia "pasażerownie wymagający szczególnej opieki" wyrażeniem "pasażerowie niepełnosprawni", która była spowodowana przyjęciem Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Pani dr Małgorzata Polkowska podkreśliła, że zaproponowana zmiana ogranicza liczbę pasażerów, która wymagałyby pomocy i wnioskowała o nieuwzględnianie tej zmiany. Dzięki interwencji kilku państw, w tym Polski, pierwotnie zaplanowany na maj 2015 Panel ds. Ułatwień (FALP/8) został przeniesiony na 24-28 listopada 2014 roku.

W dniu 24 stycznia 2014 roku odbyło się wspólne posiedzenie Komitetu Współpracy Technicznej oraz Komitetu Finansowego. Podczas spotkania zaproponowano skład Grupy Roboczej, której zadaniem będzie optymalizacja wyników i realizacja projektów w ramach Biura Współpracy Technicznej (TBC) w celu wzmocnienia strategicznych celów ICAO. Do wąskiego składu sześcioosobowej Grupy zaproponowano Panią dr Małgorzatę Polkowska - Stałego Przedstawiciela Polski w Radzie ICAO. Podczas spotkania przedstawiono także sprawozdanie na temat Programu Rozwoju Współpracy Technicznej.

W dalszej części dnia odbyło się spotkanie, na którym przedstawiono członkom Rady przegląd aktywności Komitetu Wspólnego Wspierania (Joint Support Commitee) oraz omówiono Umowę Wspólnego Finansowania pomiędzy Danią a Islandią. Zaprezentowano również strategię ICAO dotyczącej Programu Identyfikacji Pasażera (TRIP) oraz krótko, średnio i długoterminowe plany prac związane z programem.

W trakcie innych spotkań zostały również omówione strategiczne cele ICAO na lata 2014-2016. Wśród nich znalazły się: wzmocnienie globalnego bezpieczeństwa (safety) lotnictwa, zwiekszenie pojemności i zapewnienie efektywności światowego systemu lotnictwa cywilnego, zwiększenie globalnego bezpieczeństwa (security) w zakresie ochrony i ułatwień, minimalizacja szkodliwych dla środowiska działań lotniczych oraz popieranie zrównoważonego rozwoju i rentownego systemu lotnictwa cywilnego.

W dniu 28 stycznia odbyło się drugie posiedzenie Komitetu ds. Relacji z Państwem Gospodarzem (RHCC). Poruszono sprawy z zakresu opieki zdrowotnej, edukacji, pozwoleń o pracę, ułatwień.

W dniu 29 stycznia odbyło się spotkanie koordynacyjne Unii Europejskiej oraz posiedzenie Komitetu ds. Bezprawnej Ingerencji. Podczas spotkania omówiono sprawy w związku z planami zmian regulacji prawnych oraz dokonano przeglądu uchwał i decyzji podjętych przez podczas 38. Sesji Zgromadzenia ICAO z zakresu ochrony i ułatwień. Przedstawiono również sprawozdanie z postępów implementacji planu przejściowego Uniwersalnego Programu Audytu Ochrony  USAP-CMA. Rozpatrzono ponadto raport o postępach implementacji Programu Wsparcia i Rozwoju Ochrony (ISC-SEC).

W dniu 30 stycznia odbyło się posiedzenie Komitetu ds. Zasobów Ludzkich, na którym dokonano przeglądu uchwał i decyzji z zakresu zasobów ludzkich podczas 38. Sesji Zgromadzenia ICAO oraz został przedstawiony coroczny raport oficera ds. etyki oraz plan na lata 2014-2016.  W tym samym dniu osbyło się posiedzenie Grupy Roboczej ds. Zarządzania i Wydajności (WGGE), na którym Sekretarz Generalny ICAO przedstawi Raport Komitetu Doradczego, Oceny i Audytu (EAAC) oraz wstępnie rozpatrzony skład stałych komitetów Rady.

Ostatniego dnia fazy komitetowej 201. Sesji Rady tj. 31 stycznia odbyło się spotkanie koordynacyjne UE oraz spotkanie na temat aktywności Komitetu ds. Ochrony Środowiska w Lotnictwie (CAEP), Mapy Drogowej dotyczącej mechanizmów rynkowych (MBM) oraz Grupy Doradczej ds. Środowiska.