Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Przedstawiciel Urzędu Lotnictwa Cywilnego uczestniczył w spotkaniach ICAO FRMS Symposium oraz 3rd Annual Meeting of the FRMS Forum, które odbyły się w Montrealu.

Podstawowym przesłaniem FRMS Forum było zaprezentowanie ostatnich zmian do Załącznika 6 ICAO wprowadzających system FRMS, nowym dokumentem ICAO „FRMS Manual” oraz wytycznych IATA „FRMS - Implementation Guide for Operators”.

Nowe  standardy i rekomendowane praktyki ICAO dają  możliwość zarządzania ryzykiem zmęczenia załóg poprzez stworzenie przez operatora i zatwierdzenie przez władzę lotniczą danego państwa  systemu zarządzania ryzykiem zmęczenia- Fatigue Risk  Management System( FRMS).

Niezależnie od dotychczasowego  obowiązku uregulowania  przez władzę lotniczą  limitów  czasu lotu, służby i wypoczynku (w Polsce  obowiązują przepisy OPS 1, cz. Q) istnieje opcjonalna   możliwość regulacji  systemu bardziej zaawansowanego i dojrzałego  jakim jest FRMS, jako część systemu zarządzania bezpieczeństwem – SMS opartego na analizie ryzyka a nie tylko  na maksymalnych  limitach liczbowych w zakresie FTL i minimalnych dotyczących wypoczynku.

Podczas trzeciego dorocznego forum FRMS prezentowano doświadczenia wiodących zespołów badawczych w dziedzinie modelowania snu i zmęczenia załóg, najbardziej zaawansowane oprogramowanie wykorzystywane do planowania lotów i pracy załóg oraz doświadczenia w implementacji systemu FRMS u wiodących operatorów światowych.