Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Wczoraj w siedzibie Uczelni Łazarskiego odbyła się coroczna Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w module dla lotnictwa ogólnego.

Otwierając Konferencję pełniący obowiązki Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Tomasz Kądziołka zwrócił uwagę na temat tegorocznego spotkania: „Zarządzanie bezpieczeństwem –praktyka i prawo”. Zauważył, że w życiu codziennym obserwowane są sytuacje, w których prawo rozmija się z praktyką. Istotne jest, aby przepisy nie krępowały działalności gospodarczej, ale ważne jest również, by podmioty funkcjonujące w obszarze lotnictwa cywilnego zdawały sobie sprawę z faktu, że tworzenie norm prawnych i późniejsze dostosowywanie się do nich jest warunkiem utrzymania akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa i koniecznością. Dlatego właśnie Prezes Kądziołka zachęcał podmioty lotnicze do większej aktywności w procesie tworzenia aktów wykonawczych do znowelizowanej niedawno ustawy – Prawo lotnicze, tak, by uregulowania w nich zawarte były możliwe do spełnienia i adekwatne do obecnego poziomu rozwoju rynku.

Przedstawiciel Ministra Transportu – Dyrektor Departamentu Lotnictwa Krzysztof Kapis apelował, aby nie dokonywać kompromisów kosztem bezpieczeństwa. Takie podejście jest uznawane i stosowane na całym świecie. Zwrócił również uwagę na fakt, że o kwestii bezpieczeństwa należy myśleć pro aktywnie, wynosić naukę, z zaistniałych zdarzeń, ale także przewidywać możliwość ich wystąpienia w przyszłości i podejmować starania w celu ich uniknięcia. „Działania we wszystkich sferach lotnictwa cywilnego od prawa, po technikę muszą się koncentrować na dążeniu do osiągnięcia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa” – powiedział dyrektor Kapis.

Podczas konferencji omówiono stan bezpieczeństwa lotów w 2011 r. Na uwagę zasługuje fakt, że w 2011 r. spadła liczba incydentów i pozostałych zdarzeń lotniczych. W minionym roku – według danych Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych - odnotowano 1574 zdarzeń lotniczych, w tym 23 wypadki ze skutkiem śmiertelnym oraz 13 poważne incydenty. W wyniku wypadków zginęły 33 osoby. Najwięcej wypadków zdarzyło sie na spadochronach – 22, samolotach – 21, szybowcach i motoszybowcach – 19.

Wskazano, że wyniki analizy wypadków ze stukiem śmiertelnym są szczególnie niepokojące w operacjach związanych z pokazami lotniczymi, nieuprawnionym zrzutem z pokładów samolotów a szczególnie z wykonywaniem lotów w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych przez pilotów do tego nieuprawnionych i na statkach powietrznych do tego nieprzystosowanych. 

Podkreślano, że działania w zakresie bezpieczeństwa wymagają współpracy na wszystkich poziomach zarządzania, dużej wagi przykładanej do jakości wykonywanych czynności lotniczych, zarówno przez organizatorów szkolenia jak i prywatnych użytkowników. Podwyższenie poziomu bezpieczeństwa lotów powinno leżeć we wspólnym interesie wszystkich, a podejmowanie środków zapobiegawczych i utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa powinno być skoordynowane i rozumiane jako dobro wspólne.

Podczas konferencji przedstawiono czekające pilotów zmiany w obszarze licencjonowania oraz zagadnienia typowe dla latania aeroklubowego. Omówiono także aktualny stan prac nad Krajowym Programem Bezpieczeństwa. 

kbl_a.jpg

kbl_b.jpg