Moduł dla lotnictwa komercyjnego odbył się 21 kwietnia br. Uczestniczyli w nim reprezentanci przewoźników lotniczych, portów lotniczych, przedsiębiorstw lotniczych oraz środowisk naukowych jak również mediów lotniczych.
W słowie wstępnym Grzegorz Kruszyński, Prezes ULC przypomniał, że główne idee, które są istotne w budowaniu bezpieczeństwa lotniczego i które przyświecają organizatorom konferencji to przede wszystkim wymiana informacji i wspólnego doświadczenia między podmiotami. „Uzyskanie szerokiego spectrum danych i informacji o zdarzeniach lotniczych w ciągu roku pozwala na projektowanie działań profilaktycznych w obszarze rejestrowania, analizowania i co najważniejsze konstruowania ostatecznych wniosków. Mając powyższe na uwadze musimy umieć odnaleźć zagrożenie oraz ocenić warunki jego występowania i skalę skutków” - stwierdził Prezes ULC.
Uczestnicy konferencji wysłuchali informacji o stanie bezpieczeństwa lotów w lotnictwie komercyjnym.
W 2009 r. zarejestrowano ogółem 1094 zdarzenia lotnicze, w tym 108 wypadków, 14 poważnych incydentów, 598 incydentów oraz 374 inne zdarzenia lotnicze (mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo).
W lotnictwie cywilnym w 15 wypadkach lotniczych śmierć poniosło 21 osób, w tym: 6 osób na samolotach 2250 MTOW, 2 na samolocie ULM, 4 na śmigłowcu, 2 na szybowcu, 2 na motolotniach, 1 na paralotni z napędem, 1 na paralotni oraz 3 na spadochronach. Ponadto 47 osób doznało poważnych obrażeń ciała, a 19 osób odniosło lekkie obrażenia. Z tego z lotnictwie koteryjnym miał miejsce jeden wypadek ze skutkiem śmiertelnym na śmigłowcu Mi-2plus- dwie ofiary śmiertelne.
Zniszczonych zostało 17 statków powietrznych, w tym 6 samolotów, 5 śmigłowców, 3 ULM-y, 2 szybowce oraz 1 motolotnia, a znacznie uszkodzonych zostało 58 maszyn.
Przedstawiciel Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaprezentował studium wybranych zdarzeń lotniczych w międzynarodowym transporcie komercyjnym.
Dyskutowano również o problemach aktualnych dla transportu lotniczego z punktu widzenia sytuacji meteorologicznej:
• uwarunkowaniach meteorologicznych mających wpływ na rozprzestrzenianie się pyłu wulkanicznego
• zarządzaniu przestrzenia powietrzną przez PAZP po wybuchu wulkanu
• procedurach operacyjnych przewoźnika lotniczego związanych z ograniczeniami spowodowanymi pyłem wulkanicznym
• implikacjach technicznych dla samolotu po wykonaniu lotu w chmurze pyłu wulkanicznego.
Na koniec przedstawiono zmiany w krajowych oraz europejskich przepisach lotniczych oraz wynikając z nich zadaniach dla podmiotów lotniczych.
***
Moduł dla lotnictwa ogólnego odbył się 24 marca br.
W konferencji uczestniczyło ponad 140 przedstawicieli środowiska lotniczego, w tym przede wszystkim reprezentanci aeroklubów i ośrodków szkolenia lotniczego.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński otwierając Konferencję podkreślił, iż jej głównym celem jest podsumowanie tego, co wydarzyło się w lotnictwie cywilnym w ubiegłym roku, ale również spojrzenie w przyszłość, uzmysłowienie sobie konieczności ciągłej pracy nad budowaniem akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa.
"Jestem świadomy, że system bezpieczeństwa budowany jest w cyklu wieloletnim, że trzeba na jego rzecz działać w sposób metodyczny i w długiej perspektywie czasowej. Ale w końcu nasza praca przyniesie spodziewane efekty" – powiedział Prezes ULC.
Podkreślił także, że zadaniem wszystkich podmiotów funkcjonujących w lotnictwie powinno być dążenie do obalenia mitu, że lotnictwo jest elitarne i niebezpieczne. Należy także dążyć do zapewnienia adeptom sztuki latania wiedzy i doświadczenia na odpowiednio wysokim poziomie, tak, by ilość zdarzeń lotniczych z roku na rok malała.
Następnie o ilości i przyczynach zdarzeń lotniczych, jakie miały miejsce w 2009 r. mówił Zastępca Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Maciej Lasek.
W 2009 r. zarejestrowano ogółem 1094 zdarzenia lotnicze, w tym 107 wypadków, 14 poważnych incydentów, 600 incydentów oraz 373 inne zdarzenia lotnicze (mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo).
W lotnictwie ogólnym oraz usługach lotniczych zarejestrowano łącznie 179 zdarzeń lotniczych. W 14 wypadkach śmierć poniosło 19 osób, w tym: 6 osób na samolotach do 2250 kg MTOW, 2 na samolocie ULM, 2 na śmigłowcu, 2 na szybowcu, 2 na motolotniach, 1 na paralotni z napędem, 1 na paralotni oraz 3 na spadochronach. Ponadto 47 osób doznało poważnych obrażeń ciała, a 19 osób odniosło lekkie obrażenia. Zniszczonych zostało 16 statków powietrznych, w tym 6 samolotów, 4 śmigłowce, 3 ULM-y, 2 szybowce oraz 1 motolotnia, a 58 zostało znacznie uszkodzonych.
Przedstawiciele Zespołu Identyfikacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym przybliżyli cele i główne zadania Zespołu. Jako słabości wymieniono brak nawyku informowania o zdarzeniach nie objętych obowiązkiem powiadamiania, słaby oddźwięk ze strony środowiska lotniczego wynikający z ugruntowanego przez lata przekonania, że raportowanie spowoduje sankcje.
W najbliższym czasie Zespół planuje propagowanie idei dobrowolnego raportowania zmierzające do zwiększenia liczby zgłaszanych zagrożeń, przygotowywanie (we współpracy z PAŻP) warsztatów dla pilotów i kontrolerów ruchu lotniczego oraz warsztatów metodycznych dla instruktorów.
Podczas Konferencji mowa była również o szkoleniu lotniczym (w tym: standaryzacji doboru instruktorów i standaryzacji oceny umiejętności ucznia-pilota). Przedstawiono także założenia Krajowego Programu Bezpieczeństwa i wynikające z niego zadania dla podmiotów lotniczych i Państwa Polskiego. Dyskutowano również o wpływie oblodzenia i warunków zimowych na eksploatację statków powietrznych oraz o zmianach w krajowych i europejskich przepisach lotniczych i wynikających z nich implikacjach dla podmiotów lotniczych.
Podsumowując konferencję Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zauważył, że problemy z bezpieczeństwem lotniczym były, są i będą, ponieważ lotnictwo cywilne się rozwija i to w tempie dość dynamicznym. „Posiadamy co raz wiecej lotnisk, lądowisk, miejsc do lądowania, zmienia się otoczenie i coraz więcej ludzi chce latać. Nasuwa się zatem pytanie jak będziemy rozwiązywać problem bezpieczeństwa? Odpowiedź brzmi – wspólnie. Będziemy konsekwentnie występować do Państwa - przedstawicieli środowiska lotniczego z zachętą do udziału w takiej dyskusji, proszę o okazanie wsparcia i zrozumienia” – zakończył Prezes Kruszyński.