Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

W dniu 24 października 2014 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Konferencja Prawa Lotniczego „International Air Law Conference. 85 Anniversary of Warsaw Convention” w związku z obchodami 85 rocznicy podpisania konwencji warszawskiej z 1929 r. Na wydarzenie zostali zaproszeni międzynarodowi eksperci prawa lotniczego, przedstawiciele świata naukowego oraz eksperci reprezentujący kancelarie prawnicze oraz instytucje zajmujące się ubezpieczeniami lotniczymi.

Konferencję otworzył Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki, który podczas swojego przemówienia podkreślił wagę konwencji warszawskiej w systemie prawa międzynarodowego i wyraził radość, że konferencja odbywa się w miejscu, w którym 85 lat wcześniej trwały obrady nad jej kształtem. W ramach otwarcia konferencji ze swoim przemówieniem wystąpił Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski. Podziękował współorganizatorowi PP „Porty Lotnicze” oraz partnerom: firmie Boeing, PLL LOT oraz PZU, a także wszystkim zgromadzonym gościom oraz prelegentom za przybycie na konferencję. W swoim wystąpieniu podkreślił, że rok 2014 jest rokiem ważnych rocznic, w którym mija nie tylko 85. rocznica podpisania konwencji warszawskiej, ale również 70. rocznica podpisania konwencji chicagowskiej oraz 100. rocznica pierwszego lotu pasażerskiego, który odbył się na trasie St. Petersburg – Tampa na Florydzie. Sesję otwierającą konferencję zakończyła przemowa Dyrektora Naczelnego Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” Pana Michała Kaczmarzyka, który podkreślił wagę wydarzenia oraz życzył wszystkim obecnym udanej i owocnej konferencji.

Konferencja podzielona była na cztery panele, a moderatorem konferencji była dr hab. Małgorzata Polkowska, Stała Przedstawicielka Polski w Radzie ICAO. Moderatorem pierwszego panelu był prof. dr Pablo Mendes de Leon – Dyrektor Instytutu Prawa Międzynarodowego i Kosmicznego Uniwersytetu Leiden w Holandii. Panel poświęcony był kwestiom wartości i wyzwań dla światowego systemu warszawskiego dotyczącego odpowiedzialności przewoźników. W ramach panelu swoje prezentacje zaprezentowali Pani Maylis Casati-Ollier – Clyde and Co, prof. Laura Pierallini – Studio Legale Pierallini, Pani Sonja Radosevic – Peljhan, Prelesnik & Partners, Pani Noura Rouissi – Komisja Europejska oraz Pan Sebastian Mikosz – Prezes PLL LOT. Panel drugi dotyczący odpowiedzialności producentów oraz leasingodawców samolotów, silników i części lotniczych moderował prof. Paul Dempsey  - Dyrektor Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uniwersytetu McGill z Kanady. Wśród panelistów znaleźli się dr Nikolai Ehlers – Ehlers & Partner, Pani Edyta Michalak – MMMLegal, Pan Alexander Uros Kosenina – GE Capital Aviation Services, prof. Stanisław Sołtysiński – SK&S. Trzeci panel, podczas którego poruszono tematy odpowiedzialności instytucji zapewniających usługi żeglugi powietrznej oraz odpowiedzialności portów lotniczych moderował prof. Francis Schubert – Skyguide, prof. Ludwig Weber – Uniwersytet McGill, Pan Maciej Rodak – Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Pan Peter Tannhauser – EUROCONTROL. Ostatni, czwarty panel poświęcony był zagadnieniom rozwoju odpowiedzialności w lotnictwie oraz kwestii ubezpieczeń lotniczych. Panel moderowany był  przez Panią Ulla Norrhall – Munich Re. Prelegentami byli prof. Stephan Hobe, Dyrektor Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uniwersytetu w Kolonii, prof. Vincent Correia – Uniwersytet Paris Sud/Uniwersytet Poitiers, Pan Tomasz Suska – PZU oraz Pan Piotr Molenda – Warta.

Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń w zakresie odpowiedzialności podmiotów lotniczych z perspektywy regulatorów, środowiska naukowego oraz kancelarii prawniczych oraz nakreślenie wyzwań, które stoją przed branżą lotniczą. Konferencję zamknął prof. Paul Dempsey, który podsumował kwestie poruszane podczas konferencji. Podczas konferencji wystawiona została wystawa poświęcona Konwencji Warszawskiej - wystawa zosanie również wystawiona w siedzibie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Montrealu.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami prelegentów.

Values and Challenges to the Worldwide Warsaw Regime on Air Carrier Liability
pptxM_Casati_Ollier.pptx438.45 KB

Evolution of Air Navigation Services Providers Liability Within the Performance & Risk Based Environment
pptMaciej_Rodak.ppt922.5 KB

Air Passenger Rights: revision of Reg. 261/2004 and International developments
pptNoura_Rouissi.ppt342.5 KB

Liability of Aircraft Lessors
pdfAlexander_Kosenina.pdf1.45 MB

Product Manufacturer Liability
pdfEdyta_Michalak.pdf813.35 KB

Aviation Liability and Insurance in Poland
pptTomasz_Suska.ppt1.07 MB

International Air Law Conference - 85 Anniversary of Warsaw Convention
pptLaura_Pierallini.ppt395.4 KB

The 1929 Warsaw Convention
pptxPablo_Mendes_de_Leon.pptx2.6 MB

The Exclusivity of WC29/MC99 with reference to passenger protection regulations
pptSonja_Radosevic.ppt669 KB

Air Navigation Services Providers and Airports Liability – Panel III
pptPeter_Tannhauser.ppt561 KB

Air Navigation Services Providers and Airports Liability
pptxFrancis_Schubert.pptx1.23 MB

Some remarks on the fragmentatioon of international liability regimes of air carriers: an European perspective
pdfVincent_Correia.pdf1.53 MB

conference warsaw small

 P1010433

P1010445

P1010465

P1010467

 P1010475

 P1010486

 P1010496

 P1010508

 P1010521