Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawach połączonych C-581 i C-629 wydał wyrok, który przyznaje prawo do odszkodowania pasażerom, których loty były opóźnione o co najmniej trzy godziny w stosunku do planowanej godziny przylotu do miejsca docelowego. ETS utrzymał tym samym linię orzeczniczą (zapoczątkowaną „głośnym” rozstrzygnięciem z dnia 19 listopada 2009 roku w sprawach połączonych C-402 i C-432) zrównującą w pewnych sytuacjach prawa pasażerów lotów opóźnionych z prawami pasażerów lotów odwołanych.  Luksemburscy sędziowie orzekli m.in., że wykładni art. 5-7 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 należy dokonywać w ten sposób, że pasażerom opóźnionych lotów przysługuje prawo do odszkodowania na mocy tego rozporządzenia w sytuacji, gdy z powodu tych lotów ponoszą stratę czasu wynoszącą co najmniej trzy godziny, czyli gdy docierają na ich miejsce docelowe co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Takie opóźnienie nie daje jednak pasażerom prawa do odszkodowania jeżeli przewodnik lotniczy jest w stanie dowieść, iż duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, to jest okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego.

Pełna treść wyroku
doc plik do pobrania 130.50 Kb.