Na mocy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. Komisja rozpatruje skargi pasażerów linii lotniczych w trzech przypadkach: odwołania lub znacznego opóźnienia lotu oraz odmowy zabrania pasażera na pokład samolotu.
W pierwszych trzech kwartałach tego roku pasażerowie najczęściej skarżyli się na odwołanie i opóźnienie lotów.
Komisja rozpatruje obecnie również 71 skarg na loty, które miały się odbyć pomiędzy 15 a 30 kwietnia br. Skargi te dotyczyły w zdecydowanej większości:
- przedłużających się procedur zwrotów za niewykorzystane bilety,
- żądań zwrotu pieniędzy za zorganizowaną przez pasażerów we własnym zakresie podróż powrotną,
- braku opieki na czas oczekiwania na alternatywny lot (wyżywienie, hotel, środki łączności) oraz
- żądań wypłaty odszkodowań za odwołane loty.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, na mocy wspomnianego rozporządzenia nr 261, w przypadku rażącego naruszenia prawa pasażerów, może nałożyć na przewoźnika karę pieniężną. Kary dotyczą wszystkich przewoźników zarówno regularnych jak i niskokosztowych i mają charakter obligatoryjny.
Surowszy wymiar kary nakładany jest na przewoźników, którzy dopuścili się naruszenia obowiązków względem pasażerów wymagających szczególnej opieki - czyli dzieci podróżujących bez opieki osoby dorosłej, osób o ograniczonej możliwości poruszania się czy też kobiet w ciąży. Ponadto wysokie kary są nakładane na przewoźników, którzy zostawiają pasażerów bez opieki przez jeden lub więcej dni. W większości rozpatrywanych skarg zakończonych decyzją stwierdzającą naruszenie przepisów, zostały nałożone kary na przewoźników, którzy nie wypłacili pasażerom należnego im odszkodowania.