Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Rozpoczynający się okres wakacyjny jest dobrą okazją, aby przypomnieć pasażerom przysługujące im prawa.

Na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej 261/2004 pasażer może poskarżyć się na linie lotnicze w trzech przypadkach:

  • odwołania lotów;
  • opóźnienia lotów;
  • odmowy przyjęcia pasażera na pokład samolotu.

W Polsce rozpatrywaniem skarg pasażerskich zajmuje się Komisja Ochrony Praw Pasażerów.

Pracownicy Komisji udzielają także wyjaśnień w sprawach związanych z transportem lotniczym.

Od początku istnienia Komisji Ochrony Praw Pasażerów (od 2005 r.) najczęstszą przyczyną skarg są odwołania lotów.

kopp_11.jpg

Warto pamiętać, że Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć:

  • kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika,
  • kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację,
  • kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.

Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której określa się zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

Poniżej przypominamy prawa przysługujące pasażerom:

  • W przypadku, gdy lot został opóźniony - przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko). Gdy opóźnienie wynosi powyżej 5 godzin i pasażer zrezygnuje z przelotu, przewoźnik ma obowiązek zwrócić należność za zakupiony bilet. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy) jeżeli w wyniku tego opóźnienia pasażer przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
  • W przypadku, gdy samolot zostanie odwołany – pasażer ma prawo do zwrotu (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli pasażer nie został na czas (do 14 dni przed wylotem) poinformowany o odwołaniu lotu lub  został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik jednocześnie nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy). Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
  • W przypadku, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu – przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy) oraz zwrot (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia – przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko).

Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca również do odwiedzenia stron internetowych innych instytucji biorących udział w akcji przypominającej „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”, a na nich dowiedzieć się można:

  • Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach – www.gddkia.gov.pl
  • Zasadach naliczania opłat za korzystanie z telefonów za granicą – www.uke.gov.pl
  • O czym należy pamiętać odwiedzając Parki Narodowe – www.mos.gov.pl
  • Gdzie musimy opłacić podatki pracując w wakacje za granicą – www.mf.gov.pl
  • O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego - www.nfz.gov.pl
  • O prawach osób niepełnosprawnych podczas podróży koleją – www.utk.gov.pl
  • Jak zadbać o bezpieczeństwo, co zrobić w trudnych sytuacjach będąc za granicą  znajdziemy w specjalnym poradniku – www.msz.gov.pl
  • Trzy rady dla odbiorców energii przed wyjazdem na zasłużony urlop… aby po powrocie obyło się bez nieprzyjemnej niespodzianki -  www.ure.gov.pl
  • O prawach dziecka podczas wakacji – www.brpd.gov.pl  
  • Chcesz mieć tylko miłe wspomnienia z wakacji – świadomie wybierz odpowiednie ubezpieczenia turystyczne- www.rzu.gov.pl 
  • Na co zwrócić uwagę podpisując umowę z biurem podróży – www.uokik.gov.pl