Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Urząd wdrożył program naprawczy w związku z nieprawidłowościami wykrytymi przez Centralne Biuro Antykorupcyjne w sierpniu 2009 r.
  • W zakresie personelu zaangażowanego w proces egzaminowania:
  1. Zwolniono z pracy wszystkie osoby podejrzane;
  2. W miejsce zwolnionych zatrudniono nowe osoby;
  3. Zwiększono zatrudnienie w Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej o 3 osoby  – obecnie w LKE pracuje 8 osób na etacie;
  4. Rozdzielono funkcje  przewodniczącego, sekretarza i szefów egzaminatorów w komisji egzaminacyjnej;
  5. Wprowadzono obowiązkowe, okresowe szkolenia wewnętrzne personelu LKE;
  6. Przeprowadzono z całością personelu departamentu szkolenia z etyki w służbie cywilnej.
  • W zakresie procedur organizowania i prowadzenia egzaminów:
  1. Opracowano, zatwierdzono i opublikowano nowy Regulamin prowadzenia egzaminów teoretycznych;
  2. Przygotowano procedurę rozpatrywania odwołań od wyniku egzaminu;
  3. Wprowadzono obowiązek protokołowania wszelkich działań komisji egzaminacyjnej;
  4. Wprowadzono obowiązek noszenia identyfikatorów  podczas egzaminów przez upoważnione osoby nadzorujące i/lub egzaminujące;
  5. Ograniczono do minimum ilość osób mających prawo  dostępu do komputerowego systemu egzaminowania;
  6. Wprowadzono zasadę stałej obecności 2 osób podczas sesji  na sali egzaminacyjnej i/lub  w sali monitoringu.
  • W zakresie zabezpieczenia informatycznego i technicznego systemu egzaminowania:
  1. Dostęp do modułu egzaminacyjnego  ograniczono  tylko do sali egzaminacyjnej;
  2. Egzaminacyjny zestaw pytań losowany jest bezpośrednio przed egzaminem;
  3. Wyeliminowano możliwość „przejęcia” sesji z innego terminala w sali egzaminacyjnej;
  4. Ograniczono dostęp do serwerów do 3 specjalistów IT;
  5. Zabezpieczono za pomocą UPS sieć elektryczną zasilającą salę egzaminacyjną;
  6. Zmodyfikowano system rejestracji przebiegu egzaminów na wszystkich stanowiskach z możliwością archiwizacji zapisu cyfrowego przez okres 2 lat;
  7. Zabezpieczono salę egzaminacyjną  przed przekazem bezprzewodowym;
  8. Zweryfikowano krajowy  bank pytań;
  9. Zaimplementowano 15 CQB – od 07 czerwca 2010;
  10. Dostęp do nowej bazy pytań ograniczono do 3 osób.

Według wiedzy na lipiec 2010 r., w wyniku prowadzonego śledztwa korupcyjne zarzuty prokuratorskie usłyszało 7 pracowników urzędu, 1 upoważniony egzaminator oraz  18 podejrzanych członków personelu lotniczego. Podejrzani pracownicy ULC zostali zwolnieni z pracy, a egzaminatorowi cofnięto upoważnienie.

W stosunku do podejrzanych członków personelu lotniczego  Prezes Urzędu przeprowadził stosowne postępowania administracyjne, w wyniku których wydał decyzje w przedmiecie zawieszenia licencji (7 decyzji) oraz 1 w przedmiocie odmowy wydania licencji. W stosunku do członków personelu lotniczego, którzy odwołali się od decyzji Prezesa Urzędu  dotyczących zawieszenia im licencji, WSA w Warszawie uchylił niniejsze decyzje. Niemniej jednak w stosunku do większości podejrzanych  prokurator prowadzący śledztwo postanowił o zastosowaniu zakazu pilotowania statków powietrznych, co pomimo uchylenia decyzji administracyjnych pozwala na   powstrzymanie ich od wykonywania czynności lotniczych na podstawie   „podejrzanych” licencji. Śledztwo prowadzone przez prokuraturę jest w toku, a jego bieżące postępy nie są przekazywane do ULC.

Prezes ULC nie dokonał zawieszenia ani też zatrzymania żadnej licencji pilota liniowego (ATPL(A), gdyż żadna z osób, które zostały podana przez CBA lub prokuraturę  takiej licencji jeszcze nie posiadała. Były to osoby, które dopiero ubiegały się  o taką licencję  i były w trakcie lub też po zdanych egzaminach teoretycznych, ale wciąż przed egzaminami praktycznymi, których przeprowadzenie jest niezbędne do uzyskania licencji. W większości piloci leżący w gestii zainteresowania CBA i prokuratury, o których ULC ma wiedzę, to piloci z licencją turystyczną (PPL(A).

Postępowania administracyjne prowadzone w ULC były postępowaniami niezależnymi od postępowań prowadzonych przez organy ścigania, zajmujące się postępowaniami karnymi. W zakresie swoich właściwości, ULC jako Władza Lotnicza podjął niezbędne reakcje w ocenie organu celem zapewnienia bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym do czasu wyjaśnienia sprawy. Dalsze działania spoczywają w gestii CBA i prokuratury. Urząd pozostaje w stałym kontakcie z tymi organami na wypadek konieczności podjęcia jakichkolwiek działań lub udzielenia niezbędnych dla postępowań informacji.