Informujemy, że Komisja Żeglugi Powietrznej Organizacji Miedzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), zatwierdziła i przesłała do uzgodnienia przez państwa członkowskie, projekt zmian do Załącznika 14 ICAO „Lotniska”, Tom I „Projektowanie i Eksploatacja Lotnisk”.
Planuje się, że przedstawiona zmiana do Załącznika 14 ICAO, po przejściu obowiązującej procedury uzgodnień, zostanie wprowadzona w dniu 15 listopada 2012 roku.Przedmiotowa zmiana norm i zalecanych metod postępowania (SARPs) Załącznika 14, Tom I, dotyczy między innymi: kategorii dopuszczalnego ciśnienia w oponach przy określaniu nośności podłoża, sposobu pomiaru i raportowania współczynnika tarcia nawierzchni, strefy bezpieczeństwa końca drogi startowej (RESA), wzrokowych pomocy nawigacyjnych, w tym: bardziej wyrazistego oznakowania osi drogi kołowania, świateł strefy przyziemienia i świateł ochronnych drogi startowej, poprzeczki zatrzymania, oświetlenia przeszkód lotniczych. Zmiana dotyczy także wyposażenia lotniskowej służby ratowniczo gaśniczej, w tym użycia piany o wydajności poziomu C, oraz zasad eksploatacji i utrzymania lotniska, w tym instalowania urządzeń i wyposażenia w strefie operacyjnej lotniska.
Przedmiotowa zmiana do Załącznika 14 ICAO, Tom I, wymusza dokonanie drobnych zmian w Załączniku 15 ICAO, Służby informacji lotniczej (min. formularz SNOWTAM) oraz w podręczniku ICAO Doc 4444, Procedury Służb Żeglugi Powietrznej PANS ATM (w zakresie frazeologii ATC – określanie stanu nawierzchni).
Dodatkowo, ICAO przesyła do konsultacji wskazówki dotyczące środków zastępczych przy wprowadzaniu zalecanych długości dla strefy bezpieczeństwa końca drogi startowej (RESA). Wskazówki te zostaną w późniejszym czasie zamieszczone w „Podręczniku projektowania lotnisk” ICAO Doc 9157, Część 1 (Drogi startowe).
W związku z tym, że proponowane przez ICAO zmiany do Załącznika 14, Tom I mają istotne znaczenie dla funkcjonowania i eksploatacji lotnisk, wszystkie zainteresowane podmioty, w tym przede wszystkim certyfikowane porty lotnicze powinny zapoznać się z przedstawionym dokumentem.
Projekt ICAO
plik do pobrania 2.01 Mb
Poniżej link do strony:
http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1432&Itemid=560
Wszelkie uwagi merytoryczne proszę przesyłać bezpośrednio na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego, Departament Lotnisk, ul. Flisa 2, 02-247 Warszawa lub w formie elektronicznej na e-mail:
W szczególności cenne są opinie i uwagi dotyczące norm lub zalecanych metod postępowania, których ze względów finansowych lub innych, nie można będzie wprowadzić na danym lotnisku. W takich przypadkach, na obecnym etapie, Polska może zgłosić swoje propozycję do ICAO, lub w przyszłości zgłosić różnice zgodnie z Art. 38 Konwencji Chicagowskiej.