W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r., w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, zatwierdzeniu podlegają jedynie rozkłady przewoźników pochodzących z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Przewoźnicy unijni obsługujący połączenia regularne wewnątrz EOG przedstawili swoje rozkłady wyłącznie do informacji Prezesa ULC.
Zgodnie ze złożonymi rozkładami, faktycznie pasażerskie przewozy regularne wykonywać będzie 32 obcych przewoźników: ADRIA AIRWAYS, AER LINGUS, AEROFLOT, AEROSVIT, AIR FRANCE, AIR NOSTRUM, ALITALIA CAI, ASTRAEUS, AUSTRIAN AIRLINES, BELAVIA, BRITISH AIRWAYS, BRUSSELS AIRLINES, CLICKAIR S.A., CIMBER AIR, CSA, EASYJET, EL AL, FINNAIR, GERMANWINGS, IBERIA, KLM, LUFTHANSA, MALEV, NORWEGIAN AIR SHUTTLE, RYANAIR, SAS, SWISS, TRANSAVIA FRANCE, TAP PORTUGAL, TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR HUNGARY, WIZZ AIR UKRAINE oraz dwaj przewoźnicy cargo: AIR CONTRACTORS oraz UPS C.O. Pozostałych 15 przewoźników operować będzie jako tzw. przewoźnicy marketingowi, w ramach umów o dzieleniu oznaczeń linii (code-share), zawartych z przewoźnikami faktycznymi.
W styczniu 2009 roku na polskim rynku pojawił się nowy przewoźnik: WIZZ AIR UKRAINE z Ukrainy. Przewoźnik rozpoczął regularne operacje na trasie Katowice – Kijów vv. już w sezonie ZIMA 2008/2009 i będzie obsługiwał tę trasę również w sezonie Lato 2009. Operacje na trasie Warszawa – Lizbona vv. rozpocznie również portugalski przewoźnik TAP PORTUGAL, dotychczas występujący wyłącznie jako przewoźnik marketingowy, współpracujący na ww. trasie z polskim przewoźnikiem PLL LOT S.A.
Regularne przewozy w nowym sezonie całkowicie zawiesili następujący przewoźnicy:
BMI BABY na trasach Warszawa – Birmingham vv., Warszawa – East Midlands vv., Warszawa – Cardiff vv., Kraków – Birmingham vv.
SUN-AIR OF SCANDINAVIA na trasie Gdańsk – Billund vv.,
VOLARE na trasach Wrocław – Mediolan vv., Kraków – Mediolan vv., Warszawa – Mediolan vv., Łódź – Mediolan vv.
Plany rozpoczęcia regularnych przewozów lotniczych na nowych trasach (w porównaniu z sezonem ZIMA 2008/2009) zgłosili:
ALITALIA CAI na trasie:
Warszawa – Mediolan (Linate) vv.
ASTRAEUS na trasie:
Kraków – Keflavik vv.
FINNAIR na trasie:
Kraków – Helsinki vv.
LUFTHANSA na trasie:
Rzeszów – Frankfurt vv.
NORWEGIAN AIR SHUTTLE na trasach:
Warszawa – Dubrovnik vv.
Warszawa – Split vv.
Warszawa – Warna vv.
Warszawa – Palma de Mallorca vv.
Warszawa – Ateny vv.
Kraków – Kopenhaga vv.
RYANAIR na trasach:
Katowice – Bolonia vv.
Wrocław – Alicante vv.
Poznań – Reus vv.
WIZZ AIR na trasach:
Katowice – Heraklion vv.
Katowice – Burgas vv.
Poznań – Burgas vv.
Warszawa - Korfu vv.
Warszawa - Burgas vv.
Następujący przewoźnicy zrezygnowali z obsługi połączeń na poniższych trasach:
BRITISH AIRWAYS na trasach:
Warszawa – Londyn (City) vv.
EASYJET na trasach:
Kraków – Newcastle vv.
NORWEGIAN AIR SHUTTLE na trasie:
Kraków – Rygge vv.
RYANAIR na trasach:
Katowice – Bristol vv.
Wrocław – Bournemouth vv.
Łódź – Liverpool vv.
Łódź – East Midlands vv.
Łódź – Sztokholm vv.
Poznan – East Midlands vv.
Szczecin – Birmingham vv.
Szczecin – Londyn (Luton) vv.
Szczecin – Liverpool vv.
Szczecin – Bristol vv.
Gdańsk – Liverpool vv.
Gdańsk – Bruksela vv.
Gdańsk – Bristol vv.
SAS na trasach:
Warszawa – Oslo vv.
Kraków – Oslo vv.
WIZZ AIR HUNGARY na trasach:
Wrocław – Dortmund vv.
Spośród obcych przewoźników najszerszą ofertę przewozów regularnych ma WIZZ AIR HUNGARY (63 trasy), na drugim miejscu jest RYANAIR (57 tras), na trzecim miejscu znalazł się NORWEGIAN AIR SHUTTLE (22 trasy), czwarte miejsce zaś zajmuje EASYJET (9 tras). Warto jednocześnie zauważyć, iż w ramach przewozów wykonywanych na podstawie umowy code-share z PLL LOT S.A., szerszą ofertę ma LUFTHANSA (19 tras), jednak większość z nich faktycznie obsługuje polski przewoźnik. Całkowita liczba obcych przewoźników faktycznych obsługujących trasy do/z Polski, w porównaniu z ubiegłym sezonem rozkładowym, uległa zmniejszeniu (36 przewoźników w sezonie ZIMA 2008/2009).
Najbardziej popularnym portem lotniczym wśród obcych przewoźników jest nadal Warszawa – przewozy do i z stolicy oferuje 29 obcych przewoźników. Drugim portem lotniczym pod względem ilości operujących przewoźników jest Kraków. Z tego miasta przewozy regularne oferuje 13 obcych przewoźników. Obcy przewoźnicy operują regularnie do/z Polski również z portów lotniczych w Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy i Wrocławiu.