
W dniach od 27 października do 12 listopada 2014 r. odbyła się druga faza 203. Sesji Rady ICAO – tzw. faza Rady. W obradach uczestniczyła Stała Przedstawicielka Polski w Radzie ICAO dr hab. Małgorzata Polkowska.
W dniu 27 października odbyło się spotkanie koordynacyjne UE oraz nieformalne spotkanie dla członków Rady w celu przekazania postępów w pracach dotyczących globalnego systemu śledzenia stras lotu oraz ryzyka dla lotnictwa cywilnego w związku z lotami w strefach powietrznych zagrożonych konfliktem. Prezentację poprowadzili Dyrektor Biura Żeglugi Powietrznej Pani Nancy Graham oraz Przewodniczący Komisji Żeglugi Powietrznej Pan Farid Zizi. W ramach prezentacji nakreślono dotychczasowe aktywności grupy roboczej IATA oraz ICAO w sprawie śledzenia tras lotów z uwzględnieniem propozycji dotyczących rejestratorów lotu, Globalnego Systemu Bezpieczeństwa i Alarmowania (GADSS) oraz propozycji zmian systemach samolotu (np. nadajnikach sygnału w niebezpieczeństwie – ELT), procedurach, przekazywania informacji pomiędzy służbami cywilnym i a wojskowymi, szkoleniach oraz koordynacji pomiędzy służbami. Przedstawiono również listę działań, które zostaną podjęte w celu wprowadzenia zaproponowanych zmian (również w zakresie implementacji zmian w załącznikach ICAO). W drugiej części spotkania przedstawiono wyniki prac Grupy Zadaniowej ICAO w sprawie lotów w strefach zagrożonych konfliktem. Przekazano informacje na temat wstępnych założeń zmian w sposobie przekazywania informacji na temat stref zagrożonych konfliktami.
Po spotkaniu informacyjnym odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ICAO, które zostało otwarte oświadczeniem Pana Liow Tiong Lai Ministra Transportu Malezji. W swoim oświadczeniu Minister podziękował za dotychczasowy wkład ICAO w sprawie badania wypadku samolotu Malezyjskich Linii Lotniczych lotu MH-17, jednocześnie poprosił o sprawne przeprowadzenie działań zmierzających do wypracowania mechanizmu przekazywania informacji pomiędzy państwami członkowskimi a liniami lotniczymi, w przypadku występowania zagrożeń konfliktami. Minister odniósł się również do zaginięcia lotu MH370 oraz wskazał na konieczność ustalenia założeń dla światowego systemu śledzenia tras lotu w czasie rzeczywistym oraz zwiększenia czasu działania podwodnych lokalizatorów ULB zainstalowanych na rejestratorach lotu we wszystkich samolotach komercyjnych.
W dalszej części posiedzenia Sekretarz Generalny ICAO powitał nowych członków Rady z USA, Japonii i Kenii oraz przedstawił raport na temat najnowszych ustaleń dotyczących utraty lotu MH-17, co było preludium to zaprezentowania Rezolucji Rady ICAO dotyczącej katastrofy samolotu Malaysia Airlines lotu MH-17 nad wschodnią Ukrainą w dniu 17 lipca 2014 r, której współautorami było szereg państw, w tym Polska. Podczas posiedzenia kilka państw i przedstawicieli regionów wypowiedziało się w imieniu swoich rządów w kwestii katastrofy i wspólnych działań z ICAO prowadzących do zapobieżenia tego rodzaju wypadkom w przyszłości. W imieniu państw europejskich wystąpienie przygotowała delegacja Włoch. Rezolucja potwierdza potrzebę współpracy wszystkich państw członkowskich ICAO aby w ramach międzynarodowego prawa, które zabrania aktów przemocy oraz powodowania zagrożenia dla międzynarodowego lotnictwa cywilnego, doprowadzić do ustalenia przyczyn wypadku poprzez bezstronne, międzynarodowe badanie jego okoliczności. Rezolucja potwierdza gotowość ICAO do kontynuacji współpracy i pomocy dla niezależnej komisji badającej przyczyny wypadku, której przewodniczy Holandia. Rezolucja potwierdza konieczność dalszych prac Organizacji w celu zbadania oraz poprawy kluczowych kwestii związanych z bezpieczeństwem, ochroną lotnictwa cywilnego i żeglugą powietrzną, które są w zakresie kompetencji ICAO. Rezolucja nawołuje państwa członkowskie do podjęcia przez nie wszystkich niezbędnych i organizacje lotnicze do nawiązania odpowiednich porozumień w celu przekazywania informacji, które mogą mieć wpływ na ocenę ryzyka dla statków powietrznych przelatujących przez ich przestrzeń powietrzną. Rezolucja została przyjęta jednogłośnie przez wszystkich członków Rady ICAO, w tym Polskę, co daje dodatkowy impuls do kontynuacji wzmożonych działań ICAO w tym zakresie.
W 28 października odbyło się posiedzenie Grupy Roboczej ds. Zarządzania i Wydajności (WGGE) . Podczas spotkania przedstawiono program prac Rady i jej Komitetów na 204. Sesję Rady ICAO, poruszono kwestie związane z funkcjonowaniem i zadaniami biur regionalnych ICAO, szkoleń, raportów do Rady ICAO ws. implementacji w regionach Standardów i Rekomendowanych Praktyk (SARPs).
W dniu 29 października odbyło się drugie posiedzenie Rady ICAO w ramach 203. Sesji Rady. Członkowie Rady przedyskutowali dokumenty dotyczące zagrożeń ze strony przenośnych systemów przeciwlotniczych (MANPADS). Dr hab. Małgorzata Polkowska w swoim wystąpieniu zgodziła się z dokumentem oraz podkreśliła, że zaproponowane działania powinny być wdrożone przy współpracy z innymi wyspecjalizowanymi organami ONZ. Dodała, iż regionalne biura ICAO powinny działać w kierunku zapewnienia, że podejmowane działania odpowiadają specyfice konkretnego regionu oraz jego możliwościom, dostępnej technologii oraz zasobom ludzkim.
Przedstawiono również raport Sekretarza Generalnego ws. wirusa Eboli. Przedstawiciele krajów afrykańskich podziękowali za wkład ICAO w rozwiązanie problemu rozprzestrzeniania się wirusa. Rozpatrzono projekt Rezolucji Rady ICAO w celu uczczenia 70. Rocznicy podpisania konwencji chicagowskiej. Rezolucja została zaakceptowana przez Radę i zostanie oficjalnie przyjęta w dniu 8 grudnia na specjalnym posiedzeniu Rady ICAO w Chicago z udziałem Sekretarza Generalnego ONZ. Zaprezentowano ponadto raport z implementacji Uniwersalnego Programu Audytu Ochrony – Podejścia Ciągłego Monitorowania (USAP-CMA), raport z Programu Doradztwa Technicznego oraz Rozwoju Współpracy Technicznej. Wybrano członków Międzynarodowej Komisji Technicznej ds. Materiałów Wybuchowych. W tym samym dniu przeprowadzono spotkanie koordynacyjne UE, w którym wzięła udział dr hab. Małgorzata Polkowska. Podczas spotkania przedyskutowano kwestie, które będą omawiane podczas spotkań Grupy Doradczej ds. Środowiska (EAG) zaplanowanych na 29 i 30 października, w których przedstawicielka Polski będzie uczestniczyła jako obserwator.
31 października odbyło się trzecie posiedzenie Rady ICAO. Przedstawiono Plan Zarządzający dla Programu Współpracy Technicznej, Raport Tymczasowej Grupy Roboczej ds. Rozwoju Programu Współpracy Technicznej. Raporty jako wiceprzewodnicząca Komitetu Współpracy Technicznej (TCC) przedstawiła dr hab. Małgorzata Polkowska. Przedstawiła również działania w ramach programu wzmocnienia pozycji lotnictwa cywilnego w Kazachstanie. Rada pozytywnie oceniała program oraz raport z programu. Podczas spotkania rozpatrzono również prośby międzynarodowych organizacji o możliwość uczestniczenia w spotkaniach ICAO.
Drugi tydzień fazy Rady tradycyjnie rozpoczęło spotkanie koordynacyjne UE. Trzecie spotkanie Rady ICAO otwierające tzw. tydzień bezpieczeństwa przebiegło zgodnie z agendą. Członkowie Rady zapoznali się z raportem Komisji Żeglugi Powietrznej na temat światowego systemu monitorowania tras lotów włączając w to plan rozwoju Standardów i Rekomendowanych Praktyk (SARPs). Drugi raport Komisji Żeglugi Powietrznej dotyczył rekomendacji i ustaleń ze spotkania dotyczącego meteorologii. Polska przedstawicielka zabrała głos w trakcie dyskusji w związku z brakiem funduszy ICAO na przywrócenie sekcji zajmującej się meteorologią w Organizacji. Dr hab. Małgorzata Polkowska zaproponowała wdrożenie tzw. secondments tj. oddelegowanie ekspertów krajowych w miejsce stałych pracowników ICAO w celu pomocy w zakresie meteorologii. Następnie dyrektor Biura Żeglugi Powietrznej pani Nancy Graham prezentowała działania ICAO po zniknięciu samolotu malezyjskich linii lotniczych. Przedstawiciel Australii zaproponował udział eksperta w zakresie poszukiwania i ratownictwa w kwestii koniecznych zmian załączników ICAO. Większość państw wyraziła potrzebę szybkiej aktualizacji Standardów i Rekomendowanych Praktyk (SARPs), jednak ze względu na zbliżającą się Konferencję Wysokiego Szczebla o tematyce bezpieczeństwa na początku 2015 roku należy poczekać na jej wyniki z implementacją zmian. Po konferencji zostaną opracowane przez Komisję Żeglugi Powietrznej rekomendacje SARPs, które zostaną przed wdrożeniem zaakceptowane przez Radę.
W środę 5 listopada przeprowadzono 5 posiedzenie Rady ICAO poprzedzone nieformalnym spotkaniem dla członków Rady. Na początek spotkania Przewodniczący Komisji Żeglugi Powietrznej pan Farid Zizi zaprezentował raport z działalności Komisji. Dzięki działalności Komisji wprowadzono wiele ważnych zmian w załącznikach 18, 19, 3 i 14 ICAO, w tym przewozu litowych baterii oraz ochrony danych dotyczących bezpieczeństwa. Następnie przeprowadzono głosowanie, podczas którego Pan Zizi został wybrany na następną kadencję. Podczas posiedzenia Rady ICAO, dr hab. Małgorzata Polkowska zaproponowała dodanie do programu prac Komitetu Prawnego temat dotyczący definicji „państwowego statku powietrznego”. Dr Polkowska podkreśliła, że wyjaśnienie tych kwestii jest kluczowe dla rozwiązania wątpliwości stosowania konwencji chicagowskiej w pewnych spornych sytuacjach. Dodała, iż tymi kwestiami zajmowano się w 1994 roku i należy te kwestie ponownie włączyć do programu prac. Propozycja polskiej Reprezentantki w Radzie została przyjęta jednogłośnie poparta przez całą Radę, co pozwoli wyjaśnić wątpliwości wynikające z art. 3 konwencji chicagowskiej. Ponadto zaakceptowano program prac Rady zmieniając jedynie priorytet kwestii dotyczących systemów bezzałogowych statków powietrznych. W dalszej części spotkania członkowie Rady przedyskutowali kwestie związane z polityką ICAO i relacjami z podmiotami zewnętrznymi. Rozważano sposób współpracy i ewentualne zyski dla Organizacji wynikających z podpisanych porozumień. Polska poparła dokument przedstawiony przez Boliwię dotyczący współpracy ICAO z podmiotami zewnętrznymi. W swojej wypowiedzi, że integracja polityki ICAO w zakresie relacji z instytucjami trzecimi będzie miała bardzo dobry wpływ na działanie Sekretariatu i Biura Współpracy Technicznej (TCB) jako najczęściej współpracujących z instytucjami trzecimi. Dr Polkowska zaproponowała również dodanie do dokumentu zaprezentowanego przez Boliwię "organizacji non-profit" co zostało uwzględnione. Ostatecznie Rada zaakceptowała oba dokumenty co do zasady i ustalono zasadność powołania przez Przewodniczącego Rady ICAO grupy ds. opracowania jednolitego dokumentu dotyczącego polityki ICAO z podmiotami trzecimi.
W dniu 7 listopada odbyło się szóste posiedzenie Rady w ramach 203. Sesji. Podczas spotkania wybrano nowego Dyrektora Biura Żeglugi Powietrznej. Został nim kandydat z USA. Następnie przedstawiciele Rady przedyskutowali tematy związane z polityką antykorupcyjną i zapobiegającą oszustwom w ICAO, przedstawiono również raport oceny planowania w ICAO, budżet oraz biznesplan dotyczący funduszu ARGF za 2015 rok. Przewodniczący Komitetu Wspólnej Współpracy (JSC) zaprezentował rekomendacje Komitetu związane z Umowami pomiędzy Danią i Islandią dotyczące żeglugi powietrznej. W ramach części spotkania dotyczącej ochrony środowiska, przedstawiono ostatnie dokonania ICAO i postępy prac w zakresie ochrony środowiska w lotnictwie, przegląd decyzji i działań podjętych po 38. Zgromadzeniu ICAO. Następnie omówiono dokument zaprezentowany przez Arabię Saudyjską – odnośnie potrzebnego szczegółowego planu działań ICAO i EAG zgodnie z rezolucją ICAO dot. ochrony środowiska. Ostatecznie Sekretariat uznał, że szereg działań jest już podjętych i istnieją inne formy ich raportowania Radzie. Dokonano także przeglądu prac innych organów ONZ oraz organizacji międzynarodowych w zakresie ochrony środowiska. W ramach działań ICAO oraz państw członkowskich Sekretarz Generalny ICAO wspomniał o regionalnych seminariach dotyczących ochrony środowiska oraz planów działania, które odbędą się m. in. w Polsce w dniach 18-20 marca 2015 r.
10 listopada odbyło się spotkanie koordynacyjne UE, następnie odbyła sę uroczystość nadania nazwy stacji metra nazwą organizacji ICAO - Square Victoria - OACI z udziałem przedstawicieli Rady, Przewodniczącego Rady ICAO oraz Sekretarza Generalngo ICAO. W ramach siódmego posiedzenia Rady przedstawiono raport Komitetu Doradczego Oceny i Audytu (EAAC), wyniki spotkań Grupy Sterującej Komitetu ws. Ochrony Środowiska (CEAP), raport Grupy Doradczej ds. Środowiska (EAG), raport Sekretarza Generalnego na temat Projektu Zarządzania Wydajnością. Nakreślono ponadto wyniki raportu Grupy Roboczej ds. Zarządzania i Wydajności (WGGE) – oraz kwestie związane z pomocą dla państw członkowskich, raport Grupy CPRG oraz przedyskutowano sprawę powołania Grupy Roboczej na temat przyszłej strategii i planowania ICAO zaprezentowany przez Arabię Saudyjską i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Członkowie Rady postanowili sprawdzić czy zadania nowej grupy nie dublują się z już działającymi w grupami w ramach Organizacji oraz zmianę nazwy grupy CPRG na Grupę ds. Strategii i Planowania i dołączenie zadań, zaproponowanych w dokumencie.
Podczas ósmego - ostatniego posiedzenia Rady ICAO w dniu 12 listopada przedstawiono osiągnięcia Komitetu ds. Relacji z Państwem Gospodarzem (RHCC), a także raport dotyczący wyników 24 Panelu Materiałów Niebezpiecznych (DGP/24) zaprezentowany przez Komisję Żeglugi Powietrznej. Członkowie Rady przedyskutowali zaproponowaną przez Komisję ANC zmianę dopuszczającą (z wyjątkami) zgodę na przewóz metalowych baterii litowych w samolotach pasażerskich. Polska głosowała za zmianą łącznie z 25 innymi państwami. Przewodniczący Rady ICAO zadecydował ostatecznie o przyjęciu zmiany wobec decyzji podjętej większością głosów. Podjęto również dalszą dyskusję dotyczącą interakcji ICAO z podmiotami trzecimi – takimi jak np. organizacje międzynarodowe i przedstawiciele rynku lotniczego. Pod koniec posiedzenia dr hab. Małgorzata Polkowska zaprosiła wszystkich reprezentantów w Radzie ICAO do uczestnictwa w spotkaniu w ramach świętowania polskiego Dnia Narodowego w ICAO - związanego z rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę 11 listopada 1918 r.
W tym samym dniu odbyło się spotkanie koordynacyjne UE przed 9 posiedzeniem Grupy Doraczej ds. Środowiska (EAG/8).
W spotkaniu związanym z okazji Polskiego Dnia Narodowego zorganizowanego w Izbie Handlowej w Montrealu wzięli udział wszyscy członkowie Rady, ich zastępcy oraz dyrektorzy i naczelnicy departamentów ICAO, którzy mieli okazję poznać polską kuchnię i polskie tradycje. Świętowanie Dnia Narodowego państw członkowskich jest przyjętym zwyczajem, który pozwala przybliżyć pracownikom ICAO kulturę państw członkowskich zasiadających w Radzie ICAO.
Polska Stała Przedstawicielka w Radzie dr hab. Małgorzata Polkowska podziękowała wszystkim za przybycie oraz wspólne świętowanie polskiego Dnia Niepodległości razem z państwami członkowskimi ICAO. W swoim przemówieniu dr hab. Polkowska wspomniała o polskiej historii, historycznym nadaniu wyglądu flagi Polski jaki znany jest dzisiaj oraz o sposobach świętowania przez Polaków Święta Niepodległości. W przemówieniu odniosła się również do sukcesów Polski w sektorze lotniczym - przypomniała o 85-leciu podpisania Konwencji Warszawskiej, która została upamiętniona konferencją w Warszawie w październiku br. oraz odsłonięciem wystawy dotyczącej konwencji w siedzibie ICAO. Dr Polkowska przedstawiła dane wskazujące na rozwój polskiego rynku transportu lotniczego - wzrost liczby pasażerów, tras oraz prognozowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wzrostów liczby pasażerów w horyzoncie czasowym do 2030 roku. Podkreśliła wzrost znaczenia Polski na rynku przewozów lotniczych i ogromny wzrost inwestycji w infrastrukturę lotniczą - budowę nowych portów lotniczych, terminali, pomocy nawigacyjnych, a także zakup nowych samolotów przez Polskie Linie Lotnicze LOT. Przypomniała również o 85. rocznicy powstania PLL LOT oraz 80. rocznicy Lotniska Chopina w Warszawie.
W dniu 13 listopada 2014 r. nastąpiło oficjalne odsłonięcie i przekazanie ICAO wystawy dotyczącej Konwencji Warszawskiej z 1929 r., którą można było oglądać w Zamku Królewskim w Warszawie podczas Międzynarodowej Konferencji Prawa Lotniczego z okazji 85. Rocznicy Konwencji Warszawskiej. Wystawę w siedzibie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego została otwarta w obecności Sekretarza Generalnego Raymonda Benjamina oraz Przedstawicieli Rady ICAO. Sekretarz Generalny z zainteresowaniem obejrzał wystawę chwaląc zawarte w niej obrazy oryginalnych tekstów konwencji oraz archiwalnych zdjęć lotniczych. Wystawa będzie również częścią ekspozycji muzeum ICAO, które zostanie otwarte w grudniu tego roku w ramach obchodów 70. rocznicy podpisania Konwencji Chicagowskiej i powstania ICAO.
Zapraszamy do obejrzenia podglądu wystawy w wersji elektronicznej.
Konwencja_1.jpg243.34 KB
Konwencja_2.jpg238.19 KB
Konwencja_3.jpg249.98 KB
Konwencja_4.jpg264.57 KB
Konwencja_5.jpg173.02 KB
Konwencja_6.jpg222.75 KB

