W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, PLL LOT, Komendy Głównej Straży Granicznej, SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz innych instytucji cywilnych i wojskowych.
Szkolenie prowadził Szef Wydziału Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego Dowództwa Sił Powietrznych, ppłk pil. Bogdan Komsta, który w swoim wystąpieniu przedstawił:
- podstawy prawne funkcjonowania systemu SAR w Siłach Zbrojnych RP;
- aktualną strukturę systemu poszukiwań i ratownictwa lotniczego w Siłach Zbrojnych RP;
- planowane zmiany w zakresie funkcjonowania sił i środków ratownictwa lotniczego w Siłach Powietrznych.
Urząd Lotnictwa Cywilnego reprezentowali przedstawiciele Departamentu Żeglugi Powietrznej: Tomasz Zasuń – p.o. Naczelnika Wydziału Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego, Wiesław Bączewski – Główny Specjalista Wydziału i Adam Konarzewski.
Celem szkolenia było doskonalenie umiejętności osób kierujących operacjami poszukiwania i ratownictwa lotniczego, doskonalenie procedur, zapoznanie z aktualnym stanem prawnym, możliwościami sił i środków MON oraz innych służb ratowniczych, a także aktualizacja wiedzy personelu kierowniczego i specjalistów z resortów, urzędów oraz służb
i instytucji współpracujących z jednostkami służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego.
Merytoryczna część szkolenia „SAREX 2008” obejmowała kilka pakietów tematycznych, w tym:
- sprawozdanie z działalności ARCC – Warszawa w 2007 r.;
- przeznaczenie, rola i zadania Ośrodka Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ARCC – Warszawa w kontekście nowych uwarunkowań organizacyjno-prawnych;
- zasady funkcjonowania PAŻP w kontekście nowych uwarunkowań prawnych;
- rola sił i środków Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w służbie ratownictwa lotniczego oraz planowane zmiany organizacyjno-strukturalne;
- obieg informacji o zagrożeniu oraz zasady wykorzystania częstotliwości radiowych w czasie prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych;
- główne problemy związane z technicznym zabezpieczeniem dyżurów ratowniczych oraz planowane kierunki zmian w zakresie doposażenia i modernizacji technicznej śmigłowców ASAR;
- potrzeby zmian w szkoleniu lotniczym załóg ASAR, wynikające z nowych uwarunkowań organizacyjnych;
- zasady szkolenia personelu medycznego ASAR;
- sprzęt lotniczy Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych;
- nowe częstotliwości w ratownictwie, potrzeba czy konieczność;
- aktualne problemy w ratownictwie lotniczym Sił Powietrznych.
W pierwszym dniu szkolenia, pracownik Tomasz Zasuń z ULC przedstawił podstawy prawne funkcjonowania służby ASAR w Polsce oraz rolę i zadania sił i środków, wydzielanych do działań poszukiwawczo-ratowniczych z resortów współdziałających. Dodatkowo, omówił aktualne zalecenia organizacji międzynarodowych, dotyczące wymagań w zakresie wyszkolenia personelu lotniczego oraz wyposażenia statków powietrznych służby ASAR oraz kierunki zmian, które poprawią bezpieczeństwo załóg wykonujących loty poszukiwawczo-ratownicze. Końcowym akcentem wystąpienia było zaprezentowanie wniosków z 39 Otwartego Posiedzenia Rady Programu COSPAS-SARSAT, które odbyło się w Waszyngtonie w październiku 2007 r. W okresie 25 lat jego działalności, dzięki sygnałom odebranym przez system, przeprowadzonych zostało 6200 akcji SAR, w których uratowano 22 400 osób.
Pan ppłk Marek Kweclich, w czasie podsumowania działalności ARCC – Warszawa, którego jest dowódcą, poinformował, że w roku 2007 odnotowano 78 sytuacji alarmowych, a do końca marca 2008 r. odnotowano ich 15.
W drugim dniu szkolenia, Adam Konarzewski z ULC zaprezentował uczestnikom informacje na temat rejestracji nadajników sygnału niebezpieczeństwa typu ELT, PLB i EPIRB oraz zasady ich kodowania. Ponadto, przypomniał, że od 1 lutego 2009 roku, sygnał niebezpieczeństwa nadawany tylko na częstotliwości 406MHz, będzie odbierany przez satelitarne elementy systemu COSPAS-SARSAT. W związku z powyższym, zalecana jest wymiana nadajników sygnału niebezpieczeństwa, z analogowych (pracujących na częstotliwości 121,500 MHz) na cyfrowe (pracujące na częstotliwości 406,000 MHz).
Więcej informacji na temat zasad rejestracji nadajników sygnału niebezpieczeństwa, można znaleźć na stronie internetowej ULC w dziale Żegluga Powietrzna.