Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
W Kiekrzu koło Poznania odbyło się coroczne, międzyresortowe szkolenie osób funkcyjnych i specjalistów służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego (ASAR – ang. Aeronautical Search and Rescue) pod kryptonimem „SAREX 2008”.

W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, PLL LOT, Komendy Głównej Straży Granicznej, SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz innych instytucji cywilnych i wojskowych.

Szkolenie prowadził Szef Wydziału Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego Dowództwa Sił Powietrznych, ppłk pil. Bogdan Komsta, który w swoim wystąpieniu przedstawił:

  • podstawy prawne funkcjonowania systemu SAR w Siłach Zbrojnych RP;
  • aktualną strukturę systemu poszukiwań i ratownictwa lotniczego w Siłach Zbrojnych RP;
  • planowane zmiany w zakresie funkcjonowania sił i środków ratownictwa lotniczego w Siłach Powietrznych.

Urząd Lotnictwa Cywilnego reprezentowali przedstawiciele Departamentu Żeglugi Powietrznej: Tomasz Zasuń – p.o. Naczelnika Wydziału Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego, Wiesław Bączewski – Główny Specjalista Wydziału i Adam Konarzewski.

Celem szkolenia było doskonalenie umiejętności osób kierujących operacjami poszukiwania i ratownictwa lotniczego, doskonalenie procedur, zapoznanie z aktualnym stanem prawnym, możliwościami sił i środków MON oraz innych służb ratowniczych, a także aktualizacja wiedzy personelu kierowniczego i specjalistów z resortów, urzędów oraz służb
i instytucji współpracujących z jednostkami służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego.

Merytoryczna część szkolenia „SAREX 2008” obejmowała kilka pakietów tematycznych, w tym:

  • sprawozdanie z działalności ARCC – Warszawa w 2007 r.;
  • przeznaczenie, rola i zadania Ośrodka Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ARCC – Warszawa w kontekście nowych uwarunkowań organizacyjno-prawnych;
  • zasady funkcjonowania PAŻP w kontekście nowych uwarunkowań prawnych;
  • rola sił i środków Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w służbie ratownictwa lotniczego oraz planowane zmiany organizacyjno-strukturalne;
  • obieg informacji o zagrożeniu oraz zasady wykorzystania częstotliwości radiowych w czasie prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych;
  • główne problemy związane z technicznym zabezpieczeniem dyżurów ratowniczych oraz planowane kierunki zmian w zakresie doposażenia i modernizacji technicznej śmigłowców ASAR;
  • potrzeby zmian w szkoleniu lotniczym załóg ASAR, wynikające z nowych uwarunkowań organizacyjnych;
  • zasady szkolenia personelu medycznego ASAR;
  • sprzęt lotniczy Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych;
  • nowe częstotliwości w ratownictwie, potrzeba czy konieczność;
  • aktualne problemy w ratownictwie lotniczym Sił Powietrznych.

 W pierwszym dniu szkolenia, pracownik Tomasz Zasuń z ULC przedstawił podstawy prawne funkcjonowania służby ASAR w Polsce oraz rolę i zadania sił i środków, wydzielanych do działań poszukiwawczo-ratowniczych z resortów współdziałających. Dodatkowo, omówił aktualne zalecenia organizacji międzynarodowych, dotyczące wymagań w zakresie wyszkolenia personelu lotniczego oraz wyposażenia statków powietrznych służby ASAR oraz kierunki zmian, które poprawią bezpieczeństwo załóg wykonujących loty poszukiwawczo-ratownicze. Końcowym akcentem wystąpienia było zaprezentowanie wniosków z 39 Otwartego Posiedzenia Rady Programu COSPAS-SARSAT, które odbyło się w Waszyngtonie w październiku 2007 r. W okresie 25 lat jego działalności, dzięki sygnałom odebranym przez system, przeprowadzonych zostało 6200 akcji SAR, w których uratowano 22 400 osób.

Pan ppłk Marek Kweclich, w czasie podsumowania działalności ARCC – Warszawa, którego jest dowódcą, poinformował, że w roku 2007 odnotowano 78 sytuacji alarmowych, a do końca marca 2008 r. odnotowano ich 15.

W drugim dniu szkolenia, Adam Konarzewski z ULC zaprezentował uczestnikom informacje na temat rejestracji nadajników sygnału niebezpieczeństwa typu ELT, PLB i EPIRB oraz zasady ich kodowania. Ponadto, przypomniał, że od 1 lutego 2009 roku, sygnał niebezpieczeństwa nadawany tylko na częstotliwości 406MHz, będzie odbierany przez satelitarne elementy systemu COSPAS-SARSAT. W związku z powyższym, zalecana jest wymiana nadajników sygnału niebezpieczeństwa, z analogowych (pracujących na częstotliwości 121,500 MHz) na cyfrowe (pracujące na częstotliwości 406,000 MHz).

Więcej informacji na temat zasad rejestracji nadajników sygnału niebezpieczeństwa, można znaleźć na stronie internetowej ULC w dziale Żegluga Powietrzna.