W obradach Grupy uczestniczyli planiści i eksperci lotnictwa cywilnego z krajów należących do Rady Partnerstwa Euro-atlantyckiego (EAPC), w tym państw członkowskich NATO oraz przedstawiciele:
- władz wojskowych Sojuszu;
- kierownictwa pozostałych Grup;
- Planowania Cywilnego w Sytuacjach Zagrożenia (CEP );
- Euro-atlantyckiego Ośrodka Koordynacyjnego Pomocy w Klęskach Żywiołowych (EADRCC);
- a także zaproszeni goście.
W trakcie posiedzenia omówiono:
- bezpieczeństwo energetyczne oraz ochronę infrastruktury krytycznej w lotnictwie cywilnym;
- zagrożenia ze strony terroryzmu międzynarodowego i cyberprzestępczości;
- współpracę międzynarodową w ramach obrony przed zagrożeniami CBRN ;
- współpracę cywilno-wojskową w lotnictwie;
- wpływ wybuchu wulkanów na lotnictwo cywilne na świecie, implikacje komercyjne, prawne i operacyjne oraz wynikające z ochrony lotnictwa cywilnego w następstwie wybuchu wulkanu Eyjafjallajokull. Ponadto doświadczenia, przyjęte w tym zakresie rozwiązania oraz wpływ wybuchu na bilans finansowy niektórych linii lotniczych;
- zakres i formy pomocy udzielonej przez Euro-atlantycki Ośrodek Koordynacji Pomocy w Klęskach Żywiołowych:
- powodzi w Czarnogórze, Ukrainie, Mołdawii i na Węgrzech;
- pożarów lasów w Izraelu;
- trzęsienia ziemi i osunięć gleby w Kirgistanie;
- prace grupy roboczej zajmującej się USAR - tzn. koordynacją pomocy dla państw sąsiadujących w wypadkach klęsk żywiołowych, katastrof i wypadków nadzwyczajnych.
- zagadnienia ewakuacji medycznej umożliwiające użycie zasobów cywilnych dla realizacji ewakuacji medycznej NATO oraz próby nakreślenia ram prawnych użycia cywilnych zasobów lotniczych w przypadkach wystąpienia klęsk żywiołowych i stanów nadzwyczajnych.
Omówiono również:
- Sytuację ogólną i przychody sektora lotniczego roku 2010;
- Prognozę rynku sektora lotniczego na 2011;
- Liberalizację rynku;
- Prawa pasażerów;
- Ocenę prawną konsolidacji i współpracy między liniami lotniczymi;
- Porozumienie w sprawie otwartego nieba pomiędzy USA i Unią Europejską;
- Kwestie związane z wdrożeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej;
- Wysokość podatków w sektorze lotniczym;
- Regulacje Wspólnoty Europejskiej m.in. w sprawie dochodzenia w sprawie wypadków lotniczych.
Delegacja polska biorąca udział w pracach Grupy przedstawiła:
- półroczne sprawozdanie dotyczące najważniejszych wydarzeń w międzynarodowych organizacjach lotniczych:
- Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO);
- Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA);
- Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC);
- Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL);
- Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
-
zakres możliwości powietrznej ewakuacji medycznej. Scharakteryzowane zostały tu środki posiadane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz PLL „LOT” S.A. – z uwypukleniem nowocertyfikowanego statku powietrznego B767-300, który może zostać wykorzystany do strategicznej ewakuacji medycznej.