Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
W Kwaterze Głównej NATO w Brukseli odbyła się sesja plenarna Grupy Transportowej Lotnictwa Cywilnego NATO (TG CA), w której wzięli udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 

W obradach Grupy uczestniczyli planiści i eksperci lotnictwa cywilnego z krajów należących do Rady Partnerstwa Euro-atlantyckiego (EAPC), w tym państw członkowskich NATO oraz przedstawiciele:

  • władz wojskowych Sojuszu;
  • kierownictwa pozostałych Grup;
  • Planowania Cywilnego w Sytuacjach Zagrożenia (CEP );
  • Euro-atlantyckiego Ośrodka Koordynacyjnego Pomocy w Klęskach Żywiołowych (EADRCC);
  • a także zaproszeni goście.

W trakcie posiedzenia omówiono:

  • bezpieczeństwo energetyczne oraz ochronę infrastruktury krytycznej w lotnictwie cywilnym;
  • zagrożenia ze strony terroryzmu międzynarodowego i cyberprzestępczości;
  • współpracę międzynarodową w ramach obrony przed zagrożeniami CBRN ;
  • współpracę cywilno-wojskową w lotnictwie;
  • wpływ wybuchu wulkanów na lotnictwo cywilne na świecie, implikacje komercyjne, prawne i operacyjne oraz wynikające z ochrony lotnictwa cywilnego w następstwie wybuchu wulkanu Eyjafjallajokull. Ponadto doświadczenia, przyjęte w tym zakresie rozwiązania oraz wpływ wybuchu na bilans finansowy niektórych linii lotniczych;
  • zakres i formy pomocy udzielonej przez Euro-atlantycki Ośrodek Koordynacji Pomocy w Klęskach Żywiołowych:
  1. powodzi w Czarnogórze, Ukrainie, Mołdawii i na Węgrzech;
  2. pożarów lasów w Izraelu;
  3. trzęsienia ziemi i osunięć gleby w Kirgistanie;
  4. prace grupy roboczej zajmującej się USAR  - tzn. koordynacją pomocy dla państw sąsiadujących w wypadkach klęsk żywiołowych, katastrof i wypadków nadzwyczajnych.
  • zagadnienia ewakuacji medycznej umożliwiające użycie zasobów cywilnych dla realizacji ewakuacji medycznej NATO oraz próby nakreślenia ram prawnych  użycia cywilnych zasobów lotniczych w przypadkach wystąpienia klęsk żywiołowych i stanów nadzwyczajnych.

Omówiono również:

  • Sytuację ogólną i przychody sektora lotniczego roku 2010;
  • Prognozę rynku sektora lotniczego na 2011;
  • Liberalizację rynku;
  • Prawa pasażerów;
  • Ocenę prawną konsolidacji i współpracy między liniami lotniczymi;
  • Porozumienie w sprawie otwartego nieba pomiędzy USA i Unią Europejską;
  • Kwestie związane z wdrożeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej;
  • Wysokość podatków w sektorze lotniczym;
  • Regulacje Wspólnoty Europejskiej m.in. w sprawie dochodzenia w sprawie wypadków lotniczych.

Delegacja polska biorąca udział w pracach Grupy przedstawiła:

  • półroczne sprawozdanie dotyczące najważniejszych wydarzeń w międzynarodowych organizacjach lotniczych:
  1. Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO);
  2. Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych  (IATA);
  3. Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC);
  4. Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL);
  5. Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
  • zakres możliwości powietrznej ewakuacji medycznej. Scharakteryzowane zostały tu środki posiadane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz PLL „LOT” S.A. – z uwypukleniem  nowocertyfikowanego statku powietrznego B767-300, który może zostać wykorzystany do strategicznej ewakuacji medycznej.