Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

W Kolonii odbyło się trzynaste partnerskie spotkanie krajowych władz lotnictwa cywilnego (NAA’s) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele NAA’s z takich państw członkowskich UE jak NL, UK, ES, DE, AT, BE, IT, FR, EE, MT, IE, DK. Polska reprezentowana była przez Prezesa ULC Pana Piotra Ołowskiego. Ponadto w spotkaniu udział wzięły delegacje państw spoza UE jak Islandia, Chorwacja czy Szwajcaria.

Głównym celem spotkania była prezentacja przez Agencję aktualnego stanu wybranych tematów z obszaru bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. W trakcie spotkania omówione zostały następujące tematy:

• Europejski zespół ekspertów analizujących dane dotyczące bezpieczeństwa (Network of Analysts- NoA);
• System zgłaszania zdarzeń lotniczych (IORS);
• Używanie urządzeń „Electronic Flight Bags” przez pilotów samolotów zarobkowego transportu lotniczego;
• Europejski centralny bank informacji/pytań na potrzeby licencjonowania personelu lotniczego;
• Poprawa jakości danych przekazywanych do centralnego archiwum informacji o zdarzeniach w lotnictwie cywilnym (ECR).

Wiele miejsca na spotkaniu poświęcono NoA prowadzonemu przez EASA. Celem tego zadania jest ułatwienie wymiany informacji oraz wspieranie państw europejskich w tworzeniu SSP (Safety State Programme) poprzez stworzenie przewodników zawierających ogólne schematy postępowania i stosowanie zunifikowanych rozwiązań, jak również poszerzenie zbioru danych i wykorzystanie ich na potrzeby „uwrażliwienia” EASP (European Aviation Safety Programme) i SSPs na kluczowe ryzyka.

Prezes ULC w ramach dyskusji i wymiany poglądów podniósł wątek aktualnych problemów występujących w procesie funkcjonowania sieci oraz konieczności podjęcia ewentualnych środków zaradczych. Agencja poinformowała, iż choć nie identyfikuje obecnie kwestii problematycznych w funkcjonowaniu sieci, to ważne jest aby utrzymać dobrą współpracę państw członkowskich w tej dziedzinie.

Delegaci zauważyli także, iż regulacje unijne stawiają zbyt duże wymagania dla inspektorów np. w dziedzinie OPS i FCL. Inspekcje standaryzacyjne wedle niektórych wykazują zbyt dużo nieprawidłowości, które nie mogą być usuwane w bliskiej perspektywie czasowej, co wiąże się ze zbyt ograniczonymi zasobami kadrowymi wykwalifikowanego personelu. Wskazano tu także na problem rozbieżności interpretacyjnych, jeśli chodzi o wspólne rozumienie niektórych pojęć i definicji w regulacjach ICAO, czy UE. Stąd podczas dyskusji pojawiła się propozycja, aby Agencja wraz z FAA opracowała wytyczne dla inspektorów co do właściwego stosowania standardów lotniczych. Agencja zaproponowała, aby wszystkie problemy wynikłe ze stosowania przepisów dotyczących wymagań dla inspektorów zgłaszane były w trakcie inspekcji standaryzacyjnych oraz tzw. warsztatów standaryzacyjnych organizowanych cyklicznie przez EASA. Agencja jest otwarta do dyskusji.