Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Ponad 1500 skarg wpłynęło w ubiegłym roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów.

Komisja kontroluje przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE, t.j. zajmuje się rozpatrywaniem indywidualnych skarg pasażerów na przewoźników lotniczych naruszających ich prawa w przypadku odwołania lotu, znacznego opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia ich na pokład.

Uznanie dla działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji wyraziła w 2008 r. Komisja Europejska. Pochwalono w szczególności stosowane przez KOPP procedury oraz szybkość rozpatrywania spraw.
W 2008 r. pasażerowie najczęściej skarżyli się na odwołania oraz opóźnienia lotów.
Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrost liczby napływających do Komisji Ochrony Praw Pasażerów skarg, spowodowany jest głównie stale rozwijającym się rynkiem usług przewozów lotniczych na terytorium naszego kraju, a także znacznym wzrostem świadomości prawnej pasażerów.

Skargi na naruszenie przepisów rozporządzenia
nr 261/2004/WE w latach 2006 - 2008
  2006 2007 2008
Sprawy wymagające wszczęcia postępowania administracyjnego odwołania lotów 467 534 816
opóźnienia lotów 240 206 142
odmowy przyjęcia na pokład 78 99 78
pozostałe 30 28 71
Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień 253 341 431
Ogółem 1068 1208 1538

Warto przypomnieć, że głównymi obowiązkami przewoźników na mocy rozporządzenia 261/2004/WE są:

  • zapewnienie pasażerom opieki w postaci posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
  • zapewnienie bezpłatnego dostępu do środków łączności tj. dwóch rozmów telefonicznych, przesyłek mailowych lub faksowych,
  • jeżeli zachodzi potrzeba noclegu – zapewnienie hotelu i transportu do i z miejsca zakwaterowania,
  • pasażer ma także prawo do rezygnacji z lotu i otrzymania należności za niewykorzystany bilet.

Ponadto, w przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do zmiany planu podróży (tj. do lotu alternatywnego) oraz odszkodowanie w przypadkach określonych w rozporządzeniu.

Odszkodowanie to przysługuje niezależnie od poniesionej rzeczywistej szkody majątkowej, a wynika z samego faktu odwołania lotu lub nieuzasadnionej odmowy przyjęcia na pokład. Odszkodowanie za odwołanie lotu nie przysługuje, gdy przewoźnik musiał odwołać lot na skutek tzw. nadzwyczajnych okoliczności. Taką okoliczność stanowią m.in. warunki meteorologiczne uniemożliwiające wykonanie lotu, strajki, czy nagłe usterki techniczne samolotów. Prezes ULC nie orzeka o odszkodowaniu za poniesione szkody czy krzywy moralne, gdyż to leży w zakresie kompetencji sądów cywilnych.

Prezes ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów np. za brak opieki, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o przysługujących prawach. Wysokość  kar to 200 do 4.800 zł. W 2008 r. nałożono ich 107. Przewoźnicy w większości  przypadków zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, za overbooking, za niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, za brak opieki zwłaszcza nad matkami podróżującymi z małoletnimi dziećmi.