Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Targi ILA to najstarsze i jedne z największych tego typu imprez na świecie. Miejscem tegorocznych targów jest Berlin ExpoCenter Airport, przyległe do  nowo budowanego międzynarodowego lotniska Berlin Brandenburg (BER). Targi ILA to najstarsze i jedne z największych tego typu imprez na świecie. Miejscem tegorocznych targów jest Berlin ExpoCenter Airport, przyległe do  nowo budowanego międzynarodowego lotniska Berlin Brandenburg (BER). Pierwsza część targów odbywająca się w dniach 11-13 września przeznaczona jest ściśle dla fachowców (przedstawicieli branż związanych z lotnictwem i kosmonautyką), a cześć druga w dniach 14-16 września  jest otwarta dla zwiedzających. Oficjalnym partnerem tegorocznej edycji targów ILA jest Polska.

Wystawa została otworzona przez niemiecką kanclerz Angele Merkel i polskiego wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka. Podczas tej uroczystości Premier podkreślił, że cyt. „potencjał badawczy polskiego przemysły jest coraz większy, a instytuty projektują nowoczesny sprzęt lotniczy. W przemyśle lotniczym pracuje 30 tys. osób, w tym 23 tys. w Dolinie Lotniczej (84 firmy głównie z południowo-wschodniej części Polski). W Polsce powstają samoloty lekkie i ultralekkie, nowoczesne śmigłowce, silniki, turbiny i komponenty do obiektów satelitarnych. Polska obecność na targach to dowód intensywnej współpracy przemysłowej z Niemcami…”.

Na tegorocznych targach prezentuje się ponad 1200 wystawców z 46 krajów, w tym 60 z Polski. Eksponowanych jest 270 statków latających różnych typów, a wśród nich. m.in: najnowsze samoloty pasażerskie Airbus A380 i Boeing 747-8, wojskowe transportowce C-17, C-160 Transal i C-27J Spartan , wczesnego wykrywania, naprowadzania i zadań specjalnych Boeing E-3 Sentry AWACS i Lockheed P-3C Orion, tankowania i ewakuacji medycznej Airbus A310 MRTT, samoloty bojowe F-16, Tornado i  Eurofighter Typhoon, śmigłowce bojowe Tiger i NH-90 a także demonstrator nowych  technologii hybrydowy śmigłowiec Eurocopter X3. Część sprzętu prezentowała swoje możliwości w locie podczas odbywających się pokazów. Ich starty odbywały się bezpośrednio z terenu wystawowego na płycie lotniska. W dniu otwarcia targów loty pokazowe wykonywały m.in.: Airbus A320, Airbus A400M, śmigłowce Tiger i NH-90, demonstrator Eurocopter X3, a także będące na wyposażeniu Luftwaffe  samoloty bojowe Tornado, Eurofighter Typhoon i F-4F Phantom. Na uwagę  zasługiwały też niemieckie samoloty historyczne  Messerschmitt Me 109 i Me 108 oraz odrzutowy Messerschmitt Me-262. Odbyły się też pokazy akrobacji lotniczych, z udziałem dwóch polskich zespołów: „Biało-Czerwone Iskry” (na TS-11 Iskra) i grupy „Żelazny” (Zlin 50, Zlin 526 i szybowca MDM-1 Fox).

W sumie na targach prezentuje się około 60 wystawców z Polski. Wśród nich warszawski Instytut Lotnictwa, który pokazuje demonstracyjny model bezzałogowego śmigłowca ILX 27, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych - symulator lotu F-16, Centrum Badań Kosmicznych PAN - penetratory geologiczne oraz Przemysłowe Centrum Optyki promujące gogle noktowizyjne.  Jedną z największych atrakcji polskiej ekspozycji jest produkowany w Mielcu śmigłowiec bojowy S70 Black Hawk, a także  opracowany przez Politechniki Warszawską i Rzeszowską motoszybowiec o napędzie elektrycznym AOS-71 (zasilany ogniwami fotoelektrycznymi).

Swoją obecność na targach silnie zaakceptowały też Polskie Siły Powietrzne. Na wystawie statycznej prezentowane były m.in:. Samolot CASA 295M w wersji ewakuacji medycznej, PZL M28 Bryza z kabiną glass cockpit i szkolno-treningowy PZL-130 Orlik TC-II, a także zespół akrobacyjny „Biało-Czerwone Iskry”. Ponadto, na stoisku Eurocoptera wystawiony był sanitarny śmigłowiec EC-135P2+ w barwach ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, a Zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski prezentowały samolot EM-11C Orka i szybowiec MDM-1 Fox.

nr_1_dsc_0115.jpg



















Kanclerz Angela Merkel i wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlaka podczas zwiedzania ekspozycji ILA (11.09.2012 r.)
nr_2_dsc_0111.jpg



















Wspólna ekspozycja polskiego przemysłu, na pierwszym planie samolot ultralekki MP-02 Czajka (Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Aero-Kros).

nr_3_dsc_0110.jpg



















Wspólna ekspozycja polskiego przemysłu, na pierwszym planie motoszybowiec z napędem słonecznym  AOS-71 (Politechniki Warszawska i Rzeszowska).

nr_4_dsc_0128.jpg



















Śmigłowiec S-70i Black Hawk wyprodukowany w PZL Mielec (17. egzemplarz produkcyjny)

nr_5_dsc_0132.jpg



















Szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox (zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski)
nr_6.jpg



















Samolot dyspozycyjny EM-11C Orka (zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski)
nr_7.jpg

















Zespół akrobacyjny polskich sił powietrznych „Biało-czerwone Iskry” podczas pokazów.

nr_8_dsc_0054.jpg



















Airbus A380 w barwach Emirates Airlines. Jest certyfikowany na masę startową 560 ton i w konfiguracji trzyklasowej zabiera 517 pasażerów: 14 w pierwszej, 76 biznes i 427 ekonomicznej.

nr_9_dsc_0097.jpg

















Boeing 747-8 w barwach Lufthansa. Jest certyfikowany na masę startową 442,2 ton i w konfiguracji trzyklasowej zabiera 386 pasażerów: 8 w pierwszej, 80 w biznes i 298 w ekonomicznej).
nr_10_dsc_0103.jpg


















Pierwszy samolot z rodziny A320 wyposażony w  Sharklety (końcówki skrzydeł  - 3,5% oszczędności w zużyciu paliwa, co odpowiada ograniczeniu emisji CO2 o ok. 1000 ton na samolot rocznie).
nr_11_dsc_0044.jpg




















Egzemplarz demonstracyjny hybrydowego śmigłowca X3 firmy Eurocopter, łączącego możliwość pionowego startu oraz wysoką prędkość lotu.

nr_12_dsc_0077.jpg



















Śmigłowiec patrolowy niemieckiej żandarmerii Eurocopter EC135 P2e (masa startowa 2,95 ton, zasięg 630 km, czas patrolowanie 3.30 godz.

nr_13_dsc_0043-1.jpg

















Samolot A400M Atlas produkowany przez koncern Airbus Military jako wspólny, ogólnoeuropejski wielozadaniowy transportowiec wojskowy (masa startowa 130 ton, udźwig 37 ton).

fregata.jpg


















Motoszybowiec J6 Fregata konstrukcji Jarosława Janowskiego

foto: Jerzy Liwiński