Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Komisja Europejska uchwaliła przepisy w zakresie harmonizacji warunków uruchomienia ogólnoeuropejskiej usługi telefonii komórkowej na pokładzie samolotów.

Usługa ta umożliwi pasażerom odbieranie i wykonywanie rozmów telefonicznych oraz wysyłanie i odbieranie wiadomości tekstowych podczas lotu na wszystkich trasach europejskich. Dla 90% Europejczyków, którzy już teraz wnoszą na pokład samolotu telefon komórkowy oznacza to możliwość pozostania w kontakcie podczas lotu.

Działania podjęte przez Komisję wprowadzają zharmonizowane wymogi techniczne oraz warunki dotyczące udzielania zezwoleń na korzystanie z telefonów komórkowych na pokładzie samolotów. Telefony pasażerów samolotu zostaną przyłączone do pokładowej sieci komórkowej, która z kolei łączyć się będzie z ziemią poprzez łącze satelitarne. Taki system uniemożliwi bezpośrednie łączenie się telefonów z naziemnymi sieciami komórkowymi. Z kolei niska moc transmisji umożliwi korzystanie z telefonów komórkowych, ale nie będzie stanowić zagrożenia dla instrumentów pokładowych samolotu, ani dla prawidłowego działania naziemnych sieci komórkowych.

Dzięki harmonizacji wymogów technicznych w zakresie bezpiecznego stosowania usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotu, na terenie całej Unii Europejskiej uznawane będą krajowe zezwolenia wydane przez państwa członkowskie poszczególnym liniom lotniczym zarejestrowanym na ich terenie. Przykładowo, samolot zarejestrowany we Francji lub Hiszpanii będzie mógł świadczyć pasażerom znajdującym się na jego pokładzie usługi telefonii komórkowej podczas lotu nad Niemcami lub Węgrami bez dodatkowych procedur koncesyjnych.

Komisja Europejska uchwaliła przepisy dotyczące tej pierwszej prawdziwie ogólnoeuropejskiej usługi telekomunikacyjnej w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony pasażerów chcących korzystać z telefonów komórkowych podczas lotu, jak i przedsiębiorstw zainteresowanych świadczeniem takiej usługi. Po przeprowadzeniu testów w niektórych krajach (takich jak Francja i Australia), wiele linii lotniczych i operatorów telekomunikacyjnych planuje uruchomienie tej usługi jeszcze w 2008 r., wprowadzając tym samym możliwość komunikowania się w tej jednej z niewielu dziedzin życia, w której była ona do tej pory bardzo ograniczona.

***

Usługa telefonii komórkowej na pokładzie samolotu ma charakter ogólnoeuropejski. Komisja przyjęła następujące dwa działania:

• Zalecenie Komisji w sprawie zharmonizowanego podejścia w zakresie udzielania koncesji, które ma na celu wzajemne uznawanie krajowych licencji na świadczenie usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotu.

• Decyzja Komisji ustanawiająca zharmonizowane parametry techniczne urządzeń pokładowych stosowanych w telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w Unii Europejskiej, które umożliwią państwom członkowskim wzajemne uznawanie zezwoleń na świadczenie usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotów bez zagrożenia dla naziemnych sieci komórkowych.

Poza wspomnianymi środkami, kwestie bezpieczeństwa lotniczego zostały uwzględnione w procedurach certyfikacji urządzeń stosowanych w telefonii komórkowej podczas lotu, opracowanych dla całej Unii Europejskiej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego oraz organy lotnictwa cywilnego, w celu zapewnienia bezpiecznego korzystania z tej technologii w kabinie pasażerskiej samolotu. Względami bezpieczeństwa związanymi z korzystaniem z tej usługi zajmują się również właściwe krajowe organy wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.

W działaniach podjętych przez Komisję Europejską nie zostały natomiast poruszone zagadnienia handlowe, takie jak ceny usług telefonicznych świadczonych na pokładzie samolotu, ze względu na fakt, że usługi te są jeszcze w fazie powstawania. Unijne rozporządzenie w sprawie roamingu, które zostanie poddane rewizji przed końcem tego roku, odnosi się jedynie do sieci naziemnych. Ustalenie kosztów wspomnianych usług leży przede wszystkim w gestii ich dostawców. Niemniej jednak Komisja Europejska będzie uważnie śledzić poziom i przejrzystość cen oferowanych konsumentom.