Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

W Montrealu trwa faza Rady 201. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przy udziale polskiej delegacji - Pana Piotra Ołowskiego Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Stałej Przedstawicielki w Radzie dr Małgorzaty Polkowskiej. Podczas kolejnych dni odbyło się kilka spotkań, podczas których Prezes ULC przedstawił stanowisko Polski w rozpatrywanych sprawach.

W dniu 25 lutego odbyło się nieformalne spotkanie Rady, podczas którego zostały przedstawione projektowane zmiany w strukturze Organizacji oraz ewentualnego wprowadzenia stanowiska Zastępcy Sekretarza Generalnego. Delegacje poszczególnych państw zostały poproszone o wyrażenie uwag do zaproponowanych zmian. Polska Delegacja reprezentując stanowisko Państw CERG nie zgłosiła uwag w tym zakresie i poparła zaprezentowane zmiany. Sekretarz Generalny ICAO zapowiedział, iż temat restrukturyzacji organizacji będzie przedmiotem obrad Rady i poprosił członków Rady o przekazywanie ewentualnych pytań i wątpliwości w tym zakresie.

W dniu 26 lutego odbyło się drugie posiedzenie Rady w ramach drugiej fazy 201. Sesji. Członkowie Rady umówili uchwały i decyzje podjęte podczas 38. Sesji Zgromadzenia ICAO oraz został przedstawiony raport dotyczący implementacji planu przejściowego programu podejścia ciągłego monitorowania. Przedstawiono ponadto Przegląd decyzji i uchwał Zgromadzenia ICAO z zakresu ekonomicznego rozwoju rynku transportu lotniczego. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pan Piotr Ołowski odnosząc się do zaprezentowanego dokumentu wskazał, iż wyznaczony termin na 2016 rok w zakresie wypracowania międzynarodowej umowy dotyczącej liberalizacji własności i kontroli przewoźników lotniczych jest zbyt odległy. Podkreślił, że jest to jeden z priorytetów Unii Europejskiej i był uznany za priorytet w dokumencie przedstawionym podczas 38. Sesji Zgromadzenia ICAO. Prezes ULC przypomniał również, iż nie zostały podjęte jeszcze działania w sprawie utworzenia narzędzi mających za zadanie ułatwić państwom członkowskim  ustalania jednolitego podejścia w zakresie regulacji dotyczących międzynarodowego transportu lotniczego. Dodał, iż ten punkt również uznany był za priorytet Unii Europejskiej oraz Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC).

Na zakończenie spotkania przedstawiono dokument zawierający propozycję utworzenia dobrowolnego funduszu na rzecz transportu lotniczego (TRAF). Głównym celem funduszu będzie wspieranie rozwoju trwałego i opłacalnego ekonomicznie systemu lotnictwa cywilnego. Fundusz, który będzie finansowany z dobrowolnych darowizn państw członkowskich ICAO oraz innych podmiotów, pozwoli lepiej zarządzać ICAO środkami związanymi z programem roboczym transportu lotniczego zatwierdzonym przez Zgromadzenie i Radę ICAO w ramach wyznaczonego strategicznego celu – Ekonomicznego Rozwoju Transportu Lotniczego.

Prezes ULC Piotr Ołowski ponownie zabrał głos i podkreślił, że fundusz TRAF powinien być tak skonstruowany i zarządzany, aby kraje, które nie wnoszą wkładu finansowego do funduszu, posiadały równy status w dostępie do programu jak te, które taki wkład ponoszą. Ponadto dodał, iż projekty realizowane na podstawie funduszy nie powinny angażować zasobów ICAO w taki sposób, który mógłby wpłynąć na rozwój lub opóźnienie realizowanych podstawowych projektów.

Po zakończeniu drugiego posiedzenia Rady, Prezes ULC spotkał się z Przewodniczącym Rady ICAO dr Olumuyiwa Benard Aliu.

P226

Prezes ULC - Piotr Ołowski z modelem samolotu polskiej konstrukcji Flaris LAR 1 umieszczonym z inicjatywy polskiej delegacji w siedzibie ICAO w Montrealu.