Wprowadzenie
W 1980 r USA Federal Aviation Administration (FAA) nadzorujący producentów takich samolotów jak Cessna lub Piper stwierdziło, że „stare” Instrukcje obsługi technicznej (Maintenance / Service manual) są niewystarczające i często nie dają użytkownikowi podstawy do utrzymania zdatności do lotu jego statku powietrznego. Na podstawie tych zaleceń posiadacze certyfikatu typu (Producenci) opublikowali szereg Uzupełniających Dokumentów Inspekcyjnych (Supplementary Inspection Documents -SID) dla niektórych dużych i małych typów statków powietrznych. Dokumenty te wprowadzają dodatkowe przeglądy strukturalne ponad te wymagane wcześniejszymi dokumentami obsługowymi oraz omawiają zniszczenia powstałe wraz z upływem czasu, a będące skutkiem zmęczenia i wpływu środowiska. Niniejsza informacja omawia opracowane dla niektórych typów małych statków powietrznych Uzupełniające Dokumenty Inspekcyjne (SID).
Mimo mylącej nazwy - „Inspekcje uzupełniające”, dokumenty te definiują „podstawowe przeglądy strukturalne” niezbędne do zapewnienia „integralności strukturalnej statku powietrznego”.
Przepisy – podstawa wymagalności SID
Od września 2005 r. Rozporządzenie Komisji Europejskiej 2042/2003 Aneks 1 (Part-M) ma zastosowanie do wszystkich statków powietrznych wykonujących operacje w zarobkowym transporcie lotniczym, a od września 2008 r. do wszystkich pozostałych statków powietrznych.
Przepis M.A.201 (a) stwierdza, że:
Za ciągłą zdatność do lotu statku powietrznego odpowiedzialny jest jego właściciel, który powinien zapewnić, że lot nastąpi tylko wtedy, jeśli:
1. Statek powietrzny jest zdatny do lotu, oraz
..
4. Obsługa techniczna statku powietrznego jest wykonana zgodnie z zatwierdzonym programem obsługi technicznej opisanym w M.A.302
Przepis M.A. 302 podaje:
a) Każdy statek powietrzny musi być obsługiwany zgodnie z programem obsługi technicznej zatwierdzonym przez kompetentne władze, który musi być okresowo analizowany i zmieniany.b) Program obsługi technicznej i wszelkie jego dalsze zmiany są zatwierdzane przez kompetentne władze. c) Program obsługi technicznej musi zapewnić spełnienie wymagań:
- instrukcji ciągłej zdatności do lotu wydanych przez posiadaczy certyfikatu typu lub uzupełniającego certyfikatu typu oraz innej organizacji publikującej takie dane zgodnie z przepisami Part- 21, lub…
AMC do M.A.302(c) wskazuje, że to producent jest najlepszym źródłem informacji jak obsługiwać dany statek powietrzny.
W przypadku samolotów Cessna serii 300 i 400 SID jest integralnym elementem Instrukcji Obsługi Technicznej (Maintenance / Service Manual).
Ponadto, szczególnie odnoszący się do SID Załącznik 1 (1.1.13) do AMC M.A. 302 podaje:
1.1 Program obsługi musi zawierać następujące podstawowe informacje:
…………
1.13 Jeśli ma to zastosowanie, szczegółowe dane dotyczące specjalnych programów przeglądów strukturalnych, opracowanych przez posiadacza Certyfikatu Typu, obejmujących m.in.:
a. Obsługi integralności strukturalnej w oparciu o programy wytrzymałości na uszkodzenia i Uzupełniające Programy Przeglądów Strukturalnych (SSID).
Wymagania przedstawione powyżej są również zgodne z wymaganiami CS 23.573 oraz Podręcznikami ICAO (DOC 9760). Tak więc powołując się na M.A. 302(a), Urząd Lotnictwa Cywilnego działając jako kompetentna władza uważa, że stosowanie SID-ów jest obowiązkowe.
Gdzie szukać SID
Podstawowym źródłem dokumentów ciągłej zdatności do lotu jest producent statku powietrznego – w tym przypadku firma Cessna, z którą należy podpisać odpowiednią umowę o objęciu dystrybucją dokumentacji technicznej. Istnieje również możliwość zakupu dokumentacji technicznej od niezależnych dostawców.
Spełnienie
Urząd Lotnictwa Cywilnego rekomenduje jak niżej:
• Statki powietrzne, dla których Part-M już obowiązuje (wykorzystywane w zarobkowym transporcie lotniczym wg JAR-OPS-1) już muszą spełniać wymagania podane w odnośnych SID’ach.
• Statki powietrzne, dla których Part-M będzie obowiązkowy po 28 września 2008 r. muszą na dzień 28 września 2008 r. spełniać wymagania podane w odnośnych SID’ach.
• Data 28 września 2008 r. również obowiązuje statki powietrzne wyszczególnionych w Rozporządzeniu 1592/2002 Aneks II.
Zachęca się użytkowników tych statków powietrznych, dla których Part-M obowiązywać będzie dopiero od 28 września 2008 r. do wprowadzania wymagań SID do swoich programów obsługi technicznej, od momentu pozyskania stosownych dokumentów.
Operatorzy i właściciele powinni przedyskutować ze swoim inspektorem nadzorującym wdrożenie odpowiednich SID do swoich obowiązujących Programów Obsługi Technicznej.
Wszelkie pytania dotyczące niniejszej informacji należy kierować do:
Alberta ORTYLA
Naczelnika Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych ULC
Tel. +48 22 5207342.