W wyroku ETS stwierdził:
- Opóźniony lot w rozumieniu art. 2 lit. l oraz art. 5 i 6 rozporządzenia nie może zostać uznany za odwołany , jeżeli jest realizowany zgodnie z pierwotnie przewidzianym przez przewoźnika rozkładem, niezależnie od czasu trwania opóźnienia. Lot może zostać uznany za odwołany wyłącznie w przypadku, gdy przewoźnik lotniczy zapewnia przewóz pasażerów w ramach alternatywnego lotu, którego rozkład różni się od rozkładu lotu odwołanego.
- W odniesieniu do art. 5, 6 i 7 rozporządzenia - do celów stosowania prawa, oraz biorąc pod uwagę motyw 15 Preambuły, pasażerów opóźnionych lotów można traktować jak pasażerów odwołanych lotów jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. W takim przypadku mogą powoływać się na prawo do odszkodowania przewidziane w art. 7 rozporządzenia. Prawo do odszkodowania nie przysługuje jedynie, gdy przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego. ETS uzasadnił swoje stanowisko pierwszeństwem wykładni prawa wspólnotowego zapewniającej jego skuteczność oraz koniecznością stosowania zasady równego traktowania, uznając sytuacje pasażerów w przypadku odwołania i opóźnienia lotu za porównywalne.
- Problem techniczny, który wystąpił na statku powietrznym będący przyczyną odwołania lotu nie jest objęty pojęciem nadzwyczajnych okoliczności w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy problem techniczny jest następstwem zdarzeń, które ze względu na swój charakter lub źródło – nie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności danego przewoźnika lotniczego i pozostają poza zakresem jego skutecznej kontroli.