Zapewnienie i utrzymanie efektywnego i bezstronnego nadzoru nad lotnictwem cywilnym w Polsce, który umożliwia bezpieczne i zrównoważone zaspokajanie potrzeb jego użytkowników oraz całego społeczeństwa jest zadaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej. Współcześnie nie można skutecznie realizować tych celów bez aktywnego uczestnictwa władz lotniczych na arenie międzynarodowej. W tym roku Polska bierze udział w wyborach do Rady ICAO. Jest to ogromna szansa na lepsze reprezentowanie polskich interesów, a zatem i naszych operatorów na rynku światowym, to także okazja do umocnienia wizerunku Polski, jako liczącego się, kompetentnego partnera.
Już od 2009 roku jesteśmy członkiem Central European Rotation Group (CERG), w skład której wchodzą oprócz Polski: Bułgaria, Czechy, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry oraz starająca się o członkostwo Grecja. Państwa te kandydują rotacyjnie w kolejnych wyborach do Rady ICAO na mocy Porozumienia o współpracy i reprezentacji w Radzie ICAO z dnia 1 grudnia 2011 r., które ustala zasady współpracy oraz rotacji w reprezentowaniu regionu Europy Środkowo- Wschodniej w Radzie ICAO. Po wrześniowych wyborach, niezależnie od ich wyniku nasz kraj obejmie przewodnictwo w grupie na następne trzy lata.
Zaangażowanie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawy lotnictwa na forum światowym systematycznie wzrasta i jest dostrzegane przez przedstawicieli władz lotniczych z innych krajów i członków międzynarodowych organizacji lotniczych. Zorganizowane w Warszawie warsztaty „Just Culture”, czy organizowane przez Europejską Konferencję Lotnictwa Cywilnego (ECAC) warsztaty na temat Audytu bezpieczeństwa operacyjnego (IOSA) i Audytu bezpieczeństwa operacji naziemnych (ISAGO), które odbyły się w tym roku po raz pierwszy w Polsce, to tylko niektóre przykłady rosnącego znaczenia Polski na arenie międzynarodowej.
Jedną z wielu inicjatyw podejmowanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pana Piotra Ołowskiego w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym było zorganizowanie w maju 2013 roku pierwszych w Polsce warsztatów prawnych dla prokuratorów poświęconych kulturze bezpieczeństwa w procedurze raportowania zdarzeń w lotnictwie cywilnym. Podczas trwających dwa dni warsztatów przedstawiono polskim prokuratorom koncepcję Kultury Sprawiedliwego Traktowania („Just Culture”) oraz jej praktyczne zastosowania. Na specjalne zaproszenie Pana Piotra Ołowskiego przyjechał Pan Roderick van Dam – Przewodniczący Zespołu Zadaniowego EUROCONTROL ds. „Just Culture” oraz inni wiodący w tej dziedzinie eksperci zagraniczni.
Inną pionierską inicjatywą podjętą w ostatnim czasie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w zakresie lotnictwa cywilnego było zorganizowanie w lipcu bieżącego roku, po raz pierwszy w Polsce warsztatów dotyczących programów IOSA i ISAGO. Organizatorem warsztatów była Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC) oraz Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). W Warsztatach wzięli udział przedstawiciele Władz Lotniczych Grecji, Łotwy, Mołdawii, Czarnogóry, Rumunii i Polski oraz przedstawiciele polskich przedsiębiorstw branży lotniczej.
Ogromnym sukcesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego było również Międzynarodowe Spotkanie Ekspertów ds. perspektyw rynku lotniczego w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, które odbyło się w Warszawie w dniu 9 lipca 2013 roku. Na specjalne zaproszenie Prezesa ULC w spotkaniu wzięli udział Przewodniczący ECAC, pełniący jednocześnie funkcję Dyrektora Generalnego lotnictwa cywilnego Rumunii – Pan Catalin Radu oraz szefowie władz lotniczych Austrii – Pani Silvia Gehrer oraz Węgier – Pani Ildikó Szakmáry. Ponadto w spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele władz lotniczych oraz ministerstw transportu Czech, Chorwacji, Austrii, Bułgarii oraz eksperci Komisji Europejskiej i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Polska jest również aktywna poza granicami kraju. Podczas Szóstej Światowej Konferencji Transportu Lotniczego w Montrealu trwającej od 15 do 22 marca 2013 roku Polska aktywnie uczestniczyła w obradach. Prezes ULC zabierał kilkakrotnie głos m.in. w bardzo istotnej kwestii zapewnienia uczciwej konkurencji w procesie liberalizacji rynku lotniczego. Prezes ULC zabrał również głos w imieniu grupy państw EU/ECAC mówiąc o modernizacji i zwiększeniu efektywności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Zaprezentował dokument WP/52 pt.: „Performance of Air Navigation Services (ANS)” oraz podkreślił, że aby zrealizować zawarte w dokumencie cele wdrożono w Europie reformę regulacyjną Single European Sky (SES), która jest wspierana przez program wykonawczy SESAR. Uczestnicząc w wielu spotkaniach, m.in. z Przewodniczącym Rady ICAO R. Kobehem Gonzalezem, kandydatem na Przewodniczącego Rady ICAO dr O. B. Aliu, Sekretarzem Generalnym ICAO R. Benjaminem oraz wieloma szefami delegacji nadzorującymi organy lotnicze z całego świata i przedstawicielami stałymi przy ICAO powszechna była bardzo pozytywna opinia na temat kandydowania Polski do Rady ICAO. Wiele czołowych postaci i autorytetów w dziedzinie lotnictwa podkreślało kompetencje, wiedzę oraz dorobek naukowy polskiej kandydatki, pani dr Małgorzaty Polkowskiej.
Wymienione aktywności mają na celu m.in. zwiększenie roli, jaką odgrywa Polska na arenie międzynarodowej w dziedzinie lotnictwa cywilnego. Ze względu na duże osiągnięcia w lotnictwie i wspaniałą historię Polska powinna być liczącym się państwem w regionie, co powinno mieć odzwierciedlenie również w strukturach międzynarodowych związanych z zarządzaniem lotnictwem cywilnym. Udział w pracach organu wykonawczego ICAO byłby niewątpliwie okazją do promowania Polski i lepszego niż dotychczas zadbania o naszą rację stanu w zakresie lotnictwa. Pozwoliłoby to zaprezentować nasz punkt widzenia i naszą wizję dalszego rozwoju lotnictwa na arenie międzynarodowej.