Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Mając na uwadze wnioski IX Posiedzenia Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina, iż – w celu zapewnienia konsultacji i właściwej reprezentacji interesów stron na lotniskach użytku publicznego, w szczególności w sprawach warunków korzystania z lotnisk, opłat lotniskowych oraz obsługi naziemnej – w polskim prawie istnieje możliwość zakładania komitetów i organizacji.

Utworzenie komitetu w porcie lotniczym może przynieść znaczne korzyści, zarówno organizacjom zrzeszonym w ramach komitetu, jak i zarządzającym lotniskami, m.in. ze względu na zapewnienie forum dla konsultacji i uzgodnień w porcie lotniczym i wspólne dążenie do optymalizacji funkcjonowania portu.

Zarówno w opinii ULC jak i RO i ULC efektywna współpraca zaangażowanych podmiotów na poziomie portu lotniczego jest konieczna dla zapewnienia optymalnego wykorzystania infrastruktury lotniczej oraz podniesienia komfortu obsługi nie tylko użytkowników lotniska, ale przede wszystkim pasażerów. Aktywna współpraca zarządzających lotniskami z komitetami jest właściwym sposobem dla usprawnienia funkcjonowania portów lotniczych oraz eliminowania występujących przeszkód i opóźnień w operacjach lotniczych.

Równocześnie warto zwrócić uwagę na fakt, że na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 roku w spawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, przedstawiciele komitetów wchodzą w skład Zespołu Ochrony Lotniska funkcjonującego w każdym porcie lotniczym i tym samym mogą wyrażać swoje opinie również w sprawach związanych z ochroną lotnictwa cywilnego. Mając na uwadze, iż poruszane sprawy często są objęte klauzulą niejawności, zarządzający lotniskami powinni podjąć wszelkie możliwe starania w celu dopuszczenia przedstawicieli komitetów do posiadania odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych. W przypadku gdyby, nie było to możliwe przedstawiciele komitetów mogą wystąpić z odpowiednim wnioskiem do Prezesa ULC.  

Zasady zakładania komitetów w portach lotniczych reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie tworzenia i działania komitetów oraz współdziałania i konsultacji w porcie lotniczym (Dz. U. Nr 103, poz. 1088). Zgodnie z treścią przedmiotowego rozporządzenia, w portach lotniczych tworzone są dwa rodzaje komitetów:

  • komitet przewoźników lotniczych
  • komitet koordynacyjny


Komitet przewoźników
 
Komitet przewoźników może zostać utworzony przez przewoźników lotniczych wykonujących regularny przewóz lotniczy lub serie lotów nieregularnych do/z danego portu lotniczego. Komitet ten zajmuje się opiniowaniem i inicjowaniem przedsięwzięć mających na celu zwiększenie jakości obsługi pasażerów i odpraw towarowych, a także szkoleniem we wskazanym zakresie. W szczególności może on zajmować stanowisko w sprawach warunków korzystania z portu lotniczego, opłat lotniskowych oraz w sprawach związanych z obsługą naziemną. Członkami komitetu mogą być jedynie przedstawiciele przewoźnika lotniczego wykonującego w danym sezonie rozkładowym loty regularne lub serie lotów nieregularnych do/z danego portu lotniczego, natomiast inne podmioty (inni przewoźnicy, organizacje przewoźników, agenci obsługi naziemnej) mogą brać udział w pracach komitetu bez prawa głosu.

Komitet koordynacyjny

Komitet koordynacyjny tworzony jest w portach lotniczych, w których wprowadzono koordynację, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18.01.1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty, z późn. zm.  Może zostać utworzony wspólny komitet dla więcej niż jednego portu lotniczego.
Członkami komitetu koordynacyjnego są:

  • zarzadzający lotniskiem,
  • organy słuzy ruchu lotniczego,
  • uzytkownicy lotnisk lub reprezentujace ich organiacje,
  • podmioty świadczące obśługę naziemną,

Działalność komitetu koordynacyjnego opiera się głównie na doradztwie w zakresie usprawnienia działalności danego portu lotniczego, w sprawach koordynacji rozkładów lotów, jak również na reprezentacji interesów stron w sprawach warunków korzystania z lotnisk, opłat lotniskowych oraz obsługi naziemnej. Komitet ten w swojej działalności kieruje się zarówno uwarunkowaniami lokalnymi danego portu jak również wytycznymi zawartymi w dokumentach IATA. Uczestnictwo w tego rodzaju komitecie jest dobrowolne.

Zapraszamy Państwa do zapoznania się ze szczegółami ww. przepisów prawnych
pdf Rozporządzenie MI w sprawie tworzenia i działania komitetów oraz współdziałania i konsultacji w porcie lotniczym 283.78 Kb