Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności
Informacja dla osób zamierzających kupić statek powietrzny.

Przepisy EASA stwierdzają, że wszystkie statki powietrzne, za wyjątkiem określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) Nr 1592/2002, muszą spełniać wymagania ochrony środowiska, w tym w zakresie hałasu zgodnie z I tomem Załącznika (Aneksu) 16 ICAO. Spełnienie tych wymagań potwierdza Urząd Lotnictwa Cywilnego poprzez wydanie świadectwa zdatności w zakresie hałasu (noise certificate). Jest to warunkiem zarejestrowania i dopuszczenia statku powietrznego do użytkowania.

EASA opublikowała bazę danych w zakresie hałasu i państwa UE mają obowiązek wystawiania takich świadectw ściśle według zamieszczonych tam danych. Jednakże w bazie tej są zawarte tylko niektóre konfiguracje (kombinacje typ silnika - typ śmigła - ewentualnie tłumik niemiecki Gomolzig lub Liese) dla danego typu statku powietrznego, który jest zatwierdzony przez EASA.

Jeśli nabywany statek powietrzny, a dotyczy to głównie samolotów amerykańskich typu Cessna lub Piper, posiada konfigurację nie występującą w tej bazie danych, wówczas posiadacz musi wystąpić do EASA o certyfikację takiego statku i ponieść związane z tym koszty finansowe lub doprowadzić go do opisanej konfiguracji poprzez np. wymianę silnika czy śmigła, a w niektórych przypadkach także zabudowanie tłumika.

Aby tego uniknąć, przed zakupem statku powietrznego zalecamy sprawdzić, czy jego konfiguracja  jest wymieniona w tej bazie danych, zamieszczonej na  internetowej stronie EASA (www.easa.europa.eu/home/tc_noise_en.html).

Dodatkowych informacji udziela Bolesław Szuman,  tel. (22) 520-73-01.