Wiadomości
- Szczegóły
W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku polskie lotniska obsłużyły prawie 37,6 mln pasażerów, czyli o 6 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nadal obserwowany jest spadek dynamiki wzrostu w porównaniu z 2018 rokiem – dla przykładu w tym samym okresie dynamika ta pomiędzy rokiem 2018, a 2017 wynosiła 16 proc. Wśród portów lotniczych największymi wzrostami po trzech kwartałach 2019 roku mogło cieszyć się lotnisko Kraków-Balice, które obsłużyło o prawie 1,2 mln pasażerów więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku. Oznacza to wzrost liczby pasażerów w tym porcie o 23 proc. Podsumowując wyniki przewoźników można zauważyć przede wszystkim znaczne wzrosty osiągnięte przez Polskie Linie Lotnicze LOT. Narodowy przewoźnik osiągnął liczbę przewiezionych pasażerów tylko o 14 tys. mniejszą od Ryanair. PLL LOT przewiózł w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku o 995 tys. pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2018 roku, a jego dynamika wzrostu wyniosła 12 proc.
Analiza przewozów w polskich portach lotniczych po trzech kwartałach 2019 roku
Dobre wyniki większości portów lotniczych i przewoźnikówNajwięcej pasażerów korzystało z Lotniska Chopina w Warszawie, które po trzech kwartałach 2019 roku obsłużyło ponad 14,3 mln pasażerów. Ruch w porcie wzrósł o 5 proc., czyli obsłużył o prawie 664 tys. pasażerów więcej, niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku. Na drugim miejscu wśród lotnisk pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Port Lotniczy Kraków-Balice z 6,2 mln pasażerów po trzech kwartałach 2019 roku, ale z największym wzrostem ilościowym (+1,2 mln pasażerów) oraz dynamiką wzrostu w wysokości 23 proc. W dalszej kolejności bardzo dobre wyniki osiągnęły porty Gdańsk im. L. Wałęsy (243 tys. pasażerów więcej i 6 proc. wzrostu), Wrocław-Strachowice (185 tys. pasażerów więcej i 7 proc. wzrostu) oraz Warszawa-Modlin (92 tys. pasażerów więcej i 4 proc. wzrostu). Wśród portów lotniczych obsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie najlepsze wyniki osiągnęło lotnisko w Łodzi (27 tys. pasażerów więcej i 16 proc. wzrostu), a następnie porty Olsztyn-Mazury (21 tys. pasażerów więcej i 24 proc. wzrostu) oraz Bydgoszcz (14 tys. pasażerów więcej i 5 proc wzrostu). Należy też wspomnieć o bardzo dobrym wyniku portu Zielona Góra-Babimost, w którym przybyło prawie 7 tys. pasażerów i osiągnął dynamikę wzrostu w wysokości 40 proc. Po trzech kwartałach 2019 roku spadek zanotowano w przypadku portów lotniczych Poznań-Ławica, Lublin, Katowice w Pyrzowicach oraz Szczecin-Goleniów.Wśród przewoźników lotniczych w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku najszybciej rosły Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły w tym czasie prawie 1 mln (995 tys.) pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i osiągnęły 12 procentową dynamikę wzrostu. Drugi wynik pod względem wzrostu liczby przewiezionych pasażerów należał do Enter Air – ponad 431 tys. pasażerów więcej i 26 proc. wzrostu. Największym przewoźnikiem w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje niskokosztowy Ryanair, którego liczba przewiezionych pasażerów wzrosła o 257 tys. po trzech kwartałach 2019 roku (3 proc. wzrostu). Większy wzrost odnotowały natomiast Ryanair Sun (+355 tys. pasażerów i 64 proc.) oraz Wizz Air (+339 tys. pasażerów i 5 proc.).
Przewozy krajowe i międzynarodowePrzewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych po trzech kwartałach 2019 roku odnotowały 6,3 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Jest to wynik o 1,5 punktu procentowego wyższy niż wynik portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji wzrosła zaś o 5 proc. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych przewieziono 2,4 mln pasażerów więcej, niż w pierwszych trzech kwartałach roku 2018, podczas gdy w ramach przewozów czarterowych przewieziono o 367 tys. pasażerów mniej, niż w analogicznym okresie 2018 roku. W ruchu międzynarodowym liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie najwyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+806 tys. pasażerów i 15 proc. wzrostu).W ramach przewozów krajowych w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku przewieziono o prawie 83 tys. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku, czyli odnotowany został wzrost o 2,9 proc. Był to wynik o 3,4 punktów procentowych lepszy, niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Najwięcej pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT, który osiągnął również najwyższy wzrost ilościowy – 189 tys. pasażerów i 8 proc. w stosunku do pierwszych trzech kwartałów 2018 roku.
Ruch regularny notuje wzrostyW pierwszych trzech kwartałach 2019 roku odnotowano wzrost w przewozach regularnych w wysokości 8,2 proc., czyli obsłużono o ponad 2,5 mln pasażerów więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch, ale największe wzrosty liczby pasażerów zostały odnotowane w przypadku Ukrainy (+561 tys. pasażerów i 62 proc. wzrostu), a następnie Holandii (+183 tys. pasażerów i 16 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (+178 tys. pasażerów i 3 proc.). Największe spadki odnotowano zaś na trasach do/z Szwecji, Hiszpanii i Izraela.Wśród portów lotniczych największe wzrosty w ruchu regularnym po trzech kwartałach 2019 roku odnotował port Kraków-Balice (1,17 mln pasażerów więcej i 24 proc.), a następnie lotnisko Chopina w Warszawie (+1,15 mln pasażerów i 9 proc.) oraz port lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy (+243 tys. pasażerów i 7 proc. wzrostu). Spadki w ruchu regularnym odnotowały zaś porty: Lublin, Katowice w Pyrzowicach, Szczecin-Goleniów, Poznań-Ławica oraz Rzeszów-Jasionka.Wśród przewoźników największą dynamikę wzrostu osiągnął PLL LOT, który przewiózł w ruchu regularnym po trzech kwartałach 2019 roku prawie 851 tys. pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2018 roku. Najwięcej pasażerów ogółem przewiózł natomiast Ryanair. Przewoźnicy niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości 55 proc., a przewoźnicy sieciowi 42 proc. 3 proc. należy do przewoźników czarterowych, którzy również oferują tego typu przewozy. Porównując te wyniki z pierwszymi trzema kwartałami roku 2018 można zauważyć, że udział przewoźników sieciowych oraz czarterowych w tym segmencie rynku wzrasta nieznacznie kosztem udziału przewoźników niskokosztowych.
Spadki w przewozach czarterowychW ruchu czarterowymi odnotowano po trzech kwartałach 2019 roku spadek liczby pasażerów podróżujących z/do polskich portów lotniczych o 7,5 proc., czyli o ok. 367 tys. pasażerów. Najbardziej popularnymi kierunkami w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku były Grecja, Turcja i Bułgaria. Natomiast największy wzrost ilościowy odnotowała Turcja (+354 tys. pasażerów i 43 proc. wzrostu, w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2018 roku), a następnie Egipt (+65 tys. pasażerów, czyli 20 proc.) i Tunezja (+63 tys. pasażerów i 59 proc.). Największe spadki wystąpiły na kierunkach do/z Grecji, Hiszpanii oraz Bułgarii.
Wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne były ponownie Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował po trzech kwartałach 2019 roku wzrost o 10 proc., głównie ze względu na dobre wyniki w trzecim kwartale 2019 roku.Najwyższy wzrost liczby pasażerów w ruchu czarterowym odnotował port lotniczy Warszawa-Modlin (+83 tys. pasażerów, jest to wynik ponad 35 razy większy od liczby pasażerów przewiezionych w porcie, w tym segmencie ruchu, w analogicznym okresie 2018), a następnie Wrocław-Strachowice (+42 tys. pasażerów i 9 proc.) oraz Szczecin-Goleniów (+19 tys. pasażerów i 122 proc.). Część portów lotniczych odnotowała spadki w ruchu czarterowym. Były to: lotnisko Chopina w Warszawie oraz porty lotnicze Poznań-Ławica, Kraków-Balice i Gdańsk im. L. Wałęsy.Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku przewiózł Enter Air, a następnie Ryanair Sun i Smartwings. Największym wzrostem liczby pasażerów w tym okresie mógł pochwalić się Ryanair Sun (+355 tys. pasażerów i 64 proc.), a następnie Enter Air (+153 tys. pasażerów i 13 proc.) oraz Blue Panorama Airlines (+150 tys. pasażerów – wynik prawie 11 razy większy niż w analogicznym okresie 2018 roku).
kraje-3kwart-2019-light.pdf229.7 KB
kraje-czarter-3kwart-2019-light.pdf419.25 KB
porty-lotnicze-3kwart-2019-light.pdf96.38 KB
przewoznicy-3kwart-2019-light.pdf94.82 KB
przewoznicy-czarter-3kwart-2019-light.pdf94.76 KB
- Szczegóły
Prezes Urząd Lotnictwa Cywilnego zaprasza na otwarte wiosenne warsztaty poświęcone organizacji pokazów lotniczych w sezonie 2020.
- Szczegóły
Informujemy, że w związku z Dyrektywą Zdatności do Lotu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) nr 2019-0177-E z dnia 19 lipca 2019 r. oraz Dyrektywą CASA 44/19 z dnia 19 lipca 2019 r. wydaną przez australijski nadzór lotniczy (Australian Government, Civil Avition Safety Authority) zakazane zostały operacje wykonywane przez statki powietrzne typu GippsAero GA8 oraz GippsAero GA8–TC 320 na okres 15 dni od dnia 20 lipca br. (daty wejścia w życie obu Dyrektyw). Zakaz ma związek z zastrzeżeniami dotyczącymi bezpieczeństwa wykonywania lotów statkami powietrznymi tego typu. Więcej informacji zawartych jest w poniższych dokumentach:1. Dyrektywa Zdatności do Lotu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) nr 2019-0177-E z dnia 19 lipca 2019 r. EASA_AD_2019_0177_E.pdf489.27 KB 2. Dyrektywa australijskiego nadzoru lotniczego (Australian Government, Civil Avition Safety Authority) CASA 44/19 z dnia 19 lipca 2019 r. CASA_19044_-_19.7.19.pdf81.04 KB
- Szczegóły
Z uwagi na niezbędny wymóg uzyskania zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wykonywanie lotów BVLOS odbywających się poza wydzieloną do tego typu lotów strefą, pragniemy zwrócić Państwa uwagę na proces oględzin bezzałogowego statku powietrznego.
- Szczegóły
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) pragnie poinformować europejskich Operatorów Statków Powietrznych i Służby Ruchu Lotniczego o znaczeniu przestrzegania złożonych planów lotu w europejskiej przestrzeni powietrznej. Jeśli nie istnieją inne względy bezpieczeństwa, przestrzeganie złożonego planu lotu ma ogromne znaczenie dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i przewidywalności istniejącego europejskiego systemu sieci połączeń lotniczych. W tym celu EASA opracowała notę do wiadomości Operatorów Statków Powietrznych i Służb Ruchu Lotniczego (ATS), która jest dołączona do niniejszego komunikatu.
- Szczegóły
Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w zakładce „Zarządzanie Bezpieczeństwem” został opublikowany Załącznik G do Krajowego Planu Bezpieczeństwa 2017 – 2020 (KPB 2017) – „Roczne zestawienie wartości SPIs 2017-2018 oraz wartości SPIs za II i III kwartał 2018 r.”
- Szczegóły
W dniach 19-21 listopada 2018 roku w Warszawie odbyła Międzynarodowa Konferencja World Birdstrike Association (WBA) poświęcona ograniczaniu zagrożeń powodowanych przez zwierzęta (w szczególności ptaki) dla lotnictwa.
Konferencje WBA organizowane są co 2 lata w ramach realizacji jednego z podstawowych celów WBA, jakim jest umożliwianie wymiany istotnych informacji i doświadczeń między ekspertami z całego świata, w tym także w ramach współpracy cywilno-wojskowej.
- Szczegóły
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaprasza na warsztaty dla przedstawicieli podmiotów lotniczych wykonujących działalność dla komercyjnego transportu lotniczego.
Warsztaty odbędą się 27 listopada 2018 r. w godzinach 9-16 w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Szczegóły
Informujemy, że z dniem 16 listopada 2018 roku w Departamencie Techniki Lotniczej zostały wprowadzone zmiany organizacyjne. W miejsce funkcjonujących inspektoratów: Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych (LTT-1) oraz Inspektoratu Certyfikacji Organizacji Obsługowych i Zarządzania Ciągłą Zdatnością (LTT-2) zostały powołane nowe inspektoraty: Inspektorat Nadzoru nad Zapewnieniem Ciągłej Zdatności do Lotu Skomplikowanych Statków Powietrznych (LTT-1) oraz Inspektorat Nadzoru nad Zapewnieniem Ciągłej Zdatności do Lotu Statków Powietrznych Lotnictwa Ogólnego (LTT-2), a w miejsce funkcjonujących wydziałów: Wydziału Analiz, Standardów i Dokumentacji Technicznej (LTT-4) i Wydziału Ochrony Środowiska (LTT-6) został powołany nowy Wydział Analiz i Standardów Techniki Lotniczej (LTT–4). Informacje dotyczące zakresów działania i realizowanych zadań przez wyżej wymienione inspektoraty oraz dane kontaktowe znajdują się w zakładce Technika lotnicza.
- Szczegóły
W dniach 14-15 listopada 2018 roku delegacja Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzięła udział w spotkaniu wysokiego szczebla EASA High Level Meeting on Cybersecurity in Aviation w Tuluzie.