Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (Acceptable Means of Compliance – AMC)
Wymogi zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2018/1139[1] oraz aktach delegowanych i wykonawczych przyjmowanych na jego podstawie[2] są niejednokrotnie uzupełniane przez dodatkowe opracowania Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Zgodnie z art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 1139/2018 Agencja wydaje m.in. akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC), które definiuje się jako niewiążące normy przyjęte przez Agencję w celu przedstawienia sposobów spełnienia wymagań. Uzyskanie zgodności z AMC oznacza spełnienie odpowiednich wymagań przepisów wykonawczych.
Alternatywne sposoby spełnienia wymagań (Alternative Means of Compliance – AltMoC)
Mając na uwadze niewiążący charakter AMC, podmiot działający zgodnie z przepisami wymienionych rozporządzeń (np. przewoźnik lotniczy czy zarządzający portem lotniczym) może równolegle opracować i przedstawić własne rozwiązania, alternatywne w stosunku do AMC. W tym przypadku podmiot ten musi udowodnić, że proponowane przez niego rozwiązania zapewniają analogiczny do sposobów spełniania wymagań opisanych w AMC poziom bezpieczeństwa oraz, że nie są one sprzeczne z przepisami rozporządzenia bazowego, rozporządzeń wykonawczych i aktów delegowanych.
W odniesieniu do przepisów prawa Unii Europejskiej, taki podmiot musi przekazać właściwemu organowi władzy lotniczej pełen opis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań, który powinien zawierać następujące elementy:
- wszelkie zmiany/aktualizacje instrukcji lub procedur, mogące mieć istotne znaczenie dla oceny proponowanego AltMoCa przez właściwy organ władzy lotniczej;
- ocenę potwierdzającą zgodność proponowanego AltMoCa z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi do niego.
Przepisy rozporządzeń wykonawczych stanowią, iż właściwy organ, w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ocenia alternatywne sposoby spełnienia wymagań proponowane przez właściwy podmiot, analizując przedłożoną dokumentację i oceniając zgodność z przepisami rozporządzeń oraz – jeżeli uzna to za niezbędne – przeprowadzając inspekcję.
Jeżeli Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzna, iż proponowany alternatywny sposób spełnienia wymagań jest zgodny z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi, powiadamia o tym wnioskodawcę poprzez wydanie właściwej decyzji administracyjnej, a także informuje EASA oraz państwa członkowskie EASA.
EASA, po otrzymaniu notyfikacji o zaakceptowanym przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego AltMoCu, przeprowadza stosowną procedurę weryfikacyjną, której wynikiem może być:
- brak zastrzeżeń do treści AltMoCa ze strony EASA, a AltMoC zostaje umieszczony na liście EASA, dostępnej na oficjalnej stronie internetowej EASA, albo
- zgłoszenie zastrzeżeń EASA do treści AltMoCa; w takiej sytuacji EASA może przesłać wniosek o ponowną ocenę AltMoCa przez ULC i ewentualne przedłożenie AltMoCa w nowym brzmieniu, które czyni zadość zastrzeżeniom EASA, albo
- wniosek EASA o wycofanie danego AltMoCa przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w przypadku negatywnej oceny Agencji.
Spis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) zatwierdzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego:
| Obszar | Numer referencyjny EASA | Przedmiot AltMoC'a | Właściwe rozporządzenie | Właściwy przepis rozporządzenia | Stan prawny |
|---|---|---|---|---|---|
| OPS | Alt/25/0060 |
Wymiana rejestratora paramentów lotu (FDR) |
Rozporządzenie (UE) 965/2012 |
CAT.IDE.A.190 | Obowiązujący do 31 grudnia 2025 r. |
| OPS | Alt/25/0008 |
Rejestrator parametrów lotu (FDR) |
Rozporządzenie (UE) 965/2012 | NCC.IDE.A.165 | Obowiązujący do 31 grudnia 2026 r. |
| OPS |
Alt/24/0075 |
Rejestrator paramentów lotu (FDR) |
Rozporządzenie (UE) 965/2012 |
CAT.IDE.A.190 | Obowiązujący do 30 kwietnia 2026 r. |
| OPS |
Alt/24/0074 |
Rejestrator parametrów lotu (FDR) | Rozporządzenie (UE) 965/2012 |
NCC.IDE.A.165 |
Obowiązujący do 30 kwietnia 2026 r. |
| OPS | Alt/24/0013 | Wymiana rejestratora paramentów lotu (FDR) | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.IDE.A.190 | Obowiązujący |
| OPS |
Alt/23/0077 |
Przewóz ładunków w kabinie pasażerskiej | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.OP.MPA.160 | Obowiązujący |
| OPS | Alt/22/0041 | Aspirator i pulsoksymetr w dodatkowym sprzęcie medycznym | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.IDE.A.220 |
Obowiązujący
|
| OPS | Alt/21/0042 | Aspirator i pulsoksymetr w dodatkowym sprzęcie medycznym | Rozporządzenie (UE) 965/2012 |
CAT.IDE.A.225 |
Obowiązujący |
| OPS | Alt/21/0027 | Ważenie statku powietrznego | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.POL.MAS.100(b) | Obowiązujący |
| OPS | Alt/19/0051 | HEMS Husair Sp. Z o.o. | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.POL.H.305(b)(3) | Obowiązujący |
| OPS | Alt/18/0007 | Terminy składania wniosków o wydanie/zmianę certyfikatu AOC | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | ARO.GEN.31O;ORO.AOC100; ORO.GEN.130 | Wygasł dnia 18.12.2018 |
| OPS | Alt/17/0018 | HEMS | Rozporządzenie (UE) 965/2012 | CAT.POL.H.305(b)(3) | Zastąpiony Alt/19/0051 |
| ADR | Alt/23/0061 | Stosowanie oświetlenia pojazdów uprzywilejowanych zgodnego z wymogami krajowymi | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.080 | Obowiązujący |
| ADR | Alt/23/0008 | Wydłużenie okresu pomiędzy ćwiczeniami przeciwpożarowymi | Rozporządzenie (UE) 139/2014 |
ADR.OPS.B.010 |
Wygasł dnia 31.03.2023 |
| ADR | Alt/22/0043 | Oznakowanie i oświetlenie pojazdów i innych obiektów ruchomych – EPKT | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.080 | Wygasł dnia 04.10.2022 |
| ADR | Alt/22/0042 | Oznakowanie i oświetlenie pojazdów i innych obiektów ruchomych – EPBY | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.080 | Wygasł dnia 04.10.2022 |
| ADR | Alt/21/0012 | Przedłużenie ważności szkoleń w służbach publicznych | Rozporządzenie (UE) 139/2014 | ADR.OPS.B.005 | Wygasł dnia 31.12.2021 |
| ADR | Alt/21/0011 | Przedłużenie ważności szkoleń w służbach publicznych | Rozporządzenie (UE) 139/2014 |
ADR.OPS.B.005 |
Wygasł dnia 31.09.2022 |
| ACW | Alt/18/0009 | Uprawnienia do wykonywania lotów akrobacyjnych ograniczone po skróconym szkoleniu lotniczym w kategorii szybowców | Rozporządzenie (UE) 1178/2011 | FCL.800 | Obowiązujący |
| CAW | Alt/25/0065 | Alternatywne sposoby zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi układu rozdziałów w Charakterystyce Kompleksowej Zdatności do Lotu (CAE) określonymi w AMC1 CAO.A.025 | Rozporządzenie (UE) 1321/2014 |
CAO.A.25(a) |
Obowiązujący |
| CAW | Alt/22/0040 | Kwalifikacje kierownika ds. bezpieczeństwa CAMO | Rozporządzenie (UE) 1321/2014 | CAMO.A.305 (c) | Wygasł dnia 16.06.2022 |
| UAS | Alt/25/0039 | Alternatywne sposoby zapewnienia zgodności (AltMoC) do AMC1 UAS.SPEC.030(2) i AMC1 UAS.SPEC.040(1) zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/947Rozporządzenie (UE) 947/2019 | Rozporządzenie (UE) 947/2019 | AMC1 UAS.SPEC.030(2) AND AMC1 UAS.SPEC.040(1) |
Obowiązujący |
| UAS | Alt/24/0055 | Alternatywne sposoby zapewnienia zgodności (AltMoC) do AMC1 do artykułu 11, sekcji 2.5.3, kroku nr 9 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 | Rozporządzenie (EU) 947/2019 | AMC1 Article 11 Rules for conducting an operational risk assessment: | Obowiązujący |
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania.