Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (Acceptable Means of Compliance – AMC)

Wymogi zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2018/1139[1] oraz aktach  delegowanych i wykonawczych przyjmowanych na jego podstawie[2] są niejednokrotnie uzupełniane przez dodatkowe opracowania Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Zgodnie z art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 1139/2018 Agencja wydaje m.in. akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC), które definiuje się jako niewiążące normy przyjęte przez Agencję w celu przedstawienia sposobów spełnienia wymagań. Uzyskanie zgodności z AMC oznacza spełnienie odpowiednich wymagań przepisów wykonawczych.

Alternatywne sposoby spełnienia wymagań (Alternative Means of Compliance – AltMoC)

Mając na uwadze niewiążący charakter AMC, podmiot działający zgodnie z przepisami wymienionych rozporządzeń (np. przewoźnik lotniczy czy zarządzający portem lotniczym) może równolegle opracować i przedstawić własne rozwiązania, alternatywne w stosunku do AMC. W tym przypadku podmiot ten musi udowodnić, że proponowane przez niego rozwiązania zapewniają analogiczny do sposobów spełniania wymagań opisanych w AMC poziom bezpieczeństwa oraz, że nie są one sprzeczne z przepisami rozporządzenia bazowego, rozporządzeń wykonawczych i aktów delegowanych.

W odniesieniu do przepisów prawa Unii Europejskiej, taki podmiot musi przekazać właściwemu organowi władzy lotniczej pełen opis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań, który powinien zawierać następujące elementy:

  • wszelkie zmiany/aktualizacje instrukcji lub procedur, mogące mieć istotne znaczenie dla oceny proponowanego AltMoCa przez właściwy organ władzy lotniczej;
  • ocenę potwierdzającą zgodność proponowanego AltMoCa z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi do niego.

Przepisy rozporządzeń wykonawczych stanowią, iż właściwy organ, w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ocenia alternatywne sposoby spełnienia wymagań proponowane przez właściwy podmiot, analizując przedłożoną dokumentację i oceniając zgodność z przepisami rozporządzeń oraz – jeżeli uzna to za niezbędne – przeprowadzając inspekcję.

Jeżeli Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzna, iż proponowany alternatywny sposób spełnienia wymagań jest zgodny z rozporządzeniem (UE) nr 2018/1139 oraz przepisami wykonawczymi i aktami delegowanymi, powiadamia o tym wnioskodawcę poprzez wydanie właściwej decyzji administracyjnej, a także informuje EASA oraz państwa członkowskie EASA.

EASA, po otrzymaniu notyfikacji o zaakceptowanym przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego AltMoCu, przeprowadza stosowną procedurę weryfikacyjną, której wynikiem może być:

  • brak zastrzeżeń do treści AltMoCa ze strony EASA, a AltMoC zostaje umieszczony na liście EASA, dostępnej na oficjalnej stronie internetowej EASA, albo
  • zgłoszenie zastrzeżeń EASA do treści AltMoCa; w takiej sytuacji EASA może przesłać wniosek o ponowną ocenę AltMoCa przez ULC i ewentualne przedłożenie AltMoCa w nowym brzmieniu, które czyni zadość zastrzeżeniom EASA, albo
  • wniosek EASA o wycofanie danego AltMoCa przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w przypadku negatywnej oceny Agencji.

Spis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) zatwierdzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego:

ObszarNumer referencyjny EASAPrzedmiot AltMoC'aWłaściwe rozporządzenieWłaściwy przepis rozporządzeniaStan prawny
OPS Alt/25/0060

Wymiana rejestratora paramentów lotu (FDR)

Rozporządzenie (UE)  965/2012

CAT.IDE.A.190 Obowiązujący  do 31 grudnia 2025 r.
OPS Alt/25/0008

Rejestrator parametrów lotu (FDR)

Rozporządzenie (UE) 965/2012 NCC.IDE.A.165 Obowiązujący do 31 grudnia 2026 r.
OPS

Alt/24/0075

Rejestrator paramentów lotu (FDR)

Rozporządzenie (UE)  965/2012

CAT.IDE.A.190 Obowiązujący do 30 kwietnia 2026 r.
OPS

Alt/24/0074

Rejestrator parametrów lotu (FDR) Rozporządzenie (UE) 965/2012

NCC.IDE.A.165

Obowiązujący do 30 kwietnia 2026 r.
OPS Alt/24/0013 Wymiana rejestratora paramentów lotu (FDR) Rozporządzenie (UE)  965/2012 CAT.IDE.A.190 Obowiązujący
OPS

Alt/23/0077

Przewóz ładunków w kabinie pasażerskiej Rozporządzenie (UE) 965/2012 CAT.OP.MPA.160 Obowiązujący
OPS Alt/22/0041 Aspirator i pulsoksymetr w dodatkowym sprzęcie medycznym Rozporządzenie (UE)  965/2012 CAT.IDE.A.220

Obowiązujący

 

OPS Alt/21/0042 Aspirator i pulsoksymetr w dodatkowym sprzęcie medycznym Rozporządzenie (UE) 965/2012

CAT.IDE.A.225

Obowiązujący
OPS Alt/21/0027 Ważenie statku powietrznego Rozporządzenie (UE)  965/2012 CAT.POL.MAS.100(b) Obowiązujący
OPS Alt/19/0051 HEMS Husair Sp. Z o.o. Rozporządzenie (UE) 965/2012 CAT.POL.H.305(b)(3) Obowiązujący
OPS Alt/18/0007 Terminy składania wniosków o wydanie/zmianę certyfikatu AOC Rozporządzenie (UE)  965/2012 ARO.GEN.31O;ORO.AOC100; ORO.GEN.130 Wygasł dnia 18.12.2018
OPS Alt/17/0018 HEMS Rozporządzenie (UE) 965/2012 CAT.POL.H.305(b)(3) Zastąpiony Alt/19/0051
ADR Alt/23/0061 Stosowanie oświetlenia pojazdów uprzywilejowanych zgodnego z wymogami krajowymi Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.080 Obowiązujący
ADR Alt/23/0008 Wydłużenie okresu pomiędzy ćwiczeniami przeciwpożarowymi Rozporządzenie (UE) 139/2014

ADR.OPS.B.010

Wygasł dnia 31.03.2023
ADR Alt/22/0043 Oznakowanie i oświetlenie pojazdów i innych obiektów ruchomych – EPKT Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.080 Wygasł dnia 04.10.2022
ADR Alt/22/0042 Oznakowanie i oświetlenie pojazdów i innych obiektów ruchomych – EPBY Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.080 Wygasł dnia 04.10.2022
ADR Alt/21/0012 Przedłużenie ważności szkoleń w służbach publicznych Rozporządzenie (UE) 139/2014 ADR.OPS.B.005 Wygasł dnia 31.12.2021
ADR Alt/21/0011 Przedłużenie ważności szkoleń w służbach publicznych Rozporządzenie (UE) 139/2014

ADR.OPS.B.005

Wygasł dnia 31.09.2022
ACW Alt/18/0009 Uprawnienia do wykonywania lotów akrobacyjnych ograniczone po skróconym szkoleniu lotniczym w kategorii szybowców Rozporządzenie (UE) 1178/2011 FCL.800 Obowiązujący
CAW Alt/25/0065 Alternatywne sposoby zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi układu rozdziałów w Charakterystyce Kompleksowej Zdatności do Lotu (CAE) określonymi w AMC1 CAO.A.025 Rozporządzenie (UE) 1321/2014

CAO.A.25(a)

Obowiązujący
CAW Alt/22/0040 Kwalifikacje kierownika ds. bezpieczeństwa CAMO Rozporządzenie (UE) 1321/2014 CAMO.A.305 (c) Wygasł dnia 16.06.2022
UAS Alt/25/0039 Alternatywne sposoby zapewnienia zgodności (AltMoC) do AMC1 UAS.SPEC.030(2) i AMC1 UAS.SPEC.040(1) zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/947Rozporządzenie (UE) 947/2019 Rozporządzenie (UE) 947/2019 AMC1 UAS.SPEC.030(2) AND AMC1 UAS.SPEC.040(1)

Obowiązujący

UAS Alt/24/0055 Alternatywne sposoby zapewnienia zgodności (AltMoC) do AMC1 do artykułu 11, sekcji 2.5.3, kroku nr 9 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 Rozporządzenie (EU) 947/2019 AMC1 Article 11 Rules for conducting an operational risk assessment: Obowiązujący

[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady  (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91;

[2]  

  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
  • Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania.