Poniżej publikujemy treść odpowiedzi Urzędu:
Szanowni Państwo,
Odpowiadając na pytania zawarte we wniosku przesłanym przez Państwa do Urzędu lotnictwa Cywilnego, uprzejmie informuję:
- Prace nad studium bezpieczeństwa lotniska Warszawa-Babice (EPBC) prowadzone są przez Zespół ekspertów zgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami. Zarządzający lotniskiem oraz podmioty bazujące na tym lotnisku były zaproszone do współpracy poprzez stworzenie im możliwości wyrażenia opinii co do dotychczasowych wyników prac Zespołu, mogły również przedstawić własny punkt widzenia. Wszystkie nadesłane do Zespołu uwagi, w tym w szczególności opracowanie przekazane przez zarządzającego, zostały przyjęte i uwzględnione w kolejnym etapie prac, jakim jest sformułowanie roboczej wersji omawianego dokumentu. Po zakończeniu prac nad projektem roboczym zostanie on ponownie przekazany do konsultacji w podmiotach, które wcześniej nadesłały uwagi. Z przyczyn oczywistych, jako niezainteresowane problemem, pominięte w rozdzielniku zostaną te podmioty, które nie przekazały swoich uwag w I etapie prac.
- Ocena ryzyka dokonywana jest w oparciu o jawne fakty, przez które Zespół rozumie w szczególności zgłoszone zdarzenia lotnicze związane z działalnością lotniska EPBC. Ich liczba jest tak znikoma, że w rezultacie przeprowadzonej analizy fakt ten zidentyfikowano jako jedno z zagrożeń.
- Zespół na bieżąco śledzi wszystkie zmiany związane z przepisami lotniczymi, zmianami w strukturze przestrzeni powietrznej i innymi, jakie mogą dotyczyć działalności EPBC i mogą mieć wpływ na zawartość merytoryczną studium. Wspomniane przez Państwa zmiany znalazły już swoje odzwierciedlenie w postaci usunięcia z opracowania jednego z wcześniej rozpoznanych zagrożeń. Zainteresowane strony będą mogły porównać różnice z pierwotnym opracowaniem, po otrzymaniu wersji roboczej studium, o czym mowa w pkt. 1.
- Różnice pomiędzy wagą zagrożeń - od dużej do małej - nie zostały precyzyjnie opisane z powodu zbyt małej liczby zidentyfikowanych zdarzeń. Do oceny przyjęto pryncypia wynikające z doświadczenia lotniczego członków Zespołu, w tym w szczególności osób na co dzień wykonujących loty z EPBC.
- Z uwagi na powyższe, w procesie tworzenia analizy, nie uwzględniono tabeli 2 z CAP 760.
- Odpowiedź na to pytanie przekazano Państwu w poprzedniej korespondencji.
- Studium będzie materiałem doradczym dla zarządzającego lotniskiem EPBC oraz podmiotów z niego korzystających. Odnosić się będzie do bieżącej eksploatacji lotniska. Zawartość studium nie będzie miała wpływu na rozstrzyganie spraw administracyjnych. Warto podkreślić, że w niedługim czasie ocena ryzyka będzie obowiązkiem nałożonym na podmioty lotnicze. Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego omawiane opracowanie może służyć jako swoista pomoc i wskazówka w przyszłym tworzeniu wspomnianych ocen.
- Biorąc pod uwagę formę, jaką przyjęto i szeroki zakres konsultacyjny nad dokumentem, nie wydaje się koniecznym poszukiwanie osób odpowiedzialnych za merytoryczną stronę studium. Zespół wyraża opinię, że finalny kształt dokumentu będzie opracowaniem akceptowalnym przez wszystkie zainteresowane strony. Członkowie Zespołu ujawnią swoje dane przy zakończeniu prac.
Na koniec pragnę poinformować, że zmiany jakie nastąpiły w niektórych obszarach lotnictwa cywilnego, zmuszają do powrotu do analiz, tak, by treść opracowania była zgodna z rzeczywistymi i realnymi zagrożeniami towarzyszącymi działalności lotniska EPBC. Powoduje to niestety opóźnianie prac. Dodatkowo, jak wspomniano we wcześniejszym piśmie, praca członków Zespołu to praca społeczna istnieją więc obiektywne trudności w tempie prac.
Pragnę również wspomnieć, że założone przez Zespół plany dalszych analiz, w oparciu o wyłożone dwa rodzaje ankiet, będą musiały ulec weryfikacji, gdyż w ciągu czterech miesięcy ankietę dla „gości” lotniska wypełniło tylko ok. 10 osób.
Wyrażam nadzieję, że Zarząd AOPA Poland tak szczerze zainteresowany studium oraz bezpieczeństwem lotów, wpłynie na setki swoich członków i zachęci ich do wypełnienia ankiet dostępnych u zarządzającego EPBC. Wyniki wspomnianych ankiet mogą w sposób istotny przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa operacji lotniczych wykonywanych na EPBC, ale i na innych polskich lotniskach.
/-/ Grzegorz Kruszyński
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Odpowiedź Urzędu Lotnictwa Cywilnego w formacie .pdf
plik do pobrania 466.89 Kb.
Treść wniosku KTL – AOPA Poland w formacie .pdf
plik do pobrania 716.50 Kb.