Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujmy, że producent chcąc nadać klasę BSP musi spełnić odpowiednie wymogi i standardy techniczne w ramach procesu oceny zgodności. W przypadku nadania klasy C0 producent może skorzystać np. z normy ASD-STAN 4709-001, która dopuszcza w klasie C0 (i C1) różnicę w wadze wynoszącą ±3%.
Zgodnie z artykułem UAS.OPEN.020 rozporządzenia wykonawczego komisji (UE) 2019/947, operacje w podkategorii A1 kategorii otwartej mogą być wykonywane przy użyciu BSP posiadających klasę C0. Oznacza to, że dron, który przeszedł ocenę zgodności i spełnia wymagania klasy C0 zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym komisji (UE) 2019/947, może być eksploatowany w podkategorii A1, nawet jeśli jego masa przekracza 250 g.
Przedstawione powyżej informacje zostały skonsultowane i potwierdzone przez EASA.
W zakresie ubezpieczenia, informujmy, że zgodnie z art. 209 ust. 1a ustawy Prawo lotnicze operatorzy systemów bezzałogowych statków powietrznych, korzystający z BSP o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg, są zobowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami. Oznacza to, że kluczowym kryterium w tym przypadku jest masa startowa, niezależnie od klasy BSP. Obowiązek zawarcia ubezpieczenia OC wejdzie w życie 13 listopada 2025 r.