W dniu 29 września 2025 r. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała decyzję wprowadzającą metodykę SORA 2.5 do Akceptowalnych Sposobów Spełnienia Wymagań (AMC) i materiałów doradczych (GM) jako metodykę przeprowadzania oceny ryzyka operacyjnego na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) nr 2019/947. Materiały opublikowano na stronie: https://www.easa.europa.eu/en/document-library/agency-decisions/ed-decision-2025018r
SORA 2.5 uprości proces wydawania zezwoleń na operacje w kategorii szczególnej poprzez:
- doprecyzowanie treści, aby ułatwić operatorom systemów bezzałogowych statków powietrznych spełnienie wymagań;
- ograniczenie swobody interpretacji, co umożliwi bardziej zharmonizowane stosowanie przepisów we wszystkich państwach członkowskich UE;
- zmniejszenie liczby dowodów wymaganych do uzyskania zezwolenia na większość operacji w zasięgu wzroku (VLOS) sklasyfikowanych jako operacje niskiego ryzyka (SAIL II);
- złagodzenie niektórych wymogów, w szczególności tych związanych z ograniczeniem liczby dronów w obrębie przestrzeni operacyjnej.
Metodyka SORA w wersji 2.5 wchodzi w życie ze skutkiem natychmiastowym, umożliwiając operatorom systemów bezzałogowych statków powietrznych ubieganie się o wydanie zezwoleń na operację w oparciu o tę wersję. Urząd Lotnictwa Cywilnego nadal przyjmuje wnioski przygotowane zgodnie z SORA w wersji 2.0, ponieważ zezwolenia na operacje wydane zarówno na podstawie SORA 2.0, jak i 2.5 pozostają zgodne z art. 11 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.
Urząd Lotnictwa Cywilnego jest obecnie w trakcie przygotowywania tłumaczenia oraz opracowania wzorów dokumentacji dot. SORA 2.5 w języku polskim. Do czasu opublikowania wytycznych Prezesa ULC w tym zakresie zaleca się składanie wniosków w oparciu o SORA 2.0, co pozwoli na stosowanie jednolitej dokumentacji przez wszystkich operatorów i zapewni zgodność z wymogiem składania dokumentów do ULC w języku polskim.