Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych Certyfikat LUC

Certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych (certyfikat LUC) stanowi potwierdzenie zatwierdzenia organizacji operatora systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP). Operatorzy mogą wystąpić do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o dokonanie oceny ich organizacji w celu wykazania zdolności do samodzielnego przeprowadzania i zatwierdzania oceny ryzyka operacji.

Wymagania, jakie muszą zostać spełnione przez operatorów SBSP, określają przepisy prawa unijnego oraz krajowego. Po pozytywnym przejściu procesu oceny i spełnieniu określonych wymagań, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydaje certyfikat LUC oraz przyznaje operatorowi odpowiednie uprawnienia, uzależnione od poziomu dojrzałości operatora SBSP.

Uprawnienia określone w certyfikacie LUC mogą umożliwiać operatorowi samodzielne zatwierdzanie operacji.

Podstawa prawna

Wymagania dotyczące uzyskania certyfikatu LUC zostały określone w:

  • art. 156e ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, która stanowi krajową podstawę prawną,
  • części C załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 oraz AMC/GM, stanowiące unijną podstawę prawną.

Wstępna weryfikacja

Wnioskodawcą certyfikatu LUC może być operator, który:

  • zarejestrował się w Krajowym Systemie Informacji Dronowej w myśl art. 14 rozporządzenia nr 2019/947, oraz
  • jest organem administracji rządowej lub osobą prawną.

Operator określa wnioskowany zakres, który wiąże się z koniecznością spełnienia wymagań i może obejmować w szczególności:

  • wykonywanie operacji w ramach scenariuszy standardowych bez konieczności składania oświadczenia do Prezesa ULC.

W przypadku gdy operator SBSP ubiega się o uzyskanie certyfikatu LUC do zatwierdzania własnych operacji w zakresie składania oświadczeń o operacji i jeśli posiada potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia:
a) o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, lub
b) o wykonywaniu operacji zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym
– muszą one obejmować operacje, które operator zamierza zatwierdzać w ramach wnioskowanego certyfikatu LUC, lub

  • wykonywanie operacji na podstawie predefiniowanej oceny ryzyka (PDRA - Predefined risk assessment) bez ubiegania się o zezwolenie na operację, lub
  • wykonywanie operacji po przeprowadzeniu pełnej oceny ryzyka operacyjnego metodyką SORA (Specific operations risk assessment) bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na operację

W przypadku gdy operator SBSP zamierza ubiegać się o uzyskanie certyfikatu LUC w dwóch powyższych przypadkach, tj. do zatwierdzania własnych operacji w zakresie zezwoleń na operację, musi spełnić następujące:

  • operator uzyskał w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o certyfikat LUC co najmniej pięć zezwoleń na operacje, o których mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947:
    1. obejmujących operacje, które zamierza zatwierdzać w ramach wnioskowanego certyfikatu LUC,
    2. do których została sporządzona ocena ryzyka operacyjnego, o której mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2019/947/UE,
    3. z których co najmniej dwa zezwolenia są ważne co najmniej przez okres 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o uzyskanie certyfikatu LUC, oraz
  • w procesie weryfikacji zezwoleń, o których mowa w pkt 1, Prezes Urzędu nie stwierdził żadnych nieprawidłowości w ocenie ryzyka operacyjnego, o której mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2019/947, w tym nie wzywał operatora do uzupełnienia braków.

Etap I

Po przeprowadzeniu wstępnej weryfikacji opisanej powyżej, operator w etapie I przystępuje do złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją.

Dokumentacja zawiera co najmniej:

  • system zarządzania bezpieczeństwem zgodnie z wymaganiami określonymi w sekcji UAS.LUC.030 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947,
  • opis obowiązków określonych w sekcji UAS.LUC.030 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947,
  • w przypadku, gdy organizacja posiada jakikolwiek inny certyfikat organizacji wchodzący w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139, funkcjonujący u operatora - system zarządzania bezpieczeństwem można zintegrować z systemem zarządzania bezpieczeństwem, który jest wymagany na podstawie któregokolwiek z tych dodatkowych certyfikatów
  • podręcznik LUC sporządzony zgodnie z wymaganiami określonymi w sekcji UAS.LUC.040 rozporządzenia nr 2019/947.

Wzór wniosku o wydanie lub zmianę certyfikatu LUC jest dostępny po wysłaniu zapytania na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w „wstępnej weryfikacji”.

Ponadto:

  • Wniosek o certyfikat LUC podlega opłacie lotniczej. W związku z tym należy załączyć dowód potwierdzenia opłaty za rozpatrzenie wniosku oraz wydanie decyzji administracyjnej w przedmiocie certyfikatu LUC, którego opłata podstawowa wynosi 5000 zł i jest zwiększona o opłatę za poszczególny wskazany poziom ryzyka (SAIL):
    SAIL I – 2500 zł, SAIL II – 2500 zł, SAIL III – 3000 zł, SAIL IV – 3000 zł, SAIL V – 3500 zł, SAIL IV – 3500 zł. Powyższe stawki wynikają z podczęści 3.13 ust. 44 ustawy – Prawo lotnicze.
  • W przypadku zmiany certyfikatu LUC obowiązuje opłata lotnicza za rozpatrzenie wniosku dotyczącego dokonania pojedynczej zmiany w certyfikacie LUC, o której mowa w sekcji UAS.LUC.070 części C rozporządzenia nr 2019/947, oraz za wydanie decyzji w tym zakresie. Wysokość opłaty wynosi 1000 zł, a dowód jej uiszczenia należy dołączyć do wniosku. Opłata została określona w podczęści 3.13 ust. 45 ustawy – Prawo lotnicze.
  • W przypadku jeżeli operator jest reprezentowany przez pełnomocnika - w myśl art. 32 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może działać przez pełnomocnika, o ile charakter czynności nie wymaga jej osobistego działania. Zgodnie z art. 33 § 3 KPA pełnomocnik ma obowiązek dołączyć do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Wzór takiego pełnomocnictwa znajduje się do pobrania tutaj: Wzor_pelnomocnictwa_LBSP_kategoria_szczegolna_v1.docx

Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

  • W przypadku eksploatacji BSP o MTOM powyżej 0,25 kg wymagane jest dołączenie kopii ubezpieczenia OC lub oświadczenia o posiadaniu ubezpieczenia podczas wykonania operacji.

Wniosek o certyfikat LUC można:

  • przesłać pocztą na adres:
    • Urząd Lotnictwa Cywilnego
  1. Marcina Flisa 2

02-247 Warszawa, albo

  • złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego
    • w godzinach 9:00 – 15:00 od poniedziałku do piątku, albo
  • złożyć poprzez platformę ePUAP: /ULCPR/SkrytkaESP albo eDoręczenie.

ETAP II

Po dostarczeniu dokumentów do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, następuje ich analiza.

W dalszej kolejności podejmowane są następujące działania:

  • po potwierdzeniu spełnienia przez operatora wymagań ujętych w art. 156e ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze, określane są warunki związane z przyznanym uprawnieniem w certyfikacie LUC, po czym następuje jego wydanie,
  • w przypadku stwierdzenia braków formalnych w dokumentacji wystawiane jest wezwanie do ich uzupełnienia. W sytuacji, gdy wskazane braki zostaną uzupełnione w wyznaczonym terminie, procedowanie dokumentacji zostaje wznowione,
  • w przypadku nieuzupełnienia braków formalnych lub negatywnej oceny wniosku, wnioskodawca zostaje poinformowany o odmowie wydania certyfikatu LUC wraz ze wskazaniem przyczyn tej decyzji.

ETAP III

Po uzyskaniu certyfikatu LUC operator jest uprawniony do wykonywania operacji lotniczych na warunkach oraz w granicach określonych w treści certyfikatu, z zachowaniem przepisów określonych w ustawie – Prawo lotnicze oraz w rozporządzeniu nr 2019/947.

Posiadanie certyfikatu LUC zwalnia operatora z obowiązku przedkładania Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie oceny ryzyka operacyjnego. Należy jednak podkreślić, że posiadacz certyfikatu LUC pozostaje zobowiązany do prowadzenia i przechowywania w organizacji pełnej dokumentacji dotyczącej wykonywanych operacji lotniczych.

 

Informacje ogólne

  • Formalnie, proces wydania certyfikatu LUC nie powinien trwać dłużej niż jeden miesiąc od dnia złożenia wniosku, w sytuacji, gdy wniosek wraz z dokumentacją jest przygotowany przez operatora poprawnie i nie zawiera błędów. W przypadku operacji o dużym stopniu skomplikowania, proces rozpatrzenia może zostać przedłużony do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. W związku z powyższym operator powinien złożyć dokumenty z odpowiednim wyprzedzeniem.
  • Opłatę lotniczą należy wnieść na konto bankowe Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Opłaty lotnicze
  • Opłatę skarbową w przedmiocie pełnomocnictwa wnosi się na konto bankowe Centrum Obsługi Podatnika: Opłaty skarbowe
  • Zgodnie z art. 26 a ust. 1 pkt 3b lit. a ustawy – Prawo lotnicze, certyfikat LUC podlega sprawowaniu bieżącego nadzoru nad operatorami posiadającymi certyfikat LUC. Opłata za bieżący nadzór w tym zakresie wynosi 5000 zł. Wysokość wskazanej opłaty została określona w ust. 4 tabeli nr 3 części VII ustawy – Prawo lotnicze. Szczegóły dotyczące terminów składania opłat znajdują się opisane w art. 26g ww. ustawy.
  • Certyfikat LUC wydaje się na czas nieokreślony. Zachowuje on ważność pod warunkiem że posiadacz certyfikatu LUC stale spełnia odpowiednie wymogi rozporządzenia nr 2019/947 oraz nie zrezygnowano z tego certyfikatu lub go nie cofnięto.
  • Wszelkie zmiany warunków zatwierdzenia operatora oraz wszelkie istotne zmiany elementów funkcjonującego u posiadacza certyfikatu LUC systemu zarządzania bezpieczeństwem wymagają uzyskania uprzedniej zgody Prezesa ULC.
  • Posiadacz certyfikatu LUC zapewnia każdej osobie należycie upoważnionej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dostęp do: wszelkich obiektów, systemów bezzałogowych statków powietrznych, dokumentów, ewidencji, danych, procedur oraz do wszelkich innych materiałów związanych z prowadzoną przez niego działalnością, która podlega certyfikacji bądź obowiązkowi uzyskania zezwolenia na operację lub złożenia oświadczenia o operacji, bez względu na to, czy swoją działalność zlecił lub podzlecił innej organizacji.
  • Kontakt w sprawie wydawania certyfikatów LUC e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.