Certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych - Certyfikat LUC
Certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych (certyfikat LUC) stanowi potwierdzenie zatwierdzenia organizacji operatora systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP). Operatorzy mogą wystąpić do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o dokonanie oceny ich organizacji w celu wykazania zdolności do samodzielnego przeprowadzania i zatwierdzania oceny ryzyka operacji.
Wymagania, jakie muszą zostać spełnione przez operatorów SBSP, określają przepisy prawa unijnego oraz krajowego. Po pozytywnym przejściu procesu oceny i spełnieniu określonych wymagań, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydaje certyfikat LUC oraz przyznaje operatorowi odpowiednie uprawnienia, uzależnione od poziomu dojrzałości operatora SBSP.
Uprawnienia określone w certyfikacie LUC mogą umożliwiać operatorowi samodzielne zatwierdzanie operacji.
Podstawa prawna
Wymagania dotyczące uzyskania certyfikatu LUC zostały określone w:
- art. 156e ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, która stanowi krajową podstawę prawną,
- części C załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 oraz AMC/GM, stanowiące unijną podstawę prawną.
Wstępna weryfikacja
Wnioskodawcą certyfikatu LUC może być operator, który:
- zarejestrował się w Krajowym Systemie Informacji Dronowej w myśl art. 14 rozporządzenia nr 2019/947, oraz
- jest organem administracji rządowej lub osobą prawną.
Operator określa wnioskowany zakres, który wiąże się z koniecznością spełnienia wymagań i może obejmować w szczególności:
- wykonywanie operacji w ramach scenariuszy standardowych bez konieczności składania oświadczenia do Prezesa ULC.
W przypadku gdy operator SBSP ubiega się o uzyskanie certyfikatu LUC do zatwierdzania własnych operacji w zakresie składania oświadczeń o operacji i jeśli posiada potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia:
a) o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, lub
b) o wykonywaniu operacji zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym
– muszą one obejmować operacje, które operator zamierza zatwierdzać w ramach wnioskowanego certyfikatu LUC, lub
- wykonywanie operacji na podstawie predefiniowanej oceny ryzyka (PDRA - Predefined risk assessment) bez ubiegania się o zezwolenie na operację, lub
- wykonywanie operacji po przeprowadzeniu pełnej oceny ryzyka operacyjnego metodyką SORA (Specific operations risk assessment) bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na operację
W przypadku gdy operator SBSP zamierza ubiegać się o uzyskanie certyfikatu LUC w dwóch powyższych przypadkach, tj. do zatwierdzania własnych operacji w zakresie zezwoleń na operację, musi spełnić następujące:
- operator uzyskał w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o certyfikat LUC co najmniej pięć zezwoleń na operacje, o których mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947:
- obejmujących operacje, które zamierza zatwierdzać w ramach wnioskowanego certyfikatu LUC,
- do których została sporządzona ocena ryzyka operacyjnego, o której mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2019/947/UE,
- z których co najmniej dwa zezwolenia są ważne co najmniej przez okres 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o uzyskanie certyfikatu LUC, oraz
- w procesie weryfikacji zezwoleń, o których mowa w pkt 1, Prezes Urzędu nie stwierdził żadnych nieprawidłowości w ocenie ryzyka operacyjnego, o której mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2019/947, w tym nie wzywał operatora do uzupełnienia braków.
Etap I
Po przeprowadzeniu wstępnej weryfikacji opisanej powyżej, operator w etapie I przystępuje do złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją.
Dokumentacja zawiera co najmniej:
- system zarządzania bezpieczeństwem zgodnie z wymaganiami określonymi w sekcji UAS.LUC.030 ust. 1 rozporządzenia nr 2019/947,
- opis obowiązków określonych w sekcji UAS.LUC.030 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947,
- w przypadku, gdy organizacja posiada jakikolwiek inny certyfikat organizacji wchodzący w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139, funkcjonujący u operatora - system zarządzania bezpieczeństwem można zintegrować z systemem zarządzania bezpieczeństwem, który jest wymagany na podstawie któregokolwiek z tych dodatkowych certyfikatów
- podręcznik LUC sporządzony zgodnie z wymaganiami określonymi w sekcji UAS.LUC.040 rozporządzenia nr 2019/947.
Wzór wniosku o wydanie lub zmianę certyfikatu LUC jest dostępny po wysłaniu zapytania na adres e-mail:
Ponadto:
- Wniosek o certyfikat LUC podlega opłacie lotniczej. W związku z tym należy załączyć dowód potwierdzenia opłaty za rozpatrzenie wniosku oraz wydanie decyzji administracyjnej w przedmiocie certyfikatu LUC, którego opłata podstawowa wynosi 5000 zł i jest zwiększona o opłatę za poszczególny wskazany poziom ryzyka (SAIL):
SAIL I – 2500 zł, SAIL II – 2500 zł, SAIL III – 3000 zł, SAIL IV – 3000 zł, SAIL V – 3500 zł, SAIL IV – 3500 zł. Powyższe stawki wynikają z podczęści 3.13 ust. 44 ustawy – Prawo lotnicze. - W przypadku zmiany certyfikatu LUC obowiązuje opłata lotnicza za rozpatrzenie wniosku dotyczącego dokonania pojedynczej zmiany w certyfikacie LUC, o której mowa w sekcji UAS.LUC.070 części C rozporządzenia nr 2019/947, oraz za wydanie decyzji w tym zakresie. Wysokość opłaty wynosi 1000 zł, a dowód jej uiszczenia należy dołączyć do wniosku. Opłata została określona w podczęści 3.13 ust. 45 ustawy – Prawo lotnicze.
- W przypadku jeżeli operator jest reprezentowany przez pełnomocnika - w myśl art. 32 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może działać przez pełnomocnika, o ile charakter czynności nie wymaga jej osobistego działania. Zgodnie z art. 33 § 3 KPA pełnomocnik ma obowiązek dołączyć do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Wzór takiego pełnomocnictwa znajduje się do pobrania tutaj: Wzor_pelnomocnictwa_LBSP_kategoria_szczegolna_v1.docx
Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
- W przypadku eksploatacji BSP o MTOM powyżej 0,25 kg wymagane jest dołączenie kopii ubezpieczenia OC lub oświadczenia o posiadaniu ubezpieczenia podczas wykonania operacji.
Wniosek o certyfikat LUC można:
- przesłać pocztą na adres:
- Urząd Lotnictwa Cywilnego
- Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa, albo
- złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego
- w godzinach 9:00 – 15:00 od poniedziałku do piątku, albo
- złożyć poprzez platformę ePUAP: /ULCPR/SkrytkaESP albo eDoręczenie.
ETAP II
Po dostarczeniu dokumentów do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, następuje ich analiza.
W dalszej kolejności podejmowane są następujące działania:
- po potwierdzeniu spełnienia przez operatora wymagań ujętych w art. 156e ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze, określane są warunki związane z przyznanym uprawnieniem w certyfikacie LUC, po czym następuje jego wydanie,
- w przypadku stwierdzenia braków formalnych w dokumentacji wystawiane jest wezwanie do ich uzupełnienia. W sytuacji, gdy wskazane braki zostaną uzupełnione w wyznaczonym terminie, procedowanie dokumentacji zostaje wznowione,
- w przypadku nieuzupełnienia braków formalnych lub negatywnej oceny wniosku, wnioskodawca zostaje poinformowany o odmowie wydania certyfikatu LUC wraz ze wskazaniem przyczyn tej decyzji.
ETAP III
Po uzyskaniu certyfikatu LUC operator jest uprawniony do wykonywania operacji lotniczych na warunkach oraz w granicach określonych w treści certyfikatu, z zachowaniem przepisów określonych w ustawie – Prawo lotnicze oraz w rozporządzeniu nr 2019/947.
Posiadanie certyfikatu LUC zwalnia operatora z obowiązku przedkładania Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokumentacji potwierdzającej przeprowadzenie oceny ryzyka operacyjnego. Należy jednak podkreślić, że posiadacz certyfikatu LUC pozostaje zobowiązany do prowadzenia i przechowywania w organizacji pełnej dokumentacji dotyczącej wykonywanych operacji lotniczych.
Informacje ogólne
- Formalnie, proces wydania certyfikatu LUC nie powinien trwać dłużej niż jeden miesiąc od dnia złożenia wniosku, w sytuacji, gdy wniosek wraz z dokumentacją jest przygotowany przez operatora poprawnie i nie zawiera błędów. W przypadku operacji o dużym stopniu skomplikowania, proces rozpatrzenia może zostać przedłużony do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. W związku z powyższym operator powinien złożyć dokumenty z odpowiednim wyprzedzeniem.
- Opłatę lotniczą należy wnieść na konto bankowe Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Opłaty lotnicze
- Opłatę skarbową w przedmiocie pełnomocnictwa wnosi się na konto bankowe Centrum Obsługi Podatnika: Opłaty skarbowe
- Zgodnie z art. 26 a ust. 1 pkt 3b lit. a ustawy – Prawo lotnicze, certyfikat LUC podlega sprawowaniu bieżącego nadzoru nad operatorami posiadającymi certyfikat LUC. Opłata za bieżący nadzór w tym zakresie wynosi 5000 zł. Wysokość wskazanej opłaty została określona w ust. 4 tabeli nr 3 części VII ustawy – Prawo lotnicze. Szczegóły dotyczące terminów składania opłat znajdują się opisane w art. 26g ww. ustawy.
- Certyfikat LUC wydaje się na czas nieokreślony. Zachowuje on ważność pod warunkiem że posiadacz certyfikatu LUC stale spełnia odpowiednie wymogi rozporządzenia nr 2019/947 oraz nie zrezygnowano z tego certyfikatu lub go nie cofnięto.
- Wszelkie zmiany warunków zatwierdzenia operatora oraz wszelkie istotne zmiany elementów funkcjonującego u posiadacza certyfikatu LUC systemu zarządzania bezpieczeństwem wymagają uzyskania uprzedniej zgody Prezesa ULC.
- Posiadacz certyfikatu LUC zapewnia każdej osobie należycie upoważnionej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dostęp do: wszelkich obiektów, systemów bezzałogowych statków powietrznych, dokumentów, ewidencji, danych, procedur oraz do wszelkich innych materiałów związanych z prowadzoną przez niego działalnością, która podlega certyfikacji bądź obowiązkowi uzyskania zezwolenia na operację lub złożenia oświadczenia o operacji, bez względu na to, czy swoją działalność zlecił lub podzlecił innej organizacji.
- Kontakt w sprawie wydawania certyfikatów LUC e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.