W dniach 26-27 listopada 2025 r. na terenie Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa w Warszawie odbył się Kongres Bezpieczeństwa i Rozwoju Lotnictwa Cywilnego zorganizowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.
Kongres to nowa odsłona Krajowych Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym – wydarzenie w odświeżonym formacie, które podnosi rangę debaty oraz podkreśla kluczowe znaczenie bezpieczeństwa operacji lotniczych dla polskiego systemu lotnictwa w kontekście dynamicznego rozwoju branży.
Podczas dwudniowego wydarzenia na terenie Sieci Badawczej Łukasiewicz zgromadziło się szerokie grono przedstawicieli różnych obszarów branży lotniczej, ekspertów, praktyków, jak również pasjonatów lotnictwa. Stacjonarna forma Kongresu umożliwiła uczestnikom nie tylko bezpośrednie wysłuchanie wystąpień, lecz także aktywny udział w rozmowach – zarówno w ramach dyskusji prowadzonych na sali, jak i podczas nieformalnych spotkań w kuluarach.
Wydarzenie zostało uroczyście zainaugurowane przez Ministra Infrastruktury - Pana Dariusza Klimczaka. Uczestników przywitali Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego - Julian Rotter oraz Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa - prof. Cezary Szczepański.
Kongres składał się łącznie z trzynastu indywidualnych wystąpień prelegentów oraz dwóch paneli dyskusyjnych. Profesjonalne i inspirujące wystąpienia dostarczyły słuchaczom niezwykle cennej wiedzy oraz otworzyły ich na nowe perspektywy związane z bezpieczeństwem i rozwojem lotnictwa cywilnego.
Pierwszy dzień Kongresu rozpoczął się blokiem dyskusyjnym poświęconym bezpieczeństwu i rozwojowi polskiego lotnictwa komercyjnego (CAT), jego wyzwaniom i priorytetom. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele kluczowych podmiotów lotniczych: Łukasz Chaberski - Prezes Zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A., dr Filip Czernicki - Prezes Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, Robert Ludera -Prokurent i Dyrektor Biura Siatki Polskich Linii Lotniczych LOT S.A., Magdalena Jaworska-Maćkowiak - Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, dr Anna Midera - Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych, Julian Rotter - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Paweł Hajduk - Członek Zarządu ds. Finansowo-Ekonomicznych Polskiej Grupy Lotniczej. Moderatorem dyskusji była Jadwiga Żandarska - Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Rozmowa miała wielowymiarowy charakter. Paneliści przedstawili kluczowe wnioski, wyzwania oraz kierunki rozwoju, prezentując inspirujące spojrzenie na przyszłość polskiej branży lotniczej.
Kolejną część programu wypełniły wystąpienia prelegentów dotyczące m.in. wyzwań cyberbezpieczeństwa w lotnictwie oraz w obszarach współpracujących, zagadnienia asymetrii w stosowaniu środków sankcyjnych w lotnictwie cywilnym, w tym prawnych konsekwencji zakazu przelotów nad Rosją dla unijnych przewoźników, a także bezpieczeństwa operacji lotnictwa cywilnego w strefach podwyższonego ryzyka. Omówiono także aspekty prawne współpracy cywilno-wojskowej oraz zarządzania przestrzenią powietrzną. Podczas wykładów nie zabrakło omówienia wybranych problemów dotyczących badania wypadków w lotnictwie cywilnym wraz z najważniejszymi wnioskami. Ostatnia prelekcja pierwszego dnia obejmowała prezentację sketchnote’u podsumowującego główne działania Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie zrządzania bezpieczeństwem w 2025 r.
Drugi dzień Kongresu poświęcony był zagadnieniom ściśle związanym z bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego. Omówiono wymagania dla organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej, zasady oceny i dopuszczania do lotów statków powietrznych z usterkami zgodnie z wymaganiami przepisów M.A/ML.A.403 oraz znaczenie normalizacji w bezpieczeństwie rozwijającej się technologii SBSP. Przedstawiono także podsumowanie pokazów lotniczych, wyzwania związane z przetwarzaniem danych z radarów meteorologicznych na przykładzie sieci Polrad oraz rolę służb meteorologicznych w zapewnianiu bezpieczeństwa operacji lotniczych w FIR Warszawa. Dodatkowo przedstawicielka Koła Naukowego Lotników PANS zaprezentowała weryfikację i wdrożenie depeszy GRASSTAM, zawierającej informacje o warunkach na trawiastej drodze startowej.
Zwieńczeniem drugiego dnia Kongresu był panel dyskusyjny poświęcony kolizjom statków powietrznych ze zwierzętami – jednemu z wyzwań z jakimi mierzy się współczesne lotnictwo cywilne i wojskowe w kontekście tzw. bird strikes. Dyskusja poprzedzona była krótką prelekcją przybliżającą problem zagrożeń środowiskowych w lotnictwie. W panelu udział wzięli przedstawiciele różnych podmiotów mierzących się na co dzień z omawianym zagadnieniem: dr Michał Skakuj - ekspert z Ekspertyzy Środowiskowe Ekoaviation, Beata Grabowska - Naczelnik Wydziału Analiz i Standardów Lotniskowych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, Jarosław Trzoska -Kierownik Działu Operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, a także Jan Jedliński - Sokolnik. Moderatorem panelu była Dorota Kowalska - Naczelnik Wydziału Analiz Bezpieczeństwa w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Paneliści skupili się na najważniejszych wyzwaniach związanych z zagadnieniemi wildlife, umożliwiając słuchaczom spojrzenie na branżę z perspektywy ekologicznej i pokazując, jak wiele aspektów warto monitorować i poprawiać. Podkreślono, że mimo postępu technologicznego, zderzenia z ptakami pozostają jednym z najczęstszych zagrożeń dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Dyskusję zakończono wnioskiem, iż problem ten wymaga zintegrowanego (również cywilno-wojskowego) podejścia opartego na wiedzy biologicznej, technologii oraz praktyce lotniczej. Uczestnicy podkreślili, iż dalszy rozwój narzędzi monitoringu i analityki, a także wzmocnienie współpracy międzybranżowej, pozostanie kluczowe dla minimalizowania ryzyka i poprawy bezpieczeństwa lotów.
Tegoroczny Kongres Bezpieczeństwa i Rozwoju Lotnictwa zgromadził wielu ekspertów i praktyków, tworząc przestrzeń do wymiany doświadczeń, analizy aktualnych wyzwań oraz identyfikacji najnowszych zagrożeń. Organizatorzy składają serdeczne podziękowania wszystkim Uczestnikom – Prelegentom, Panelistom oraz Słuchaczom za obecność oraz niezwykle wartościowe i merytoryczne dyskusje. Ciągłe doskonalenie i poszerzanie kompetencji stanowi fundament rozwoju lotnictwa oraz nieustannego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa, co potwierdziło duże zainteresowanie wydarzeniem i wysoka frekwencja.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami z Kongresu:
2.Bezpieczeństwo operacji lotnictwa cywilnego w strefach podwyższonego ryzyka - P.Dudek.pdf480.38 KB
3. Badanie wypadków w lotnictwie cywilnym - wybrane problemy - A.Lancholc.pdf1.05 MB
5. Kluczowe wymogi dla organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej - M.Olech.pdf9.07 MB
7. Rola normalizacji w bezpieczeństwie technologii SBSP - T.Idzikowska-Banaszek.pdf1.87 MB
8. Podsumowanie pokazów lotniczych - P.Kaczmarczyk.pdf716.42 KB
11. Weryfikacja i wdrożenie depeszy GRASSTAM - K.Pytka.pdf2.72 MB