Aktualności
- Szczegóły
12 grudnia 2022 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson oraz Wiceprezes Stowarzyszenia Lekkich Statków Powietrznych Republiki Czeskiej (Letecka Amaterska Asociace - LAA) Jan Fridrich podpisali porozumienie w sprawie w sprawie harmonizacji wymagań technicznych w zakresie zdatności do lotu ultralekkich samolotów i wzajemnej walidacji zatwierdzeń typu dla importowanych samolotów ultralekkich o maksymalnej masie startowej do 600 kg.
- Szczegóły
Szanowny Państwo,informujemy, że planowane wdrożenie systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych za pomocą portalu ECCAIRS 2.0 zostało przesunięte na 1 lutego 2023 r.9 stycznia 2023 r. EASA dokona zmian w wersji operacyjnej portalu ECCAIRS 2.0. Zmiany będą dotyczyć wyglądu portalu oraz zostaną dodane nowe funkcjonalności po stronie zgłaszających oraz właściwego organu. W celu uniknięcia problemów w korzystaniu z nowej platformy, wprowadzenie do stosowania ECCAIRS 2.0 przesunięto na późniejszy termin.
Urząd Lotnictwa Cywilnego organizuje kolejne spotkanie informacyjne, które odbędzie się 21 grudnia 2022 r. w godz. 10:00-13:00 w formule on-line. Warunkiem uczestnictwa w spotkaniu jest przesłanie do 20 grudnia 2022 r. zgłoszenia za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.Ewentualne pytania prosimy kierować do Departamentu Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym (p. Piotr Kaczmarczyk, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).
- Szczegóły
W pierwszej połowie 2022 roku w polskich portach lotniczych obsłużono ponad 16,6 mln pasażerów w 144,7 tys. operacji lotniczych.
Pierwsze miesiące sezonu letniego przyniosły zdecydowaną poprawę ruchu lotniczego względem poprzednich lat. W drugim kwartale tego roku obsłużono łącznie 10,9 mln pasażerów, co razem z wynikiem z pierwszego kwartału (prawie 5,7 mln pasażerów) oznaczało obsłużenie 16,6 mln pasażerów w całym pierwszym półroczu. Jest to wynik ponad 4-krotnie wyższy niż w pierwszej połowie 2021 roku, ale nadal o 25,5 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie 2019 roku.
W pierwszym półroczu 2022 roku w polskich portach lotniczych miało miejsce 144,7 tys. operacji lotniczych, a więc 3-krotnie więcej niż w roku 2021, ale o 23,3 proc. mniej niż w 2019 roku.
- Szczegóły
W listopadzie 2022 r. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) MAB powołała grupę ekspertów UAS TeB. Zadaniem tej grupy jest wypracowanie propozycji zmian przepisów, które ułatwią wykonywanie operacji BSP (zwłaszcza w operacjach niskiego i średniego ryzyka). Aktualnie trwają prace nad precyzyjnym zidentyfikowaniem problemów z regulacjami UE i opracowywane są działania naprawcze w tym zakresie.
Obejmują one m.in.: opracowaniem szablonów dokumentów wymaganych w kategorii szczególnej, ułatwieniami przy wnioskowaniu o zezwolenia w kategorii szczególnej w operacjach niskiego ryzyka (SAIL I oraz II), przygotowaniem wytycznych dot. spełnienia wymagań SORA oraz harmonizacją publikowania stref geograficznych. Jednym z kolejnych zadań jest zebranie od Państw Członkowskich propozycji zmian do samych rozporządzeń 2019/945 oraz 2019/947. Jest to realna szansa na zmianę przepisów!
Zachęcamy do zgłaszania uwag do rozporządzeń UE 2019/945 oraz 947 do dnia 31 grudnia 2022 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. używając załączonego szablonu w języku polskim lub angielskim.
Przykładowe uwagi:
Uwagi_do_945_oraz_947.xlsx47.3 KB
Zebrane uwagi od Państwa zostaną opracowane przez ULC a następnie przesłane oficjalnie do EASA.
- Szczegóły
Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego został ustanowiony w 1994 roku w ramach 50. rocznicy działalności Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). W 1996 roku, zgodnie z inicjatywą ICAO oraz przy wsparciu rządu kanadyjskiego, Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych oficjalnie uznało 7 grudnia jako Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego.
- Szczegóły
Informujemy, że 1 grudnia 2022 r., do rejestru lotnisk cywilnych zostało wpisane lotnisko dla śmigłowców Kraków Baza LPR (EPKX), pod numerem 75 jako lotnisko użytku wyłącznego: 1) ze strefą końcowego podejścia i startu FATO, bez nawierzchni sztucznej, w kształcie kwadratu o wymiarach 25m x 25m wraz ze strefą bezpieczeństwa o wymiarach 32 m x 32m;2) z punktem celowania wyznaczonym jako trójkąt równoboczny o długości boku 9,0 m i szerokości 1,0 m; 3) ze strefą przyziemienia i wznoszenia TLOF 1 o nawierzchni sztucznej, oznaczonej jako okrąg o średnicy zewnętrznej 10,5 m. Strefa ta została zlokalizowana na rampie o wymiarach 14 m x 16,8 m i wysokości 0,35 m. Miejsce przyziemienia śmigłowca to przesuwnica o wymiarach 5,625 m x 4,0 m i wysokości 0,35 m;
- Szczegóły
Uprzejmie informujemy, że zostały zaktualizowane treści dotyczące planowanej w 2023 r. zmiany w systemie raportowania zdarzeń lotniczych oraz wprowadzeniem do stosowania nowej platformy ECCAIRS 2.0.Plik do pobrania****Szanowni Państwo,27 października 2022 r. odbyło się spotkanie informacyjnie dotyczące planowanej w 2023 r. zmiany w systemie raportowania zdarzeń lotniczych oraz wprowadzeniem do stosowania nowej platformy ECCAIRS 2.Udostępniamy Państwu link do formularza elektronicznego z danymi wymaganymi do utworzenia konta w ECCAIRS 2 dla organizacji.Przekazujemy Państwu zmodyfikowaną prezentację z tego spotkania - plik do pobrania 2.6 MB.
- Szczegóły
Szanowni Państwo, za nami kolejna edycja Krajowej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym, zorganizowanej we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Serdecznie dziękujemy Gospodarzom wydarzenia, Prelegentom oraz wszystkim Uczestnikom za wkład merytoryczny, ciekawe pytania oraz dyskusję.
- Szczegóły
Informujemy, że 29 listopada 2022 r. Komisja Europejska opublikowała dokument pt.: „Strategia dotycząca dronów 2.0 na rzecz inteligentnego i zrównoważonego ekosystemu bezzałogowych statków powietrznych w Europie”.
Dokument jest wynikiem ankiet przeprowadzonych przez KE w ciągu ostatniego roku wśród przedstawicieli nadzorów lotniczych, nadzorów nad przestrzenią powietrzną, instytucjonalnych oraz branży bezzałogowych statków powietrznych. Dokument określa kierunki rozwoju BSP w UE na najbliższe lata pod względem m.in. technologii, usług oraz legislacji.
- Szczegóły
Serdecznie zapraszamy do lektury najnowszego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.
W tym wydaniu m. in.:
Wykorzystanie dronów do monitorowania lotnisk Program FDM (Flight Data Monitoring) IFR/IMC w załodze jednoosobowej Informacja na temat działalności Grupy HELI