Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

SZACOWANIE RYZYKA PRZY WYKONYWNAIU OPERACJI BSP W KATEGORII SZCZEGÓLNEJ W RAMACH STOWARZYSZEŃ / KLUBÓW MODELELARSTWA LOTNICZEGO

Informacja:
Ocenę ryzyka operacyjnego wykonuje wnioskodawca dla lokalizacji (jednej lub kilku) przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia dla klubu / stowarzyszenia do Prezesa ULC. Klub / stowarzyszenie może dokonać analizy biorąc pod uwagę największy z modeli lub podzielić modele na grupy (np. samoloty z napędem i szybowce oddzielnie). Niżej prarczedstawiona metoda pozwala na oszacowanie ryzyka wstępnego na ziemi (iGRC) i w powietrzu (iARC), wskazuje narzędzia (procedury, środki techniczne / dodatkowe wyposażenie) pozwalające na obniżenie stwierdzonego ryzyka wstępnego. W wyniki przeprowadzonej analizy operator wskazuje końcowe ryzyko na ziemi (GRC) i w powietrzu (ARC), które po naniesieniu na matrycę ryzyka wskazuje czy operacje jakie zamierza wykonywać klub / stowarzyszenie modelarskie są akceptowalne.

Jeżeli poniższa ocena nie uwzględnia stosowanych w klubie / stowarzyszeniu modelarstwa lotniczego procedur / metod / narzędzi do obniżenia ryzyka, operator proponuje swoje rozwiązanie. Zostanie ono przeanalizowane i oszacowane pod kątem skuteczności.

Ryzyko wstępne na ziemi iGRC -> po zastosowaniu procedur / dodatkowego wyposażenia -> GRC

Poziom iGRC: 1Poziom iGRC: 2Poziom iGRC: 3
Zidentyfikuj swoje ryzyko wskazując jedną z trzech kolumn: Poziom iGRC
Pamiętaj, że wykonujesz loty w zasięgu wzroku1 i analizujesz obszar na ziemi pod obszarem lotu
Model do 4 kg Model cięższy niż 4 kg i lżejszy niż 25 kg
lub
loty FPV
Model z napędem (spalinowym, elektrycznym lub odrzutowym)
lub
model cięższy niż 25 kg
lub
lot testowy
Oblicz obszar lotu, skorzystaj ze wzoru wskazanego w przypisie.
Przeanalizuj co znajduje się na tym obszarze – w szczególności zwróć uwagę na obce lotniska, lądowiska, obszary zaludnione i infrastrukturą krytyczną. Zaprojektuj warunki wykonywania lotów w klubie / stowarzyszeniu modelarskim w taki sposób by podczas wykonywania lotów unikać przelotów nad takimi miejscami.
Poziom GRC: 1 Poziom iGRC: 2 Poziom iGRC: 3
Jak zredukować ryzyko
Procedury / dodatkowe wyposażenie obniżające stwierdzone ryzyko
- To najniższe ryzyko z możliwych - Obserwacja ziemi przez obserwatora (dopuszczalne jest z drugiego drona) (-1)
lub
- Łamliwa konstrukcja
lub
- model na uwięzi (-1)
lub
- Kontrolowany obszar naziemny (-1)2
lub
- Przetestowany spadochron (-1)3

1 Wzór na określenie odległości zasięgu wzroku zalecany przez EASA: wymiar typowy [m] * 327 +20 m (śmigłowce, wielowirnikowce) lub +30 m (stałopłaty: samoloty, skrzydła, szybowce, motoszybowce). Wymiar typowy – dla: śmigłowców: średnica wirnika głównego; wielowirnikowców największa odległość od końcówek śmigła znajdujących się na przeciwległych ramionach; stałopłaty: rozpiętość skrzydeł, do wzoru podstawiaj wymiar w metrach.

Ryzyko wstępne w powietrzu iARC -> po zastosowaniu procedur / dodatkowego wyposażenia -> ARC

 
ARC123
Kiedy wstępuje - Lot do 120 m AGL
lub
- klasa G
- Lot powyżej 120 m
AGL
lub
- Loty w ATZ / CTR / MCTR / MATZ
lub
- obce lotnisko4 / lądowisko w zasięgu
- Model z systemami stabilizacji lotu i napędem,
- lot testowy
Oblicz przestrzeń lotu, skorzystałeś/aś ze wzoru wskazanego w przypisie– dołóż do tego wysokość. Przeanalizuj objętość przestrzeni, co i kogo możesz spotkać w tej przestrzeni – w szczególności zwróć uwagę na inne statki powietrzne. Zaprojektuj warunki wykonywania lotów w klubie / stowarzyszeniu modelarskim w taki sposób by podczas wykonywania lotów unikać przelotów w przestrzeni gdzie możesz spotkań inne statki powietrzne.
Jak zredukować ryzyko - To najniższe ryzyko z możliwych - obserwator przestrzeni powietrznej (-1)
lub
- łączność radiowa i ustalone zasady wykonywania lotów (-1)
- obserwator przestrzeni + aplikacja do śledzenia ruchu statków powietrznych
Przetestowany FTS (-1)
lub
- przetestowany FTS5 (-
1)

2 Na takim obszarze mogą znajdować się wyłącznie osoby zaangażowane w operację, członkowie klubu / stowarzyszenia lub osoby którym przedstawiono występujące zagrożenia i które te zagrożenia akceptują
3 Spadochron wyzwalany ręcznie (np. z poziomu aparatury / kontrolera) lub automatycznie (np. po przekroczeniu pewnego nachylenia lub prędkości); przetestowany samodzielnie.
4 Pod tym pojęciem kryje się lotnisko na które klub / stowarzyszenie nie wpływu lub nie ma z nim ustalonej formy współpracy i komunikacji
5 FTS – system awaryjnego zakończenia lotu – narzędzie do przerwania lotu działające niezależnie od całego systemu (kontroler – łączność – zasilanie – model)

 

Macierz ryzyka:

GRC / ARC123
1 Niskie (akceptowalne) Niskie (akceptowalne) Umiarkowane (stwórz dodatkowe mechanizmy obniżające ryzyko)
2 Niskie (akceptowalne) Umiarkowane (stwórz dodatkowe mechanizmy obniżające ryzyko) Poważne (nieakceptowalne)
3 Umiarkowane (stwórz dodatkowe mechanizmy obniżające ryzyko) Poważne (nieakceptowalne) Poważne (nieakceptowalne)

Akceptowalne: 1-1, 1-2, 2-1 (zielone)
Umiarkowane (stwórz dodatkowe mechanizmy obniżające ryzyko): 1-3, 2-2-, 3-1 (żółte)
Poważne (nieakceptowalne: 2-3, 3-2, 3-3 (czerwone)