Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Wyznaczony podmiot to osoba fizyczna lub prawna, którą Prezes ULC wyznacza do pełnienia czynności w jego imieniu. Wyznaczenie to następuje podczas postępowania administracyjnego, w czasie którego może toczyć się postępowanie dowodowe – sprawdzenie przygotowania wnioskodawcy do pełnienia funkcji wyznaczonego podmiotu (np. w formie rozmowy kwalifikacyjnej, udziale w przykładowym egzaminie lub weryfikacji dokumentów potwierdzających przygotowanie podmiotu).


NIEZALEŻNOŚĆ WYZNACZONEGO PODMIOTU

Zarządzający podmiotem wyznaczonym oraz jego personel zgodnie z pkt 1 załącznika VI do rozporządzenia UE nr 2018/1139 są niezależni i obiektywni realizując zadania wyznaczonego podmiotu. Oznacza to, że nie mogą być powiązani w sposób biznesowy lub osobisty z osobami zdającymi egzamin w tym podmiocie wyznaczonym. Należy tu oddzielić wszelkie inne usługi lub dostawy realizowane przez  personel wyznaczonego podmiotu w ramach prowadzonej działalności lub w jednostkach powiązanych (np. biznesowo poprzez świadczenie innych usług dronowych). Nie powinno bowiem dochodzić do zdarzeń identyfikowanych jako brak niezależności lub obiektywizmu, choćby poprzez sprzedaż drona czy świadczenie usługi osobie, która przystąpi do egzaminu. Oczywistym staje się, że egzaminowanie kandydatów, którzy szkolili się u powiązanego operatora szkolącego nie jest możliwe – oferując dwie usługi: szkolenia i egzaminowania – nie można egzaminować osób, które się szkoliło.

Może zaistnieć sytuacja, w której osoba nadzorująca egzaminy w ramach współpracy z wyznaczonym podmiotem jest również zaangażowana w procesy szkolenia u operatora szkolącego. Taka sytuacja nie budzi zastrzeżeń i nie stanowi naruszenia zasady niezależności personelu wyznaczonego podmiotu pod warunkiem, że wyznaczony podmiot nie zajmuje się egzaminowaniem żadnego z kandydatów, których wyszkolił operator szkolący, z którym współpracuje wspomniana osoba.

W świetle powyższego bezstronność jest jedną z ważniejszych cech charakteryzujących podmiot wyznaczony i jego personel. Dotyczy to również kwestii finansowych – opłat jakie ponoszą kandydaci i wypłat jakie otrzymuje personel. Zasady na jakich podmiot wyznaczony przyjmuje opłaty i realizuje wypłaty muszą być podane do wiadomości, odpowiednio – kandydatom i personelowi. Stawki są znane przed egzaminem, w takiej samej wysokości dla wszystkich zdających w tym samym czasie, opłaty są wnoszone przed egzaminem i nie mogą być uzależnione od ilości egzaminów. Personel otrzymuje wynagrodzenie wg ustalonej stawki, niezależnie od wyniku egzaminu, który nadzorowali.

W przypadku gdy dwa podmioty wyznaczone są również operatorami szkolącymi – mogą współpracować w zakresie wymiany kandydatów na egzamin.


PRZYGOTOWANIE PODMIOTU WYZNACZONEGO

Podmiot i jego personel wykonują swoje zadania starannie i uczciwie – co wynika z pkt. 2 załącznika VI do rozporządzenia UE nr 2018/1139. Są przygotowani do realizowania swoich zadań, a sposób przeprowadzania przez nich czynności w każdym przypadku powinien być uregulowany w odpowiedniej procedurze – wskazującej jednoznacznie w jaki sposób prowadzona jest weryfikacja kandydatów na egzamin, jakimi metodami przeprowadza się egzamin, jakie czynności podejmuje się przed, w trakcie i po egzaminie, jakie kroki podejmuje się w przypadku sytuacji losowych np.: przerwaniu łączności czy stwierdzeniu, że kandydat korzysta z niedozwolonej pomocy lub materiałów.

Wzór procedury do pobrania: docxProcedura Egzaminowania Wyznaczony Podmiot25.36 KB

Przygotowanie i kompetencje personelu takie jak doświadczenie, wiedza, przebyte kursy czy znajomość procedur powinny być udokumentowane.

Wyznaczony podmiot dysponuje również środkami pozwalającymi na prowadzenie zadań – infrastrukturą, procedurami i wspomnianym wcześniej właściwie przygotowanym personelem. Infrastruktura i procedury powinny ze sobą współgrać. Jeżeli podmiot wyznaczony zamierza egzaminować on-line dysponuje środkami komunikacji, sprzętem i oprogramowaniem; procedury muszą zatem opisywać dany stan. Szczególnie w zakresie egzaminów on-line jest to zagadnienie dość skomplikowane. Należy przewidzieć możliwe zdarzania niepożądane (np. awarie) i przewidzieć możliwość działania w adekwatnym zakresie – awaria u jednego z kandydatów nie powinna przeszkadzać w zdawaniu egzaminu u pozostałych kandydatów w tym samym czasie; awaria w wyznaczonym podmiocie powinna skutkować przerwaniem egzaminu i późniejszym jego powtórzeniu z innym zestawem pytań.

Częścią przygotowania wyznaczonego podmiotu do prowadzenia działań jest umiejętność wytwarzania, przesyłania / udostępniania i archiwizowania dokumentacji. Procedura prowadzenia egzaminów powinna zawierać informacje o działaniach personelu w tym zakresie i przeszkoleniu w tym zakresie, w myśl pkt 4 lit. c załącznika VI do rozporządzenia UE nr 2018/1139.

Niezbędną częścią prowadzenia działalności przez wyznaczony podmiot jest posiadanie ubezpieczenie OC – co wynika z pkt 6 załącznika VI do rozporządzenia UE nr 2018/1139. Nie określa się wysokości zabezpieczenia, powinno być ono właściwe do zakresu prowadzonej działalności. W ocenie ULC, właściwym jest ubezpieczenie znane z okresu obowiązywania przepisów  krajowych: PKD 85.53.Z - Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu oraz PKD 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację – działalność komisji egzaminacyjnych.


ZASADY EGZAMINOWANIA

Dla kategorii otwartej w podkategorii A2, krajowych scenariuszy standardowych (NSTS) lub scenariuszy standardowych (STS) w kategorii szczególnej, określone są poniższe zasady:

  1. Prowadzenie egzaminów teoretycznych w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej „ULC”), zgodnie z art. 18 lit. b, c oraz e rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.), dalej „rozporządzenia 2019/947/UE”, jest realizowane na podstawie wyznaczenia poprzez wydanie decyzji administracyjnej po sprawdzeniu czy wnioskujący spełnia niniejsze wymagania.
  2. Podmiot prowadzący egzamin teoretyczny na podstawie decyzji administracyjnej w przedmiocie wyznaczenia spełnia przez cały okres jej obowiązywania wymogi określone w załączniku VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.) oraz warunki określone w wytycznych nr 1/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 3 stycznia 2025 r. w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS (Dz. Urz. ULC poz. 2).
  3. Wnioskujący może zwrócić się do Prezesa Urzędu z prośbą o wyrażenie zgody na zastosowanie alternatywnych rozwiązań, metod lub techniki służącej wykonaniu egzaminu teoretycznego. Podmiot we wniosku o wyrażenia takiej zgody przedstawia szczegółowe inne rozwiązania, metody lub techniki wraz z uzasadnieniem ich zastosowania podczas przeprowadzania egzaminu. Inny sposób, metody lub techniki może dotyczyć jednego z etapów prowadzenia egzaminu.
  4. Wykonywanie egzaminów teoretycznych bez ważnej decyzji albo odpowiednio bez zgody Prezesa ULC będą stanowiły naruszenie zasad wyznaczenia i stanowią podstawę zawieszenia a następnie odebrania uprawnień do wykonywania egzaminów teoretycznych przez dany podmiot.
  5. Realizowanie zadań związanych z wykonywaniem egzaminów w imieniu Prezesa ULC wymaga działania w najwyższym stopniu uczciwości, przejrzystości i unikania konfliktu interesów. Są to obszary oceniane indywidualnie w procesie wydawania decyzji o wyznaczeniu lub procesach kontroli.
  6. Wynagrodzenie personelu odbywa się zgodnie w sposób następujący sposób:

1. z osobami fizycznymi – płatność za egzamin jest wnoszona z góry, przed egzaminem;
2. z osobami prawnymi – płatność może być odroczona w czasie na podstawie zamówienia usługi egzaminowania przez osoby prawne, należy wskazać w jaki sposób jest to realizowane (umowy, faktury – terminy płatności).
7. Wyznaczony podmiot informuje Prezesa ULC o egzaminie (lista kandydatów, zakres egzaminu, egzaminator, termin) – za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany na stronie ULC dedykowany do tego typu kontaktów najpóźniej w dniu egzaminu.
8. Wyznaczony podmiot opracowuje bazę pytań z przedmiotów przewidzianych w przepisach rozporządzenia 2019/947/UE zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej informacji.
9. W przypadku publikacji przez Prezesa ULC w drodze ogłoszenia publikowanego w Dzienniku Urzędowym ULC bazy pytań odpowiednio dla A2, NSTS lub STS wyznaczony podmiot jest zobowiązany korzystać z tej bazy pytań.
10. Ilość oraz rodzaje pytań na egzaminie teoretycznym odpowiednio do A2, NSTS, STS określa się w następujący sposób:

 

      1. do egzaminu teoretycznego A2: egzamin obejmuje co najmniej 30 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących, w odpowiednich proporcjach, następujących dziedzin:

a. meteorologia (20%),
b. osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (30%),
c. techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi (50%).

      1. do egzaminu teoretycznego NSTS: zgodnie z Załącznikiem A do poszczególnych NSTS w następujących dziedzinach:

a. przepisy lotnicze (20%),
b. ograniczenia możliwości człowieka(5%),
c. procedury operacyjne(20%),
d. techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi (20%),
e. ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych(10%),
f. meteorologia (5%),
g. osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (10%),
h. techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu (10%).

 

      1. do egzaminu teoretycznego STS: obejmuje co najmniej 40 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko, dotyczących, we wskazanych proporcjach, następujące dziedziny:

a. przepisy lotnicze (20%),
b. ograniczenia możliwości człowieka(5%),
c. procedury operacyjne(20%),
d. techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi (20%),
e. ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych(10%),
f. meteorologia (5%),
g. osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie (10%),
h. techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu (10%).

11. Kolejność pytań i kolejność wyświetlanych odpowiedzi jest losowa.
12. Nadzór nad egzaminem teoretycznym:

1. w przypadku egzaminów w trybie stacjonarnym: osobisty przez osobę egzaminującą poprzez weryfikację otoczenia kandydata, dostęp do notatnika, długopisu;
2. w przypadku egzaminów w trybie online: dwie kamery włączone: jedna w polu widzenia ma kandydata, druga pokazuje to co ma na biurku, możliwe jest również wykorzystanie jednej kamery 360 stopni; co najmniej dwukrotne sprawdzenie otoczenia; mikrofon zawsze włączony; pulpit kandydata zawsze jest udostępniony egzaminatorowi, system pilnuje otwierania innych okien na sprzęcie używanym przez kandydata.

13. Obowiązują następujące limity kandydatów podczas egzaminu oraz czasu pracy egzaminatora:

1. w przypadku nadzoru osobistego - limit na jednego egzaminatora:

        1. do A2: 10 osób na sesji, max. 40 dziennie,
        2. do NSTS / STS: 10 osób na sesji, max. 30 dziennie;

2. w przypadku nadzoru online - limit na jednego egzaminatora:

        1. do A2: 5 osób na sesji, max 30 dziennie,
        2. do NSTS / STS: 5 osób na sesji, max 15 osób dziennie.
      1. Łącznie, w ciągu jednego dnia czas prowadzenia nadzoru nad egzaminem nie może przekroczyć 6 godzin zegarowych.
      2. Wynik egzaminu podawany jest automatycznie przez program/ system teleinformatyczny po zakończeniu egzaminu.
      3. Egzamin uznaje się za zaliczony, jeśli kandydat uzyskał 75% poprawnie udzielonych odpowiedzi.

System informatyczny wykorzystywany podczas przeprowadzania egzaminu teoretycznego w trybie online powinien spełniać wymagania wskazane w pkt 12 ppkt 2 przedmiotowej informacji tj.: nadzór nad egzaminem teoretycznym w przypadku egzaminów w trybie online powinien przebiegać w warunkach gdzie egzaminowany posiada dwie kamery włączone: jedna w polu widzenia ma kandydata, druga pokazuje to co ma na biurku, możliwe jest również wykorzystanie jednej kamery 360 stopni. Podczas egzaminu co najmniej dwukrotne sprawdzane jest otoczenie, mikrofon jest zawsze włączony, pulpit kandydata jest zawsze udostępniony egzaminatorowi. Ponadto przedmiotowy system pilnuje otwierania innych okien na sprzęcie używanym przez kandydata.

 

PRZYDATNE LINKI:

Wzór Procedury egzaminowana do A2, NSTS, STS, którą należy stosować w swojej organizacji.

Wytyczne nr 1/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 3 stycznia 2025r. w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS.

Wniosek o wyznaczenie podmiotu do zadań związanych z egzaminowaniem pilotów BSP z części teoretycznej w kategorii otwartej i / lub szczególnej.

 

PODSTAWA PRAWNA:

Art. 69 oraz załącznik VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.)

Wytyczne nr 1/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 3 stycznia 2025 r. w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS (Dz. Urz. ULC poz. 2).

UAS.OPEN.030 pkt 2 lit. c części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.)

UAS.SPEC.050 pkt 1 lit. d (i) części B załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.)