Aktualności
-
Informacja dla użytkowników systemu drony.ulc.gov.pl
Przypominamy, że w związku z uruchomieniem w kwietniu 2024 r. nowej platformy drony.gov.pl dotychczasowy system drony.ulc.gov.pl. nie jest już aktualizowany i 31 grudnia 2024 r. zostanie wyłączony.
Od 1 stycznia 2025 r. nie będzie możliwości zalogowania się na „starą” stronę drony.ulc.gov.pl.
Zachęcamy do zakładania kont w nowym systemie i przenoszenia swoich danych.13.12.2024 Aktualizacja: 13.12.2024
-
Konsultacje Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych
Rozpoczęły się konsultacje Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS mają na celu realizację obowiązków wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
29.10.2024 Aktualizacja: 29.10.2024
-
Aktualizacja zaleceń dot. operacji BSP w kategorii otwartej i szczególnej
Informujemy, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zaktualizowała Zalecenia dotyczące operacji bezzałogowych statków powietrznych w kategorii „otwartej” i „szczególnej” (Guidelines for UAS operations in the open and specific categories). Wydanie 2 z 04.10.2024 r. uwzględnia warunki eksploatacji SBSP w kategorii „otwartej” nad liniami kolejowymi.
Celem zaleceń jest podzielenie się ze społecznością UAS najlepszymi praktykami i materiałami zebranymi przez EASA mającymi zastosowanie do operacji dronów w kategorii otwartej i szczególnej, w ramach wsparcia branży UAS i krajowych władz lotniczych (NAA).
23.10.2024 Aktualizacja: 23.10.2024
-
Konsultacje publiczne PDRA-02
JARUS rozpoczął właśnie konsultacje publiczne PDRA-02: http://jarus-rpas.org/document/jarus-wg-srm-pdra-02/ . Jest to dostosowanie istniejącego PDRA-02 do SORA 2.5. Po tych konsultacjach zostaną wznowione prace nad nowymi PDRA-06/08/10, które również zostaną dostosowane do SORA 2.5. Następnym krokiem jest transpozycja tych PDRA do europejskiego systemu prawnego i udostępnienie ich operatorom w UE.
Komentarze można wysyłać za pośrednictwem udostępnionego formularza bezpośrednio do JARUS do 18 listopada 2024 r.21.10.2024 Aktualizacja: 21.10.2024
-
Konsultacje wytycznych i materiałów doradczych EASA w obszarze SBSP
Na stronie EASA została opublikowana nowa propozycja przepisów NPA 2024-06, która zawiera aktualizację akceptowalnych środków spełnienia wymagań oraz materiały doradcze (AMC i GM) do przepisów z obszaru Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych (rozporządzenia UE 2019/945 oraz 2019/947) oraz przepisów Part-21, a także nowe AMC i GM do nowo opublikowanych przepisów (UE) 2024/1107 i (UE) 2024/1109 (m.in. przepisy dotyczące zdatności do lotu, certyfikacji w kategorii szczególnej oraz VTOL). Trwają obecnie konsultacje publiczne (do 4 grudnia 2024r.) i każdy obywatel może wysłać komentarz poprzez system CRT.
06.09.2024 Aktualizacja: 06.09.2024
-
Odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2024-05 dotyczące zezwolenia na operację w kategorii "szczególnej"
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2024-05 - Zwolnienie operatorów SBSP z podawania numerów seryjnych BSP we wniosku o zezwolenie na operację oraz nieuwzględnianie numerów seryjnych w wydanym zezwoleniu na operację w kategorii „szczególnej”.
Odstępstwo obowiązuje od 5 sierpnia 2024 r. do 6 kwietnia 2025 r.12.08.2024 Aktualizacja: 13.08.2024
-
Odstępstwo dotyczące etapu 2, etapu 3 oraz alternatywny sposób spełnienia wymagań do etapu 9 SORA
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgłosił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) odstępstwo ( LBSP/SPEC/O/2024-04 ) dotyczące etapu nr 2, etapu nr 3 oraz alternatywny sposób spełnienia wymagań etapu nr 9 do analizy ryzyka według metodologii SORA (zgodnie z akceptowalnymi metodami spełnienia wymagań (AMC) do rozporządzenia UE 2019/947)
Etap nr 2:
Wdrożenie metody ilościowej ma na celu ułatwienie operatorom jak i nadzorowi określenie początkowej klasy ryzyka na ziemi (iGRC). W związku z tym wyznaczenie iGRC może odbywać się przy zastosowaniu metodyki w wersji SORA 2.5, wydanie z 8.11.2022 r.
Etap nr 3:
W przypadku gdy początkowa klasa ryzyka na ziemi jest zbyt wysoka istnieje możliwość obniżenia ryzyka biorąc pod uwagę trzy potencjalne środki ograniczające ryzyko, które zostały opisane w Załączniku B do wersji SORA 2.5:- strategiczne środki ograniczające ryzyko mające na celu ograniczenie liczby osób zagrożonych uderzeniem bezzałogowego statku powietrznego (strategiczne środki ograniczające ryzyko na ziemi (M1(A));
- wykonanie operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) unikając lotów nad ludźmi (M1(B));
- środki ograniczające ryzyko mające na celu zmniejszenie skutków uderzenia bezzałogowego statku powietrznego w ziemię w sytuacji utraty kontroli nad operacją.
Zgodnie z powyższym w celu zachowania spójności, zmianie podlega punkt 3.8 w szablonie zezwolenia na operację, który dotyczy środków ograniczających ryzyko na ziemi.
Etap nr 9:
W odniesieniu do sekcji 2.5.3 lit. c w etapie 9 SORA, określono w jakich przypadkach należy zastosować wzmocnione zabezpieczenie bezzałogowego statku powietrznego przed opuszczeniem granic operacji:
1) w przypadku obecności dużego zgromadzenia osób (~20 000 osób lub więcej), w odległości 1 km od przestrzeni operacyjnej, chyba że zatwierdzono już operację nad zgromadzeniami osób; wnioskodawca wdrożył procedury sprawdzające ten fakt przed każdą operacją; lub
2) w przypadku, gdy obszary przyległe są obszarami zaludnionymi, gdzie:
a) zastosowano środek ograniczający ryzyko M1 o średniej lub wysokiej solidności, chyba że środek ograniczający ryzyko ma zastosowanie również do obszarów przyległych,
b) operacja jest prowadzona nad kontrolowanym obszarem naziemnym; lub
3) wysokość przestrzeni operacyjnej przekracza 150 m AGL, jeśli przyległa przestrzeń powietrzna to ARC-d; przed rozpoczęciem operacji wymagane jest uzyskanie zgody ATC lub właściwego organu; lub
4) z użyciem BSP o wymiarze typowym przekraczającym 3 m rozpiętości w środowisku lotniska.
Wnioski o zezwolenie na operację z uwzględnieniem odstępstw dotyczących etapu nr 2, etapu nr 3 oraz alternatywnego sposobu spełnienia wymagań etapu nr 9 do SORA (wersja 2.0) można składać do ULC w formie tradycyjnej albo w formie elektronicznej poprzez platformę ePUAP.
Odstępstwo obowiązuje od 1 lipca 2024 r. do 2 marca 2025 r. Alternatywny sposób wymagań obowiązuje bezterminowo lub do momentu transpozycji SORA 2.5 do przepisów UE przez EASA (planowany termin – do końca 2024r.).
Opisane powyżej odstępstwo i alternatywny sposób spełnienia wymagań jest opcjonalny ale ma za zadanie uprościć i ułatwić operatorom wykonywanie operacji w kategorii szczególnej. Operator może zatem składać wnioski o operację załączając do niego ocenę ryzyka operacyjnego sporządzoną również przy użyciu SORA w wersji 2.0 – na dotychczasowych zasadach.
09.07.2024 Aktualizacja: 10.07.2024
-
Odstępstwa dotyczące zezwoleń na operacje w kategorii "szczególnej" obowiązujące do 1 stycznia 2025 r.
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o następujące odstępstwa, które obowiązują do 1 stycznia 2025 r.:
• LBSP/SPEC/O/2024-02 - Zwolnienie operatorów, którzy wykonują operację rojem BSP z wymogu, aby każdy bezzałogowy statek powietrzny miał co najmniej jedno migające zielone światło zainstalowane w nocy oraz aktywny i aktualny system zdalnej identyfikacji.
• LBSP/SPEC/O/2024-03 - Zwolnienie operatorów z podawania numerów seryjnych BSP we wniosku o zezwolenie na operację oraz nieuwzględnianie numerów seryjnych w wydanym zezwoleniu na operację w kategorii „szczególnej”03.06.2024 Aktualizacja: 03.06.2024
-
Definicja wymiaru typowego BSP przy wykonywaniu operacji w ramach NSTS
W odpowiedzi na zgłaszane zapotrzebowanie rynku oraz po przeprowadzonej analizie obowiązujących przepisów informujemy, że w przypadku wykonywania operacji w ramach krajowych scenariuszy standardowych (NSTS) przez maksymalny wymiar typowy bezzałogowego statku powietrznego rozumieć należy:
- rozpiętość skrzydeł dla stałopłatów,
- średnica wirnika głównego dla śmigłowców, lub
- odległość pomiędzy osiami przeciwległych silników dla wielowirnikowców.
W pozostałych przypadkach tj. wykonując operację w oparciu o STS, PDRA lub SORA maksymalny wymiar typowy określony jest zgodnie z wytycznymi zawartymi w Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems.
18.04.2024 Aktualizacja: 18.04.2024
-
4 kwietnia został oficjalnie uruchomiony Krajowy System Informacji Dronowej (KSID) Drony.gov.pl
4 kwietnia został oficjalnie uruchomiony Krajowy System Informacji Dronowej (KSID) Drony.gov.pl
Uruchomienie portalu Drony.gov.pl oznacza jednoczesne wyłączenie możliwości dodawania nowych danych na dotychczasowej stronie internetowej drony.ulc.gov.pl. Ta ostatnia pozostaje jedynie w trybie "do odczytu", co oznacza, że użytkownicy nie mają już możliwości wprowadzania na niej nowych informacji ani aktualizowania danych.
05.04.2024 Aktualizacja: 03.06.2024
Strona 1 z 3