Aktualności / Drony
- Szczegóły
Zapraszamy do udziału w seminarium, podczas którego zostaną omówione najnowsze zmiany w przepisach ustawy Prawo lotnicze, dotyczące bezzałogowych statków powietrznych (BSP), które wchodzą w życie 27 lutego br.
- Szczegóły
Publikowany materiał to podsumowanie prowadzonych przez Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych kontroli w 2024 roku. Wskazujemy obszary, w których stwierdzono nieprawidłowości, informujemy o ilości przeprowadzonych działań kontrolnych, ilości stwierdzonych niezgodności. Przekazujemy także kilka informacji, które mogą pomóc podmiotom nadzorowanym w zachowaniu właściwych standardów prowadzonej działalności.
- Szczegóły
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w 2025 roku planuje zmianę przepisów dotyczącą rozporządzeń UE 2019/945 oraz UE 2019/947. Plan zakłada zebranie komentarzy i opinii do II kwartału 2025 roku a następnie publikację propozycji przepisów (NPA - Notice of Proposed Amendment), które będą skierowane do konsultacji publicznych.
- Szczegóły
Przypominamy, że w związku z uruchomieniem w kwietniu 2024 r. nowej platformy drony.gov.pl dotychczasowy system nie jest już aktualizowany i 31 grudnia 2024 r. zostanie wyłączony.Od 1 stycznia 2025 r. nie będzie możliwości zalogowania się na „starą” stronę drony.ulc.gov.pl.Zachęcamy do zakładania kont w nowym systemie drony.gov.pl i przenoszenia swoich danych.
- Szczegóły
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o następujące odstępstwo, które obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.:LBSP/SPEC/O/2024-07 - Odstępstwo dotyczące operacji rojem dronów od wymogu wyposażenia każdego BSP w przynajmniej jedno migające, zielone światło w nocy oraz w aktywny i aktualny system zdalnej identyfikacji.
- Szczegóły
Rozpoczęły się konsultacje Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS mają na celu realizację obowiązków wynikających z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
- Szczegóły
Informujemy, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zaktualizowała Zalecenia dotyczące operacji bezzałogowych statków powietrznych w kategorii „otwartej” i „szczególnej” (Guidelines for UAS operations in the open and specific categories). Wydanie 2 z 04.10.2024 r. uwzględnia warunki eksploatacji SBSP w kategorii „otwartej” nad liniami kolejowymi.
Celem zaleceń jest podzielenie się ze społecznością UAS najlepszymi praktykami i materiałami zebranymi przez EASA mającymi zastosowanie do operacji dronów w kategorii otwartej i szczególnej, w ramach wsparcia branży UAS i krajowych władz lotniczych (NAA).
- Szczegóły
JARUS rozpoczął właśnie konsultacje publiczne PDRA-02: http://jarus-rpas.org/document/jarus-wg-srm-pdra-02/ . Jest to dostosowanie istniejącego PDRA-02 do SORA 2.5. Po tych konsultacjach zostaną wznowione prace nad nowymi PDRA-06/08/10, które również zostaną dostosowane do SORA 2.5. Następnym krokiem jest transpozycja tych PDRA do europejskiego systemu prawnego i udostępnienie ich operatorom w UE.
Komentarze można wysyłać za pośrednictwem udostępnionego formularza bezpośrednio do JARUS do 18 listopada 2024 r.
- Szczegóły
Na stronie EASA została opublikowana nowa propozycja przepisów NPA 2024-06, która zawiera aktualizację akceptowalnych środków spełnienia wymagań oraz materiały doradcze (AMC i GM) do przepisów z obszaru Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych (rozporządzenia UE 2019/945 oraz 2019/947) oraz przepisów Part-21, a także nowe AMC i GM do nowo opublikowanych przepisów (UE) 2024/1107 i (UE) 2024/1109 (m.in. przepisy dotyczące zdatności do lotu, certyfikacji w kategorii szczególnej oraz VTOL). Trwają obecnie konsultacje publiczne (do 4 grudnia 2024r.) i każdy obywatel może wysłać komentarz poprzez system CRT.
- Szczegóły
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2024-05 - Zwolnienie operatorów SBSP z podawania numerów seryjnych BSP we wniosku o zezwolenie na operację oraz nieuwzględnianie numerów seryjnych w wydanym zezwoleniu na operację w kategorii „szczególnej”. Odstępstwo obowiązuje od 5 sierpnia 2024 r. do 6 kwietnia 2025 r.