02.12.2020 Aktualizacja: 06.05.2024

Procedura wydania zezwolenia na operację w kategorii "szczególnej"

PROCEDURA WYDANIA ZEZWOLENIA NA OPERACJĘ W KATEGORII „SZCZEGÓLNEJ”

Kategoria „szczególna” jest przeznaczona dla operacji o średnim ryzyku, której parametry lotu wychodzą poza kategorię „otwartą”.

Uzyskanie zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej” wymagane jest w przypadku, jeśli operacja nie jest objęta scenariuszem standardowym (STS) lub krajowym scenariuszem standardowym (NSTS).

Niniejszego zezwolenia na operację nie wymaga się od operatora, który posiada certyfikat operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych (certyfikat LUC) lub w przypadku operacji w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które otrzymały zezwolenie zgodne z art. 16 rozporządzenia (UE) 2019/947.

„scenariusz standardowy” – rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika rozporządzenia (UE) 2019/947, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w tak sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji.

„ULC” – Urząd Lotnictwa Cywilnego
„LBSP” – Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych
„PAŻP” – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
„SAIL” – specific assurance and integrity level (określony poziom pewności i integralności)
„PDRA” – predefined risk assessment (predefiniowana ocena ryzyka operacyjnego)
„SORA” – specific operations risk assessment (ocena ryzyka operacji szczególnych)
„AMC” – acceptable means of compliance (akceptowalne sposoby spełnienia wymagań) 

ETAP I

Etap informacyjny 

Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego ubiegający się o wydanie zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej” może przed złożeniem wniosku wystąpić o przeprowadzenie etapu informacyjnego. Na spotkaniu wstępnym uzgadniana jest możliwość wykonania operacji, zastosowanie odpowiednich sposobów ograniczania ryzyka, wstępna analiza trasy planowanych lotów z uwzględnieniem ryzyka naziemnego oraz inne kwestie mające wpływ na realizacje i bezpieczeństwo planowanych operacji.

Spotkanie informacyjnie może zostać umówione za pośrednictwem e-mail:  bądź telefonicznie w dogodnym dla obu stron terminie.

Czas trwania konsultacji nie trwa dłużej niż 60 minut. Spotkanie może być przeprowadzone on-line albo stacjonarnie w siedzibie ULC.

Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego przed spotkaniem z ULC:

  1. przeprowadza wizję lokalną obszaru planowanej operacji;
  2. przygotowuje ocenę ryzyka operacyjnego w oparciu o PDRA lub SORA;
  3. konsultuje z PAŻP:
    • przebieg trasy lotu względem istniejących i planowanych struktur przestrzeni powietrznej, oraz
    • ustala procedury koordynacji lotu


      Zapytanie do PAŻP powinno zawierać co najmniej:

    • opis proponowanej operacji
    • wysokość przestrzeni operacyjnej (składającej się z wysokości przestrzeni lotu i wysokości przestrzeni bezpieczeństwa)
    • granice poziome przestrzeni operacyjnej (pozioma przestrzeń lotu i pozioma przestrzeń bezpieczeństwa)
    • plik KML uwzględniający przestrzeń operacyjną oraz bufor ryzyka naziemnego
    • masa startowa (TOM) eksploatowanego systemu bezzałogowego statku powietrznego
    • przewidywana data rozpoczęcia i zakończenia operacji

Wszelkie zapytania dotyczące pkt 3 należy kierować na adres e-mail:
W wyniku przeprowadzonej konsultacji z PAŻP operator systemu bezzałogowego statku powietrznego otrzymuje potwierdzenie, które należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na operację.

Dodatkowe regulacje i wymagane informacje odnośnie spotkania informacyjnego zawarte są w AMC1 Artykuł 11 Zasady przeprowadzania oceny ryzyka operacyjnego pkt. 1.5. lit. b, f, pkt. 2.4.1. lit. c oraz pkt 2.4.2 lit. e.

ETAP II

Etap złożenia wniosku

Wniosek o wydanie zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej” składa zarejestrowany operator systemu bezzałogowego statku powietrznego.

Wniosek można:

  • przesłać pocztą na adres:
    Urząd Lotnictwa Cywilnego
    ul. Marcina Flisa 2
    02-247 Warszawa, albo
  • złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w godzinach 9:00 – 15:00 od poniedziałku do piątku, albo
  • złożyć poprzez platformę ePUAP: /ULCPR/SkrytkaESP.

Wniosek o wydanie zezwolenia na operację w „kategorii szczególnej” należy złożyć na wzorze, który znajduje się na końcu strony w „Dokumentach do pobrania”.

Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego może uzupełnić wniosek o zezwolenie na operację o dodatkowe elementy z zakresu budowy bezzałogowego statku powietrznego, jeżeli paramenty techniczne bezzałogowego statku powietrznego odgrywają ważną rolę w ograniczaniu ryzyka (zaawansowany technologicznie bezzałogowy statek powietrzny lub skonstruowany samodzielnie).

Wzór dodatku do zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej” znajduje się na końcu strony w „Dokumentach do pobrania”.

Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zobowiązany jest dołączyć załączniki do wniosku o zezwolenie w kategorii „szczególnej”.

  • jeżeli operacja jest zgodna z predefiniowaną oceną ryzyka (PDRA) do wniosku należy dołączyć obowiązkowe załączniki:
    1. tabelę PDRA (kliknij aby przejść do wykazu PDRA)
    2. instrukcja operacyjna (INOP)
    3. potwierdzenie opłaty skarbowej* w wysokości 10 zł za wydanie zezwolenia w drodze decyzji.
  • Jeżeli operacja NIE podlega predefiniowanej ocenie ryzyka (PDRA) należy przeprowadzić pełną ocenę ryzyka operacyjnego metodyką SORA oraz do wniosku dołączyć obowiązkowe załączniki:
    1. formularz SORA
    2. instrukcja operacyjna (INOP)
    3. potwierdzenie opłaty skarbowej* w wysokości 10 zł za wydanie zezwolenia w drodze decyzji.

Ponadto w obu powyższych przypadkach może zaistnieć potrzeba dostarczenia dodatkowych załączników do wniosku:

    1. dokumenty i dowody, które operator uzna za istotne w procesie oceny;
    2. dodatek do wniosku – parametry techniczne;
    3. w przypadku ustanowienia pełnomocnika:
      • oryginał pełnomocnictwa dla osoby reprezentującej wnioskodawcę oraz
      • potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej** w wysokości 17 zł.

Wzór pełnomocnictwa do pobrania znajduje się na końcu strony.

Opłatę skarbową wnosi się do właściwego organu podatkowego dla spraw prowadzonych w ULC:

Centrum Obsługi Podatnika m. st. Warszawy
ul. Obozowa 57
01-161 Warszawa

  • przelewem:
    nr konta: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070, albo
  • gotówką w kasie Centrum Obsługi Podatnika

* w przypadku opłaty za wydanie zezwolenia z dopiskiem: „opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na operację w kategorii szczególnej”;
** w przypadku opłaty za pełnomocnictwo z dopiskiem: „opłata skarbowa za pełnomocnictwo – zezwolenie na operację w kategorii szczególnej”.

ETAP III

Etap oceny wniosku i wydania decyzji

Po złożeniu wniosku o wydanie zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej” następuje analiza dokumentacji z etapu II oraz jeżeli operator spełnia wymagania, Prezes ULC udziela zezwolenia na operację w drodze decyzji administracyjnej.

W przypadku eksploatowania bezzałogowych statków powietrznych o wadze powyżej 25 kg, roju bezzałogowych statków powietrznych lub wynikającego z oceny ryzyka operacyjnego podwyższonego poziomu ryzyka operacji (SAIL III), przed wykonaniem pierwszej operacji mogą zostać przeprowadzone przez inspektorów ULC czynności sprawdzające na miejscu planowanej operacji, oględziny systemu bezzałogowego statku powietrznego bądź audyt organizacji.

O fakcie wydania niniejszej decyzji pracownik Urzędu Lotnictwa Cywilnego zawiadamia Polską Agencję Żeglugi Powietrznej drogą elektroniczną na adres e-mail  w szczególności gdy warunkiem wykonywania operacji jest potrzeba ustanowienia strefy geograficznej.

W przypadku braków formalnych lub merytorycznych we wniosku wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia braków. Postępowanie do czasu uzupełnienia wniosku przez wnioskodawcę w terminie wskazanym w wezwaniu zostaje zawieszone.

Jeżeli nastąpi konieczność uzyskania dodatkowych informacji lub wyjaśnienia treści dokumentów bądź zamiarów operatora, może zostać wezwany do złożenia wyjaśnień w określonym terminie nie krótszym niż 7 dni, w formie pisemnej lub ustnej.

Nieusunięcie powyższych w terminie wskazanym w wezwaniu spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Po analizie dokumentacji i stwierdzeniu, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków, Prezes ULC odmawia wydania zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej”.

ETAP IV

Zezwolenie na operację

Zezwolenie na operację pozostaje ważne w terminie określonym w decyzji administracyjnej oraz jeżeli w okresie ważności zezwolenia operator systemu bezzałogowego statku powietrznego spełnia warunki i ograniczenia wskazane w wydanej decyzji, z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów UE i krajowych oraz wytycznych Prezesa ULC.

Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zobowiązany jest do złożenia wniosku o zaktualizowanie zezwolenia na operację, jeżeli operacja lub środki ograniczające ryzyko wymienione w zezwoleniu uległy znacznym zmianom.

Jeżeli zmianie uległy dane o operatorze należy je zaktualizować w pierwszej kolejności w systemie rejestracji operatorów bezzałogowych statków powietrznych, a następnie złożyć wniosek o zmianę w wydanym zezwoleniu (należy pamiętać o dołączeniu potwierdzenia wniesienia opłaty skarbowej za wydanie decyzji).

Jeżeli operator wyrazi chęć przedłużenia terminu wydanego zezwolenia na operację zobowiązany jest złożyć wniosek o zmianę w wydanym zezwoleniu w terminie jego ważności wraz z uzasadnieniem jak i potwierdzeniem opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia na operację w drodze decyzji administracyjnej.

Wzór wniosku o zmianę w wydanym zezwoleniu na operację znajduje się na końcu strony.

Informacje ogólne

  • Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia nie podlega opłacie lotniczej.
  • Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia podlega opłacie skarbowej.
  • Ustanowienie pełnomocnika podlega opłacie skarbowej (w przypadku jeżeli podmiot jest reprezentowany przez pełnomocnika).
  • Formalnie, proces wydania zezwolenia nie powinien trwać dłużej niż jeden miesiąc od dnia złożenia wniosku, w sytuacji gdy wniosek wraz z dokumentacją jest przygotowany przez operatora poprawnie i nie zawiera błędów. W przypadku operacji o dużym stopniu skomplikowania, proces rozpatrzenia może zostać przedłużony do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. W związku z powyższym operator powinien złożyć dokumenty z odpowiednim wyprzedzeniem.
  • Termin ważności zezwolenia zostaje określony na podstawie uzgodnień z wnioskującym.
  • Operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zobowiązany jest do złożenia wniosku o zaktualizowane zezwolenia na operację, jeżeli operacja lub środki ograniczające ryzyko wymienione w zezwoleniu uległy znacznym zmianom.
  • Jeżeli zmianie uległy dane o operatorze należy je zaktualizować w pierwszej kolejności w systemie rejestracji operatorów bezzałogowych statków powietrznych.
  • Kontakt w sprawie wydawania zezwoleń na operację e-mail:

 WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH

Wykaz aktów prawnych mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych dostępny jest na stronie ULC 

DOKUMENTY DO POBRANIA

docxWZÓR WNIOSKU O ZEZWOLENIE LUB ZMIANĘ W WYDANYM ZEZWOLENIU NA OPERACJĘ1.75 MB

zipWZÓR DODATKU DO WNIOSKU – PARAMETRY TECHNICZNE BSP42.77 KB

docxFORMULARZ SORA267.64 KB w tym:

    • dokumenty pomocnicze dotyczące środków ograniczających ryzyko na ziemi:

docxM1 Strategiczne środki ograniczające ryzyko na ziemi18.48 KB

docxM2 Skutki dynamiki uderzenia BSP w ziemię zostają zmniejszone16.28 KB

docxM3 ERP (Plan działań w sytuacjach awaryjnych)

    • dokumenty pomocnicze w zakresie celów bezpieczeństwa operacyjnego (OSO)

docxOSO SAIL I42.68 KB

docxOSO SAIL II30.95 KB

    • tabela TMPR

docxTMPR dla ARC-b16.81 KB

docxTMPR dla ARC-c17.58 KB

    • narzędzie do obliczania przestrzeni operacyjnej (przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa) oraz bufora ryzyka naziemnego

xlsxNarzędzie do obliczania przestrzeni operacyjnej (przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa) oraz bufora ryzyka naziemnego72.81 KB

docxPRZYKŁADOWA INSTRUKCJA OPERACYJNA (INOP) DO SAIL II2.13 MB

docxWZÓR PEŁNOMOCNICTWA24.49 KB

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies